fart freak
Ny medlem
Funderat en del angående olika åkstilar, när jag började köra mc för många år sen härmade jag MotoGP förarnas åkstil och klättrade runt på hojen och hängde av hojen som en jäklar klätterapa i varje kruva. Intalade mig att det var det rätta (håller hojen mer upprätt och därmed har större däckyta kontakt med asfalten, vilket ger bättre grepp). Det blev liksom bara min åkstil som jag körde, rent rutinmässigt unde många år.
Numera är det sällan att jag klättra runt, istället sitter jag mer stilla och lutar hojen mer. Visst sticker jag fortfarande ut knäet och även hänger ut den ena kinden över sadeln vid tightare kurvor. Tanken är ju numera att:
+ Fjädringen behöver inte jobba lika hårt och därmed får man ett stabilare åk, flyt i åkningen (och snabbare åk).
+ Använder mer av däcken och får mer lut i kurvorna (åk glädje)
- Om man måste bromsa snabbt, tar det tid att rätta upp hojen
Föredrar ni att hänga av hojen eller lutar ni mer? Åsikter/funderingar?
Numera är det sällan att jag klättra runt, istället sitter jag mer stilla och lutar hojen mer. Visst sticker jag fortfarande ut knäet och även hänger ut den ena kinden över sadeln vid tightare kurvor. Tanken är ju numera att:
+ Fjädringen behöver inte jobba lika hårt och därmed får man ett stabilare åk, flyt i åkningen (och snabbare åk).
+ Använder mer av däcken och får mer lut i kurvorna (åk glädje)
- Om man måste bromsa snabbt, tar det tid att rätta upp hojen
Föredrar ni att hänga av hojen eller lutar ni mer? Åsikter/funderingar?