Hängteknik i Moto GP

EDIT - vadå första inlägget (se R2 i nästa inlägg) :va :
Teknikfixerad som man är så sitter jag o tittar på hur dom gör i motogp.
Det jag undrar över är att dom flesta hänger utan stöd av knät-benet mot tanken. Det ser tom. ut som vissa har foten i luften.
Många använder inte armen mot tanken som stöd heller. Var tar dom stöd? enbart inre fotpinnen?
Själv skulle jag nog ramla av om jag provade samma sak.
Är det så mkt sämre att ta stöd högt upp på hojen att man inte använder sig av den tekniken av den anledningen? Vad tror ni? hur gör ni?
/EDIT

Vet inte ens hur jag hamnade här... eller varför jag svarar på en gammal tråd, men massor av konstiga fel uppenbarar sig i tråden!

1. GP förarna släpper INNERfoten, för att i inbromsningen motverka centrifugalEFFEKTEN (ej kraften) som vill vrida bakhjulet utåt vid broms i sväng.

2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

3. Kroppen skall in med Vä-axel först i Vä-sväng o tvärtom

4. Ytterarmen skall nudda tanken (om man är osäker på hänget) - dock skall den ej läggas an hårt, hojjen måste kunna jobba "fritt".

5. Skrapknät skall inte "ut" utan framåt. (posörskrap kan framkallas med "knä UT", i Voxtorps-rondellen vid -2° o kalla sunke-däck på en GSXR1100R från -64 i en tidig April (ej jag):D )

/En som vet hur man bör göra, men tränar på allt ovanför
 
Last edited:
så här går det när man inte kan quota första inlägget, spårar ur direkt.
 
2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

Jag tycker verkligen man känner hur mycket stabilare hojen blir om man "sätter fast" sig runt tanken med hjälp av ytterbenet och istället håller lösare i styret :tummenupp
Det kan dock inte ske förrän man knappt bromsar längre, dvs strax innan mitten på svängen.
 
Jag tycker verkligen man känner hur mycket stabilare hojen blir om man "sätter fast" sig runt tanken med hjälp av ytterbenet och istället håller lösare i styret :tummenupp
Håller med... men känns ytterst avigt första gången man GÖR det!
Det kan dock inte ske förrän man knappt bromsar längre, dvs strax innan mitten på svängen.
Jag gissar att det är här det skadeskjutna, hängande innerbenet kommer in :;)
 
En bild säger mer än tusen ord. :)

hopperweb.jpg


145_T03_Elias_action_2.jpg


toni_elias_mugello.jpg


:Bugar
 
Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty

Du hänger inte så mycket som du tror..... ta bilder och kolla. Jag har problem med armbågs skrapet... fult med puckar på armbågen :D
 

Bifogat

  • nerlägg.jpg
    nerlägg.jpg
    123.3 KB · Visningar: 380
Här en gammal bild på en kille som i alla fall har ett skapligt nerlägg....:tummenupp
armb%E5gsskrap.jpg
 
Antar att du menar banarbetaren för hans stil är oöverträffad. :D
JP Ruggia var grymt underhållande och bland de först amed armbågsskrap. :yoparty
 
EDIT - vadå första inlägget (se R2 i nästa inlägg) :va :
2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

Många gånger har jag sett MotoGP-förare som mitt i en kurva under race viftar med ytterfoten för att t.ex. be om ursäkt för en oschysst omkörning. Det ser ut att ske fullständigt obehindrat och utan att dom behöver ändra sin position på hojen alls. Hur kommer det sig att du säger precis tvärt om?

Jag är med på att man lägger mycket tryck på ytterpinnen när man styr in hojen i kurvan, men nu pratar vi väl om när man har styrt klart och ligger mitt i kurvan?
 
Tryckandet på pinnarna har sina förespråkare likväl som sina belackare. Finns ju flera olika sätt att ta sig igenom en kurva än CSSs...
 
Om man titta på Tony Elias, han är inte på sätet(the seat) otherwise most the other riders have one cheek (skinka) on the seat and the other off the sattle.....Also, watch Hopper, his elbow is so damn low it's sick :)
 
Många gånger har jag sett MotoGP-förare som mitt i en kurva under race viftar med ytterfoten för att t.ex. be om ursäkt för en oschysst omkörning. Det ser ut att ske fullständigt obehindrat och utan att dom behöver ändra sin position på hojen alls. Hur kommer det sig att du säger precis tvärt om?

Jag är med på att man lägger mycket tryck på ytterpinnen när man styr in hojen i kurvan, men nu pratar vi väl om när man har styrt klart och ligger mitt i kurvan?


Ytterfoten är den fot som gärna vill tryckas av i en sväng.
Under bromsning är då risken större att kastas av , eller helt enkelt trilla av hojen innåt i svängen om du minster ytterfotpinnen utan att va beredd.
 
Fräckt med bilder strax innan vurpan :tummenupp :pannkyss

EDIT:
Exempel på fulländad posörteknik vid 25° lutning:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=161759&d=1157738235
:yoparty
:mad: Den går ju inte att luta mer :mad:

Men den här kan man luta sig lite med om man vill.

Citat:
Inskickat av Hedgehog
Det var inte snällt men kanske rätt..... själv tycker jag det ser ut som om det är 2 cm kvar innnan allt börjar skrapa i!!!!!!
Vad har man för allternativ förrutom att hänga ut(ny bättre hoj)?

Robz bara tykar sig, Robz provade 180 graders nerlägg på SRW i somras
 

Bifogat

  • Fett.jpg
    Fett.jpg
    66.7 KB · Visningar: 76
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top