Hälla i Biltemas helsyntet i CRF450?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Min hoj har gått på delsyntet tidigare men jag funderar på om man skulle kunna köra den på Biltemas helsyntet 15-w40? I både motor och växellåda tänkte jag isf, eller kommer den att börja slira på kopplingen med helsyntet?

Har läst i oljetrådarna om allas olika synpunkter på biltemaoljan och jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Men det finns inte en enda som jag har sett som fått motorras pga undermålig olja, däremot finns det en mängd som kör med den oljan och som rekommenderar den varmt...

Så jag funderar på att chansa o köra på Biltemaolja, byter man med 10h intervall så borde det funka tycker jag.

Finns en som heter multigrade för hojar också, är den delsyntetisk? Kanske ska ha sån i växellådan för att undvika lamellslir?

Ge mig lite synpunkter! Och inte bara "Biltema suger!" då tack... :rolleyes:

Last edited:
Hittils är jag nöjd både med biltemas fyrtakts olja och tvåtakts olja, Ingen motor i min ägo har skurit eller gått sönder:)

Biltemas olja är processad i samma fabriker som Texacos oljor vilket talar för sig självt. Helt okej grejor. Sen kan du tänka så här; vilken olja som helst idag är i princip bättre än den oljan som är rekommenderad för din hoj när den tillverkades 2003. Jag har kört med biltemas oljor sedan flera år tillbaka och har inte märkt av några som helst problem med något.

Alla oljor slås sönder med tiden, bara en fråga om tid. Men du som kommer byta olja varje 10 timme så kommer den vara i skick som ny rent filmmässigt när du tappar ut den. Att den är smutsig är en annan femma, det visar bara att den gör sitt jobb.

Biltemas olja är processad i samma fabriker som Texacos oljor vilket talar för sig självt. Helt okej grejor. Sen kan du tänka så här; vilken olja som helst idag är i princip bättre än den oljan som är rekommenderad för din hoj när den tillverkades 2003. Jag har kört med biltemas oljor sedan flera år tillbaka och har inte märkt av några som helst problem med något.

Alla oljor slås sönder med tiden, bara en fråga om tid. Men du som kommer byta olja varje 10 timme så kommer den vara i skick som ny rent filmmässigt när du tappar ut den. Att den är smutsig är en annan femma, det visar bara att den gör sitt jobb.

Har i sthlm kommer de iaf från samma raff som Statoil.
Det har jag fått bekräftat från både biltemaanställda, statoilanställda samt lastbilsåkande kompisar,

Ok, låter kalas det. Men vad tror ni om att hälla helsyntet i hojen som tidigare gått på delsyntet? Motor och växellåda har ju separat olja var för sig, borde man ha delsyntet i växellådan eller kan man köra med helsyntet där också? Det är alltså Biltemas Racingolja som avses: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=91161

Är denna multigradeolja delsyntet eller endast mineral? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=82866
Och skulle den kunna vara ett alternativ för växellådan om helsyntet riskerar att orsaka lamellslir?

I manualen står det följande:

Recommended engine oil

Use Honda 4-stroke oil, or an equivalent. Use only high detergent, premium quality motor oil certefied to meet or exceed API Service Classification SF or SG. Motor oil intended for service SF or SG will show this designation on the container. Your CRF does not need oil additives.

Men av det kan jag inte utläsa om det ska vara hel eller delsyntet...

Last edited:
Äh, beställer 2l multigrade och 2l helsyntet så får vi se vad som funkar. Finns inte Biltema i Gävle så syrran får köpa med sig från Uppsala..

Har alltid kört helsyntet och alltid använt samma olja i vxl-låda som motor på mina CRF:er. Aldrig att kopplingen ens visat tendens till att slira, detta trots att jag plockat ur lite mer effekt än standard.
Tänker inte erkänna att jag faktiskt hällt biltema olja i en av dom vid ett tillfälle men det ställde iaf inte till det för kopplingen. :rolleyes:

Jag tankade i Biletmas olja i en 748'a jag hade, skulle skölja ur motorn ordentligt tänkte jag för att sedan hälla i bra olja. Körde fem-sex mil på biltema oljan, för att oljan skulle vara riktigt varm när jag tänkt att tappa ur den så höl jag stumt på motorvägen ett par kilometer strax innan avfarten....Då klappade ett vevstakslager ihop. Jag skyller inte på oljan, men många bäckar små. Dessutom är ju Ducatis hypermodeller skräp =)

Jag tankade i Biletmas olja i en 748'a jag hade, skulle skölja ur motorn ordentligt tänkte jag för att sedan hälla i bra olja. Körde fem-sex mil på biltema oljan, för att oljan skulle vara riktigt varm när jag tänkt att tappa ur den så höl jag stumt på motorvägen ett par kilometer strax innan avfarten....Då klappade ett vevstakslager ihop. Jag skyller inte på oljan, men många bäckar små. Dessutom är ju Ducatis hypermodeller skräp =)

Det var nog Ducatis fel! 101 :fuckyou

Låter bra det där, helsyntet blir det :)

Ok, låter kalas det. Men vad tror ni om att hälla helsyntet i hojen som tidigare gått på delsyntet? Motor och växellåda har ju separat olja var för sig, borde man ha delsyntet i växellådan eller kan man köra med helsyntet där också? Det är alltså Biltemas Racingolja som avses: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=91161

Är denna multigradeolja delsyntet eller endast mineral? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=82866
Och skulle den kunna vara ett alternativ för växellådan om helsyntet riskerar att orsaka lamellslir?

Det som står i min handbok till CRF´en är att det ska vara 10W-30 eller 10W-40 olja både i motor och växellåda. Står oxå så här: Do not use API SH or higher 4-stroke engineoils displaying a circular API "energy conserving" service lebel on the container. They may affect lubrication and clutch performance.

Racingoljan du länka till var just API SH klassad. Jag har ingen aning om det spelar någon roll eller ej.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back