Härliga högervindar!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Kanske har Niklas Ekdal en poäng i en del av det han skriver i den här debattartikeln:

http://www.dn.se/debatt/blockpolitikens-retorik-forolampar-medborgarna-1.1087315

Ja, han har ju goda argument för varför blockpolitiken borde rivas upp. Helt klart är att det skulle gynna Sverige om man kunde få mer lån gsiktiga lösningar av hur socialförsäkringssystemen etc skulle se ut.

Anledningen till att jag har svårt för tanken på en regering med de fyra partier jag nämnde är att MP och S skulle ha 45 procent av väljarstödet bakom sig medan C och FP skulle få 10-12 procent. Då är det ju inte svårt att inse att de borgerliga partierna som medverkar i den konstellationen säljer ut sig för en vänsterpräglad politik. Ett svek mot de väljare som primärt sett till Alliansens väl och ve, precis som du är inne på.

Om moderaterna i egenskap av enda egentliga maktfaktorn, sett till storlek, på den borgerliga sidan var med i en sådant oheligt förbund skulle det kanske kunna funka. De skulle då utgöra en någotsånär rejäl motvikt till socialdemokratin. Men vem tror på sossar och moderater i samma regering, även om tanken rent realpolitiskt förefaller möjlig?? LO-tomtarna ger nog inte mycket för Sveriges väl och ve om det skulle bli aktuellt. Tyvärr.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
På vilket sätt är det "oärligt"?

Därför att t.ex. moderata väljare hellre vill ha SD-influerad migrationspolitik än MP-influerad migrations-, eller annan, politik.

Att själva folkviljan ör oviktig för dig är inget nytt.

Jag ger mig fan på att om SD kommer in i riksdagen så splittras blocken och vi får en s, mp, fp och c-regering. Med Måna som statsminister. Vem skulle kunna ha förtroende för det gänget?:mad:

Samtidigt så vore det en välbehövlig spark i arselet på samtliga nuvarande riksdagspartier om SD kom in... Verkar inte finnas någon win-win i detta.:(

Äh, lugn i båten. Snart står Fredde med sina höjda bryn och förklarar att det är "ett nytt parlamentariskt läge" och att "jobben och finanserna är det viktigaste".

Hur var det 1991, ingen skulle samarbeta med Ian o Bert om jag minns rätt? Vad hände? Huggsexa! :D
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kanske beror på att Ian och till och med Bert framstår som riktiga statsmän i jämförelse med :tomten-partiet SD.

Trams, Ian och Bert var/är pajaser. De hade rätt i det mesta, de var roliga, de var viktiga. Men pajaser.

Statsmän? :D

bild7-634x442.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trams, Ian och Bert var/är pajaser. De hade rätt i det mesta, de var roliga, de var viktiga. Men pajaser.
[/IMG]

Jag tror att det var just den bilden som brukade prydas med texten:

"Bert och Ian, båda ser ut som en stjärt i nian"

Dom rörde om i grytorna den gången i alla fall.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Minns debattprogram med Bert, han visste absolut ingenting om politik, inte ens om sitt eget partiprogram. Fullständigt värdelös politiker.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Trams, Ian och Bert var/är pajaser. De hade rätt i det mesta, de var roliga, de var viktiga. Men pajaser.

Statsmän? :D

Ta nu ett djupt andetag, kamma dig och läs igen.:) Jag sa inte att de var statsmän, jag sa att de framstår som statsmän i jämförelse med SD:s företrädare. En liten men ack så väsentlig skillnad.:fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ta nu ett djupt andetag, kamma dig och läs igen.:) Jag sa inte att de var statsmän, jag sa att de framstår som statsmän i jämförelse med SD:s företrädare. En liten men ack så väsentlig skillnad.:fakta

Det smärtar mig när klokta och belästa människor likt dig själv svalt mediemyten. Faktum är att ingen annan politiker gjort debattdebut med att göra Mona-mos. I debatt efter debatt (nu låter det felaktigt som om de får vara med i många) så presenterar de sakliga argument baserade på fakta som deras motståndare direkt försöker etikettera för att slippa bemöta.

Att de på gräsrotsnivå endast lyckats attrahera truckförare och arbetslösa är beklämmande, det hänger förstås ihop med att det vore social katastrof att företräda dem trots att de har en enormt stark folklig förankring i sin enda hjärtefråga.

Dessutom har Jimmy slipat till sig (och bantat :fakta ) rejält sedan detta spelades in.

[YOUTUBE-ID]MwEbIUcu3EI[/YOUTUBE-ID]
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det smärtar mig när klokta och belästa människor likt dig själv svalt mediemyten. Faktum är att ingen annan politiker gjort debattdebut med att göra Mona-mos. I debatt efter debatt (nu låter det felaktigt som om de får vara med i många) så presenterar de sakliga argument baserade på fakta som deras motståndare direkt försöker etikettera för att slippa bemöta.

Att de på gräsrotsnivå endast lyckats attrahera truckförare och arbetslösa är beklämmande, det hänger förstås ihop med att det vore social katastrof att företräda dem trots att de har en enormt stark folklig förankring i sin enda hjärtefråga.

Dessutom har Jimmy slipat till sig (och bantat :fakta ) rejält sedan detta spelades in.

Om göra mos är detsamma som falla någon i talet så lyckas den ouppfostrade Jimmie Å bra. Han är ju för fan i klass med Gudrun Schyman på att aldrig låta någon annan tala till punkt.:lol

Mos i sakfrågor... :brinnerup

Men visst. Jimmieponken har anlitat medietränare och försökt strama upp sig. Det kanske finns hopp på fem-tio års sikt, att han kan ta sig till en nivå överstigande skatan Schymans. Och även om han skulle lyckas; en fluga gör som bekant ingen sommar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om göra mos är detsamma som falla någon i talet så lyckas den ouppfostrade Jimmie Å bra. Han är ju för fan i klass med Gudrun Schyman på att aldrig låta någon annan tala till punkt.:lol

Mos i sakfrågor... :brinnerup

Men visst. Jimmieponken har anlitat medietränare och försökt strama upp sig. Det kanske finns hopp på fem-tio års sikt, att han kan ta sig till en nivå överstigande skatan Schymans.

Nonsens it is.
:fakta

Hon pratar om fel saker, då får man avbryta. :mattias
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Minns debattprogram med Bert, han visste absolut ingenting om politik, inte ens om sitt eget partiprogram. Fullständigt värdelös politiker.

Finns en annons artikel på nätet för tillfället där Bert tipsar om hur man blir en bra företagare.

Sista frågan:

Vad är nästa steg då, går du tillbaka till politiken?

– Nej, aldrig. Det kostade mig 250 miljoner kronor.

http://www.e24.se/annonsbilaga/dagens-affarer/bert-tipsar-sa-blir-du-en-bra-foretagare_2013105.e24



Ja, han har ju goda argument för varför blockpolitiken borde rivas upp. Helt klart är att det skulle gynna Sverige om man kunde få mer lån gsiktiga lösningar av hur socialförsäkringssystemen etc skulle se ut.

Anledningen till att jag har svårt för tanken på en regering med de fyra partier jag nämnde är att MP och S skulle ha 45 procent av väljarstödet bakom sig medan C och FP skulle få 10-12 procent. Då är det ju inte svårt att inse att de borgerliga partierna som medverkar i den konstellationen säljer ut sig för en vänsterpräglad politik. Ett svek mot de väljare som primärt sett till Alliansens väl och ve, precis som du är inne på.

Om moderaterna i egenskap av enda egentliga maktfaktorn, sett till storlek, på den borgerliga sidan var med i en sådant oheligt förbund skulle det kanske kunna funka. De skulle då utgöra en någotsånär rejäl motvikt till socialdemokratin. Men vem tror på sossar och moderater i samma regering, även om tanken rent realpolitiskt förefaller möjlig?? LO-tomtarna ger nog inte mycket för Sveriges väl och ve om det skulle bli aktuellt. Tyvärr.

Tänker i samma banor.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns det några vadslagningsfirmor där man kan se oddsen för vilket block som kommer att vinna kommande valet?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu har dom rödgröna kommit med sitt förslag på säkerhetspolitik: :yoparty

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=272596&rlt=1&pid=207567__ArticlePageProvider

"En rödgrön regering kommer att kräva att USA avvecklar sina kärnvapen och militärbaser utanför landets gränser", står det i de rödgrönas gemensamma dokument om Sveriges relationer med
Under avsnittet Ryssland, nämns bara kärnvapnen, inte militärbaserna.

...

Socialdemokraternas talesman Urban Ahlin tonar ned skrivningarna.

"Vi kräver det av alla stormakter. Vi skriver inte det om Ryssland, där har vi större problem med mänskliga rättigheter och pressfriheten än i USA."

Han håller med om att ett ensidigt tillbakadragande skulle destabilisera delar av världen.

"Ja, det är klart det skulle. Men vi kräver inte det heller. Det här gäller alla stormakter. Men det är möjligt att vi hade kunnat vara tydligare här", säger Ahlin till
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top