Hästallergi - tabletter funkar inte, jag vill ha feting-sprutan!

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag är så förbannat trött på min hästallergi! Har eller har haft allergi emot mycket. Min kattallergi försvann efter att jag övernattade skitfull hos en polare med en jäkla massa katter, vaknade upp på morgonen med tanken "nu blir det akuten", och fick inte ens en reaktion, verkar vara bra efter det.

Däremot hästar är jag satans allergisk emot, kan inte besöka vänner som har hästar eller liknande, utan att det börjar rinna, klia i hals, näsa och ögon.

Jag har testat varenda piller på marknaden känns det som, kanske liten eller placebo-effekt, inget har fungerat bra iaf!

För tio år sen vet jag att det var sprutor på g som skulle bota det, men vet någon om det finns ännu? Jag kan tänka mig att gå och ta en fetingkanyl i skinkan en gång i månaden, bara jag blir av med det!

Well kompis, det finns ingen mirakel spruta.. Däremot kan man med hyposensibilisering lindra vissa symptom, på sikt..

Vissa läkare påstår att en spruta kortison kan hjälpa inför t.ex pollensäsongen.. Jag provade ett år men var inte imponerad..

Allergier är ett j_vla gissel som man dock lär sig leva med..

Det finns injektioner att få. Själv tar jag en jäkel i ena skinkan varje månad sedan januari. Det är visserligen mot pollen men det borde ju vara samma aktiva substans.

Kolla med din husläkare vad och var det finns.

Jodå... Bara att gå till vårdcentralen och sen på en allergiutredning.
Sen när dom vet vad du är allergisk mot så får du en sjysst cocktail av dessa
ämnen... Men... Och det finns ju alltid ett men.. En spruta i månaden i cirkus tre år.. Sen är det bättre... Om man blir bra är inte säkert men man blir iaf bättre..

Well kompis, det finns ingen mirakel spruta.. Däremot kan man med hyposensibilisering lindra vissa symptom, på sikt..

Vissa läkare påstår att en spruta kortison kan hjälpa inför t.ex pollensäsongen.. Jag provade ett år men var inte imponerad..

Allergier är ett j_vla gissel som man dock lär sig leva med..

Jag har olidlig pollenallergi utan den sprutan, den lindrar gissningsvis 30-40% men jag käkar piller (Telfast 180mg) och tar nässpray (rhinocort styrka?) också!

Den funkar lika bra på min mor! Kan varmt rekommenderas! Tror den heter depomedrol!

Jag är bara nyfiken så läs inte för mkt i det jag undrar, men: Alltså, jag kan förstå att det är jobbigt med vänner som har katt då dessa brukar gå inne, men vad är det för vänner du har som låter hästarna trampa på finmattan i vardagsrummet? Eller är du så allergisk att du får besvär när du besöker dina vänner pga att de bara går in och lägger sig i soffan framför TVn (utan tänka på dig) efter att ha varit och ryktat pållarna i stallet? Isf låter det som att dina vänner bör tänka lite mer på hygien i sina hushåll...

Jag är uppväxt på landet med både hästar, hundar, katter, fågelfä och får och jag har aldrig stött på någon med dom besvär du beskriver :confused:

Hoppas att du hittar det du söker efter i alla fall :)

Tyvärr är det så att vissa av oss inte ens klarar av att gå in en butik eller annan lokal där det vistas eller nyss vistats människor med kläder de haft i stallet. Det resulterar i andnöd med påföljande hostattacker, rinnande ögon etc.

Jag hatar folk som går in på matställen med sina j-a hästkläder på sig, det är minst lika illa som att ta med sig hunden in. Respektlöst! :mad: (och jag ska tillägga att jag älskar hästar och lider av att inte få krama dem längre...)

@pontus_n: Hoppas du hittar en spruta som funkar! :tummenupp

jag genomgick en såndär behandling för ca 2 år sedan. (pågick under 3år)
Börjar med tätare intervaller, först två gånger i veckan, sen en gång i veckan, sedan varannan vecka, osv tillslut var det bara 1 gång i månaden.
Tog 3 sprutor, för katt, hund & häst. Visst det tog ett tag innan det hjälpte nått, men sedan kunde jag (med allergipiller) vara problemfritt hos mina hund/kattvänner, tillochmed morsan passade på att skaffa hund fungerade hur bra som helst! MEN efter behandlingen var slut så tog det inte lång tid tills man var tillbaka på ruta ett. :huvet nu är det precis som det var innan. lite tråkigt med tanke på alla sprutor man tog för detta, + att man inte fick fortsätta med sprutorna längre än 3 år.

Last edited:
innan du går vidare...

testa en sak, som jag tipsat om förr....och som botat flera sh'are, mot djur å pollen mm, testa lorathadin!!!!! det är ett antihistamin, som funkar klockrent! det har inte heller samma biverkningar som andra preparat, det tycks angripa histamin-källorna direckt!

det fick mig att slippa besvär mot hundar, hästar & pollen. och sen med tiden, när jag börja träna mer kondition mm, så försvann besvären, å jag slutade ta tabletter.

numer, inga besvär & inga tabletter :)

innan du går vidare...

testa en sak, som jag tipsat om förr....och som botat flera sh'are, mot djur å pollen mm, testa lorathadin!!!!! det är ett antihistamin, som funkar klockrent! det har inte heller samma biverkningar som andra preparat, det tycks angripa histamin-källorna direckt!

det fick mig att slippa besvär mot hundar, hästar & pollen. och sen med tiden, när jag börja träna mer kondition mm, så försvann besvären, å jag slutade ta tabletter.

Loravadå? Mer information bitte.. :pannkyss

Vad ska du med bara en hästkraft till :va jag har 175 :D

nej det är skittrist att bli allergisk, men håller med ironmike..loratadin funkar satan!
Annars är ju problemet att man inte utsätter sig för de allergena ämnena och har man då en tendens till allergi så utvecklas den.
Har själv växt upp med katt men kan inte ens klappa en nu. Däremot fungerar det med hund (om jag städat som fan). så trist..

innan du går vidare...

kör jag med oså.. funkar hyffsat..
:tummenupp

Mhm.. Loratadin = Clarityn. Mjo, det funkar förvisso absolut bäst av pillrena som finns på marknaden men ändå inte helt hundra.

hmmm...en som vill gå från piller till spruta....bådar inte gott för knarkarstatestiken...

innan du går vidare...

Där finns 3 olika varianter av receptfria läkemedel för allergier som säljs på apoteket:

1. Loratidin (säljs under namn såsom Clarityn/versal/loratidin) och det är tricyklisk antihistamin med selektiv, perifer H1-receptoraktivitet. På vanlig svenska så innebär det att det är utformat för att vara effektivare på att döda allergi än att se till att man blir trött. Det absolut vanligaste läkemedlet mot allergi och sålänge man inte är jätteallergisk brukar det fungera utmärkt.

2. Certizin (säljs under namn såsom Zyrlex och Certizin) blockerar H1 receptorer och har dessutom sidoeffekter för att minska påslag av det övriga immunförsvaret. Effektivare men också mer omfattande dåsighet.

3.Ebasin (säljs under namnet kestine) ungefär samma sak som Loratidin.

Detta är basprodukterna som är receptfria och det kan vara lämpligt att kombinera olika varianter av dem för att effektivast lindra symptomen. Själv lider jag av att mina ögon börjar klia och rinna då jag exponeras för det jag är allergisk mot så ögondroppar i kombination med piller fungerar bäst för mig.

Lider man av tristare allergi kan man överväga behandling med kortison och kortisonsläktingar vilka nedreglerar allt försvar, hur effektivt det upplevs är väldigt individberoende och bieffekterna är ofta mer omfattande än för antihistaminer.

Där finns 3 olika varianter av receptfria läkemedel för allergier som säljs på apoteket..........QUOTE]

Om man gillar receptbelagt lite mer så kan jag rekommendera Telfast
precis som DR...
Funkar rätt okay på mig men framförallt så tvärdör jag inte som dom
gånger jag prövat Clarityn och sömnpillret Zyrlex...
Jag tror att Zyrlex verkan är att man blir så trött att man antingen somnar
och därmed inte känner något eller att man blir så trött att man inte orkar bry sig... :D

Jag tror att Zyrlex verkan är att man blir så trött att manatingen somnar
och därmed inte känner något eller att man blir så trött att man inte orkar bry sig... :D

Där finns faktisk läkemedel som ges både mot allergier och som lugnande/sömngivande, Theralen är ett exempel(dock inte Zyrlex)...

Där finns 3 olika varianter av receptfria läkemedel för allergier som säljs på apoteket:

1. Loratidin (säljs under namn såsom Clarityn/versal/loratidin) och det är tricyklisk antihistamin med selektiv, perifer H1-receptoraktivitet. På vanlig svenska så innebär det att det är utformat för att vara effektivare på att döda allergi än att se till att man blir trött. Det absolut vanligaste läkemedlet mot allergi och sålänge man inte är jätteallergisk brukar det fungera utmärkt.

2. Certizin (säljs under namn såsom Zyrlex och Certizin) blockerar H1 receptorer och har dessutom sidoeffekter för att minska påslag av det övriga immunförsvaret. Effektivare men också mer omfattande dåsighet.

3.Ebasin (säljs under namnet kestine) ungefär samma sak som Loratidin.

Detta är basprodukterna som är receptfria och det kan vara lämpligt att kombinera olika varianter av dem för att effektivast lindra symptomen. Själv lider jag av att mina ögon börjar klia och rinna då jag exponeras för det jag är allergisk mot så ögondroppar i kombination med piller fungerar bäst för mig.

Lider man av tristare allergi kan man överväga behandling med kortison och kortisonsläktingar vilka nedreglerar allt försvar, hur effektivt det upplevs är väldigt individberoende och bieffekterna är ofta mer omfattande än för antihistaminer.

jag har loratidin som e receptbelagt :va

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back