Hänga hojen i ramen.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är i färd med att hänga upp min kawa ZX7R i taket för framgaffelgenomgång. Jag tänkte hänga den genom luftintagen i ramen, är detta en bra idé eller är den för klen att hänga i där?
Den blir fixerad och fin om jag hänger den därigenom menar jag. Har någon några fler förslag eller idéer så kom loss bara!

Last edited:
Som sagt ovan (när inlägget blev färdigt), jag ska lyfta framänden för att ta loss framgaffeln för översyn samt byta styrlager. Bakhjulet i backen hela tiden, jag lyfter den exakt så högt att jag får loss framhjul, gaffelben och styrhuvud utan problem.

Tänk på vilka krafter ramen utsätts för vid körning så inser du nog svaret på din fråga.

Några andra bra tipps när man ska greja med fram och bakdämare är.....

Fram!

som trådskaparen häng den i taket.
depåstöd som lyfter i gaffelkronan.
Om hojen har crachpuckar fungerar dessa oftast att hänga hojen i alternativt att ställa upp hojenpå. Jag har vi ett antal gånger ställt en 90cm bock på varje sida om hojen.

Bak depåstöd. (funkar dock itne om man ska byta dämpare eller sving eller liknande)
Om hojen har fasta fotpinnar är dessa lämpliga att ställa hojen på. Jeeapdunkar brukar ha en lagom höjd.
Alt att hänga i taket även då är fotpinnar bra att fästa spännbanden i.

Ett tag hade jag även en motorlyft typ biltemas och då gick det fint att lyfta hela hojen med 2 spännband bak och ett runt gaffelkronan fram.

Lycka till...

När du lyfter i hojen i en punkt, Så får du en osynlig linje från den punkten till den punkt som är emot golvet. Finns hojens tyngdpunkt ovanför den linjen välter hojen, annars inte. (jag lärde mig detta the hardway) Lyft hojen i framkant och bakkant så blir det idiotsäkert.

Last edited:
Aha, tack! Det fungerar alltså, lyftpunkterna återstår dock.
Jag ska ju loss med gaffelkronan också och inga krashpuckar sitter monterade som jag kan fästa spännbanden i.

Jag brukar bara ställa hojen på ett depåstöd bak och så tar jag en domkraft under kollektorn (med en bräda och lite cellgummi emellan) och lyfter lite fint. Funkar det med.
Per:squid

Jag brukar bara ställa hojen på ett depåstöd bak och så tar jag en domkraft under kollektorn (med en bräda och lite cellgummi emellan) och lyfter lite fint. Funkar det med.
Per:squid

Jag med.:D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back