Åkte E4:an mot Umeå för X-antal år sedan med min dåvarande ZX6:a. Eftersom det är mitträcke på den aktuella sträckan så blev det lite ryckigt med farthållningen, men när det blev dubbelfil på min sida så såg jag en bil med husvagn längst bort på sträckan. Med risk för att få ligga bakom den i 70 dom närmaste kilometerna, så tog jag en snabb beräkning på att med full trottel från min nuvarande position så skulle jag hinna passera ekipaget innan dubbelfilen skulle ta slut ! Från tanke till handling, daskade ner hjälmen i tanken och gasade så knogarna vitnade. Efter drygt halva sträckan så visade mätaren drygt 260 km/t , och jag såg till min glädje att mina beräkningar skulle stämma !! ( va stolt min gamla mattelärare skulle ha varit ! ). Strax innan jag passerar det vinglande husvagns ekipaget , så ser jag en hojåkare med vit hjälm i mötande fil ! Sträcker upp handen så gott det går i 260+ , i samma ögonblick så ser jag den fräcka lacken i blå/vit !! Svälj ! i en snabb titt i backspegeln så ser jag en hjälm som är vriden 180 grader på en hals som är närmare en halvmeter lång !! Bestämde mig ganska så fort att behålla min hastighet dom närmaste milen, eftersom min kompis på den blå/vita hade minst ett par kilometer innan det fanns nån öppning på kohagen !!
Och han vinkade inte tillbaks !!
Och han vinkade inte tillbaks !!