Hälsnings etik ?

HanneZ skrev:
Särskrivningsteknik?

Det roliga är när folk försöker hejja i korsningar och sedan är nära på att köra på gångare eller kanske pricka en lyktstolpe. Det är ungefär lika dumt som den där som hoppade ur bilen i motorvägsfart för han tappade ciggen...
Jäkligt sant, jag har sett folk som nästan kört på andra när de i sin iver ska hälsa.

Det är ett jävla hälsande på vägarna, kan ni inte bara låtsas att jag är en mopedist och lämna mig i fred? Jag menar, steget är inte långt....

Iövrigt, så tycker jag idén med hjälmen är väldigt bra, men varför stanna där?

Varför inte ha ett tecken för varje situation, ex:

*Polis
*Vilt
*Olycka
*Skräp på vägen (Grus, olja...etc)
*Pissdålig väg (Gropar och dyl)
*Skittråkig vägsträcka (Rak och jävlig), vänd om och häng på mig till donken istället

etc....

dwestlund skrev:
Vad är det som gäller ute på vägarna, när, var, hur, vem morsar man på.
Finns det nån regel/etik?

/D :confused:
Hälsar på alla hojar.. Å även vackra kvinnor utan hoj.. :tungan

sismo skrev:
Det är ett jävla hälsande på vägarna, kan ni inte bara låtsas att jag är en mopedist och lämna mig i fred? Jag menar, steget är inte långt....

*Polis
*Vilt
*Olycka
*Skittråkig vägsträcka (Rak och jävlig), vänd om och häng på mig till donken istället

etc....

Med en RS125 skulle iaf jag klassa dig som mopedist. :lol
Det är väl trevligt att hälsa?
Du får väl utveckla hälsningen till olika tecken för de där sakerna du nämner. :tummenupp

Haha måste få skriva en sak. Var på väg hem igår, låg en BMW inte en sporthoj utan en touring (stavning?), så mötte vi en glidare....glidaren hälsade på BMW, BMW hälsade tillbaka..jag hälsa till glidaren, glidaren hälsar inte tillbaka.

Hälsar numera bara på aktivt på sporthojar....glidarna skiter ju i att hälsa 9 ggr av 10. Men om det tar första steget så är inte jag den som är den....

Hälsar på alla typer av hojar. Med handen om det är möjligt och säkert, med en nick annars! Tycker att det är en trevlig tradition men jag blir inte sur ifall folk inte hälsar tillbaka. Håller med om att customåkare är sämre på att hälsa tillbaka men vem vet, kanske har de somnat i fåtöljen :trött hähähä

Jag tror jag har förklaringen till att alla custom-lirare ser så sura och bistra ut..... de kör ju alla med öppen hjälm och vi vet ju alla hur det känns att stifta bekantskap med småkryp i 120 knyck.

Reb0

Blåser det inte för jävligt åker jag alltid med vänster hand på knät när jag transporterar mig på tråk-rakorna, så att vinkla ut handen är ingen större prestation. Även om jag är mitt i en växlig så är det alltid något finger som är ledigt för givakt. Kanske inte syns så bra, men det hjälper skuldkänslan att inte vinka tillbaka. Sedan händer det ju att man sitter och halvsover och missar förbipasserande fordon. Bryr mig inte så mycket om andra inte hälsar tillbaka. Jag hälsar för att göra medtrafikanterna glada, inte mig själv. Men visst är det trevligt att folk hälsar tillbaka. Varför kan inte folk vara lika trevliga mot varandra när dom inte åker hojj.

Last edited:
Hälsar på alla typer av hojåkare..! Beroende av situationen blir det antingen en liten eller stor "vink"... :hej Tycker det är trevligt om man kan glädja sina medtrafikanter! :)

Last edited:
Ravin skrev:
Med en RS125 skulle iaf jag klassa dig som mopedist. :lol
Det är väl trevligt att hälsa?
Du får väl utveckla hälsningen till olika tecken för de där sakerna du nämner. :tummenupp
Det är ju det jag säger, steget är inte så långt, så varför inte bara låta mig vara? Jag pallar inte med alla dessa hälsningar, det är ju i grunden vänlighet, men jag tycker att det har gått för långt... Visst, det var säkert bra på den tiden då det ej fanns så många motorpsyklister (TM) på vägarna, men nu finns det ju hur många som helst... Och inte hälsar ni på andra bilister när nu kör bil?

sismo skrev:

*Polis
*Vilt
*Olycka

etc....

Jag tror lastbilschaufförer har ett tecken för polis, Man gör peace-tecken fast med knogarna framåt!

Vinka till alla här i Sverige... I Schweiz så ska man inte vinka - man vifta med benet istället!!!

H4 skrev:
Glidare hälsar aldrig :va

Deras Harley Davidson och våra skrevraketer lirar väl antagligen i andra divisioner.

Trodde det bara va i Gävle som sur-gildarna inte hälsa men då äre i hela landet verkar det som.
What´s their problem?? :fatta!
Jag :hej på alla! Även "säpo" :hihi å dom hejar alltid tillbaka :tummenupp

En intressant reflektion. Jag kör både plastad twin sucka och en kawa meanstreak, varierande på humör. Verkar mer som att folk hälsar på hojen än den som sitter på. Jag är samma person med samma kläder oavsett vilken av hojarna jag kör med. Åså verkar det som om dryga stockholmare i synnerhet är dåliga på att hälsa tillbaks, oavsett hojtyp. Kör mycket runt i mälardalen, å bäst på att hällsa är just de ute på landet, stannar man så är det direkt hej å snack å så. i Huvudstan så drygarman mest runt å ser snett på varandra mellan olika hojstilar.

det där med wobbel, ja det är en å annan som inte har en aning om vad han snackar om..den tendensen är mer utpräglad på brant gaffel vinkel än på de långa gafflarnas motorfordon. Å det går faktiskt att gasa ganska friskt med en krååååm pråååm åxå på krokvägar, gäller bara att våga :tummenupp

Hälsar på alla jag upptäcker, om situationen tillåter. Har inte kört så mycket än men tycker att dom flesta (oavsett hojtyp) brukar vara rätt duktiga hälsa tillbaka. Kör glidare för tillfället :-)

Har gjort en liten intressant iakttagelse, nu när jag är inne på min tredje hoj denna säsong :rolleyes:
Årets första hoj var en BMW K100RS (Sporttourer) - : En del Sporthojar och Offroader hälsade, nästan inga kromslädar...

Årets andra hoj var en DR800 (Offroad) -: De flesta sporthojar, alla offroader och nästan inga kromslädar hälsade.

Årets tredje och nuvarande hoj, Suzuki Marauder (Kromsläde) -: ALLA hälsar, fast sporthojsåkarna och offroadarna väntar tills jag vinkat först. :lol

edit: stavning

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma