hänger du eller sitter du stadigt?

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Funderat en del angående olika åkstilar, när jag började köra mc för många år sen härmade jag MotoGP förarnas åkstil och klättrade runt på hojen och hängde av hojen som en jäklar klätterapa i varje kruva. Intalade mig att det var det rätta (håller hojen mer upprätt och därmed har större däckyta kontakt med asfalten, vilket ger bättre grepp). Det blev liksom bara min åkstil som jag körde, rent rutinmässigt unde många år.

Numera är det sällan att jag klättra runt, istället sitter jag mer stilla och lutar hojen mer. Visst sticker jag fortfarande ut knäet och även hänger ut den ena kinden över sadeln vid tightare kurvor. Tanken är ju numera att:
+ Fjädringen behöver inte jobba lika hårt och därmed får man ett stabilare åk, flyt i åkningen (och snabbare åk).
+ Använder mer av däcken och får mer lut i kurvorna (åk glädje)
- Om man måste bromsa snabbt, tar det tid att rätta upp hojen

Föredrar ni att hänga av hojen eller lutar ni mer? Åsikter/funderingar?

Beror på normal slöåka på favvovägen så sitter jag still. Ska det gasas så kräver nästan min hoj att man leker klängapa.

Nej jag hänger aldrig, jag kör antagligen för sakta för sånt.
Antar att om man har en hoj med kass markfrigång att man får hänga en del.

Jag kör i vanlig trafik och ska jag köra så jag måste hänga för att markfrigången ska räcka till, hamnar jag nog snart i graven.

Sen ser man ju att en del posörklänger bara, dvs det går inte ett dyft fortare för att de gör så, utan de gör det ändå.

Häng beror på körning.
På bana hänger jag runt en del, även om det kanske inte är aphäng.
På väg hänger jag också men mindre, flyttar rumpan lite för att lättare få hojen dit jag vill.

Som jag ser det så känner jag att jag har bättre kontroll på var hojen är på väg om jag hänger och dessutom, skulle en kurva knipa är det lättare att lägga ner ännu mer.
O andra sidan skulle man behöva gira åt andra hållet sitter man i en sämre sits så det finns en baksida på myntet också...

MostWanted skrev:
ska man åka fort är apmode ett måste...

Ju, nu menar jag såklart när man tex åker Slingerbulten (och inte inne i stan) ... en fördel är att man kan "styra" hojen mer genom en kurva genom att hänga ut långt.
Det ger inga stilpoäng direkt att åka långsamt och hänga från sidan av hojen (fan va' pinsamt att bli omkört av en kromsläde i en kurva när man hänger av sin sporthoj) :4skrika

Jag har precis börjat hänga ut en del och jag tycker faktiskt att det gör skillnad. Jag kan ta kurvorna mycket säkrare i högre farter än innan. Sen kan det iofs vara så att det känns som om det går fortare för att jag hänger ut eller att jag inbillar mig själv att det blir säkrare och därför slappnar av mer. För mig blev körningen iaf roligare när jag började hänga ut.

Nu ska jag bara få in i huvudet vilka kurvor som faktiskt behöver aphäng och vilka som man bara kan glida igenom.

CorbenDallas skrev:
bla bla bla...
Som jag ser det så känner jag att jag har bättre kontroll på var hojen är på väg om jag hänger och dessutom, skulle en kurva knipa är det lättare att lägga ner ännu mer. ..bla bla bla..
Exakt så upplever jag det också! :tummenupp I ap-mode så har man lite mera marginaler känns det som. Fast o andra sidan intar man ap-mode när man kör aktivit (läs:fort) och därmed försvinner även en del marginaler. På okända vägar o skymda kurvor rekomenderar jag att hänga lite...för att vara på G om kurvan kniper. Men känner man till vägen, så åk så det känns säkert! :mattias

//KaliZ

Jag hänger en hel del, och upplever också att det skapar större marginaler. En grusfläck blir inte lika dramatisk när man hänger ut lite, och dessutom har hojen mer fjädringsväg kvar för att svälja kälskott och annat hårt.

Coola Ola skrev:
Nu ska jag bara få in i huvudet vilka kurvor som faktiskt behöver aphäng och vilka som man bara kan glida igenom.

Så sant så, ibland när jag närmar mig en kurva så tänker jag, nu ska jag fan skrapa både knä, armbåge och hjälm så jag intar ap-position. Men så var kurvan knappt en kurva så där kör jag med hojen helt upprätt och hänger som ett mongo vid sidan av hojen. Skitpinsamt ju!!

FUBAR skrev:
Så sant så, ibland när jag närmar mig en kurva så tänker jag, nu ska jag fan skrapa både knä, armbåge och hjälm så jag intar ap-position. Men så var kurvan knappt en kurva så där kör jag med hojen helt upprätt och hänger som ett mongo vid sidan av hojen. Skitpinsamt ju!!

:tummenupp .... annars brukar bara toppen på puckarna vara snedlitna pga för mycket ap-kläng. Va gör man inte för att få skrapa pucken.......

/

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...