Hästallergi - tabletter funkar inte, jag vill ha feting-sprutan!

jag har loratidin som e receptbelagt :va

Jaha... värst vad du ska spela tuff då! :tungan

Troligtvis så är det för att dom är starkare alt. så får du dom
utskrivna på recept för att då blir dom liiite billigare.. Ibland.

Jaha... värst vad du ska spela tuff då! :tungan

Troligtvis så är det för att dom är starkare alt. så får du dom
utskrivna på recept för att då blir dom liiite billigare.. Ibland.

undrar vilket :va

jag har loratidin som e receptbelagt :va

Loratidin finns bara som 10mg så jag skulle gissa att du får det på recept för att du skall få köpa storpack. Systemets regler på detta område är lite märkligt då ex 100pack Panodil 500mg är receptbelagt, däremot går det utmärkt att köpa hur många 30 pack du vill.

Där finns 3 olika varianter av receptfria läkemedel för allergier som säljs på apoteket:

jag menade lorathadin alpharma :rolleyes: ... iaf, clarityn hjälpte inte mig när jag hade besvär, jag blev bara trött av dom. men lorathadin alpharma funkade klockrent. sen finns det ngt som heter "aerius", som man kunde kombinera med ifall man fick besvär med luftvägarna.

men sen jag började träna kondition så blev jag av med alla besvär :)

jag menade lorathadin alpharma :rolleyes: ... iaf, clarityn hjälpte inte mig när jag hade besvär, jag blev bara trött av dom. men lorathadin alpharma funkade klockrent.
Ditt immunförsvar ser skillnad på vem som har tillverkat Lorhatidin molekylen direckt...:)
0636.gif

Du verkar vara kunnig i ämnet! Kan du förklara skillnaden på Telfast och Lorhatidin?

Jag är inte allergiläkare utan läkarstudent men jag skall försöka ge dig ett svar...

Lite förenklat kan man säga att det fungerar enl följande:
1. Kroppen exponeras för ett ämne den är allergisk mot
2. Första försvaret är att utsöndra bla Histaminer
3. Dessa frigjorda histaminer påverkar nu andra försvarsmekanismer och då får dina allergibesvär.

Lorhatidin och de andra läkemdelen jag radade upp ovan är alla av typen antihistaminer som verkar genom att binda till receptorn för Histamin och inaktivera den så att det histamin som utsöndras därmed inte får någon verkan. Problemet med detta är att vi har histaminliknande receptorer i centrala nervsystemet och även dessa påverkas i mindre grad vilket gör att man får biverkningar (trötthet etc).

Så nu svaret på frågan:
Båda läkemedlen är antihistaminer och verkar på samma sätt men skillnaden är att de binder olika till receptorn vilket grundas på olika kemisk struktur. Telfast är den bättre av läkemedlen och binder i större utsträckning till "rätt" histamin receptorer vilket gör att man kan brassa på med betydligt högre doser innan man får en massa biverkningar.

OBS! Denna text innehåller en större mängd förenklingar och generaliseringar råkar du ha läst immunologi kommer du ha en del att invända.

Jag är inte allergiläkare utan läkarstudent men jag skall försöka ge dig ett svar...

Lite förenklat kan man säga att det fungerar enl följande:
1. Kroppen exponeras för ett ämne den är allergisk mot
2. Första försvaret är att utsöndra bla Histaminer
3. Dessa frigjorda histaminer påverkar nu andra försvarsmekanismer och då får dina allergibesvär.

Lorhatidin och de andra läkemdelen jag radade upp ovan är alla av typen antihistaminer som verkar genom att binda till receptorn för Histamin och inaktivera den så att det histamin som utsöndras därmed inte får någon verkan. Problemet med detta är att vi har histaminliknande receptorer i centrala nervsystemet och även dessa påverkas i mindre grad vilket gör att man får biverkningar (trötthet etc).

Så nu svaret på frågan:
Båda läkemedlen är antihistaminer och verkar på samma sätt men skillnaden är att de binder olika till receptorn vilket grundas på olika kemisk struktur. Telfast är den bättre av läkemedlen och binder i större utsträckning till "rätt" histamin receptorer vilket gör att man kan brassa på med betydligt högre doser innan man får en massa biverkningar.

OBS! Denna text innehåller en större mängd förenklingar och generaliseringar råkar du ha läst immunologi kommer du ha en del att invända.

Tack och bock! :Bugar

Eftersom Mike lovordar Lorhatidin som någon mirakelmedecin som alla borde prova så ville jag bara vara säker på att jag hade det bästa/effektivaste pillret. (Mest lindring och minst biverkningar)

Jag har inget att invända! Men det trodde du väll inte heller :D

Tack och bock!
Eftersom Mike lovordar Lorhatidin som någon mirakelmedecin som alla borde prova så ville jag bara vara säker på att jag hade det bästa/effektivaste pillret. (Mest lindring och minst biverkningar)

Lorhatidin (och Clarityn/Versal är samma verksamma substans) är helt ok läkemedel och räcker för de flesta allergiker det är dock inte lika bra som de receptbelagda.

TEXT!!!!!

Då kanske du vet om dessa sprutor som alla pratar om kan hjälpa mig mot min allergi. Jag är JÄTTEallergisk mot bla: fisk (tål inte ens oset vid matlagning), ägg (kan inte ens knäckas vid mig!), pälsdjur även fåglar, nötter, baljväxter m.m. Listan är låååååång!!! :tungan

Tycker det är skittrist att inte kunna ha enn husdjur eller vara hos vänner med exempelvis hund hemma hos sig, även om hunden inte är i närheten. :huvet

Antagligen omöjlig fråga att svara på men man kan ju alltid testa! :rolleyes:

Då kanske du vet om dessa sprutor som alla pratar om kan hjälpa mig mot min allergi. Jag är JÄTTEallergisk mot bla: fisk (tål inte ens oset vid matlagning), ägg (kan inte ens knäckas vid mig!), pälsdjur även fåglar, nötter, baljväxter m.m. Listan är låååååång!!! :tungan

Tycker det är skittrist att inte kunna ha enn husdjur eller vara hos vänner med exempelvis hund hemma hos sig, även om hunden inte är i närheten. :huvet

Antagligen omöjlig fråga att svara på men man kan ju alltid testa! :rolleyes:
Tyvärr så tror jag inte du skulle bli hjälpt av dessa omtalade sprutor. Det går givetvis inte att säga men med tanke på det breda spektrat av allergier och din stora känslighet så är oddsen nog inte lysande.

Jag hade kontaktat en allergimotagning vid närmsta större sjukhus...

Tyvärr så tror jag inte du skulle bli hjälpt av dessa omtalade sprutor. Det går givetvis inte att säga men med tanke på det breda spektrat av allergier och din stora känslighet så är oddsen nog inte lysande.

Jag hade kontaktat en allergimotagning vid närmsta större sjukhus...

Har talat lite om det förr med mina läkare när jag var yngre men det rann bara ut i sanden! Iaf Big thumbs up till dig som orkar plugga till läkare! Tufft gjort :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back