Gummiklädd bricka till oljeavtappningsbulten?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Har ett litet droppläckage vid bakre oljeavtappningen på min KLX. Misshandel av gängorna av tidigare ägare, och så är ju hojen 29 år gammal också. Har köpt ny bult och bricka (från Kawasaki), vilket gjorde det hela lite bättre, men har ff lite, lite dropp.

Funderar på om det finns lämpliga tätningsbrickor som är gummiklädda på ena sidan, som kan lösa problemet? Är inte sugen på att gänga om och fixa, utan letar ful-lösning, bara det håller tätt. Någon som kan peka i rätt riktning?
 
Finns det någon vettig anledning till att hojtillverkarna inte använder sådana där från första början (förutom att hojen då blir några enkronor dyrare)?
 
Finns också hos SWEDOL. Är oljepluggen inte gängad hela vägen som på Sprint RS behövs 2st. På GSX1300R räcker det med en. Finns både tum och mm
 
Finns det någon vettig anledning till att hojtillverkarna inte använder sådana där från första början (förutom att hojen då blir några enkronor dyrare)?
Vill inte verkstäderna ska inse hur mycket de kan tjäna på att köpa oljepluggpackningarna hos "hydraulikfirmorna" ?
Eller ren okunninghet, man har sina leverantörer av metallpackningar ?

Själv köper jag sedan typ 2011 oljepluggpackning "Gummistålbricka" hos SWEDOL för
1) handlar hos SWEDOL (och Hydroscand) för jobbet
2) SWEDOL låg bara 200 m från jobbet
3) billigare än Triumph Original 2 mm tjock Aluminiumpackning (ska bytas varje gång för oljepluggen är inte gängad hela vägen)
Finns i mm och tum
exempel
 
Last edited:
Kallas även tredotätning eller tredobricka ?

Har alltid kört, original, kopparbricka, för det mesta räcker det att mjukglödga brickan så blir det tätt..
Förra servicen monterade jag en plugg med magnet.
Gängan var ganska kort och det var en tjock alubricka men trots att den drogs till specat moment så svettades det lite olja.

Så vid senaste servicen monterades tredobricka och det blev (såklart) bomtätt :)
 
Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?
 
Jag skulle sätta en o-ring med mindre diameter än packningen i ditt fall. Där blir det inte så varmt så en från Feltema duger.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/o-ringar/o-ringar-225-st-2000033229
Där det blir varmare, som vipparmssmörjningen på en Meridentraja, lägger jag ett tunt lager Permatex på båda sådor av kopparpackningen.

Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?

Tänkte detsamma och vi som är mekaniskt kunniga vet skillnaden. :fakta
Men jag vill inte vara språkpolis men gillar när en dyslektiker rättar språkfel! :tungan
Således läser jag numera Modd La Ren! :krama

Men jag tror inte det bara beror på mekanisk okunnighet utan också amerikaniseringen av vårt språk. För en "bolt" har liksom en "screw" gängor medans en "bolt" vill ha en mutter
för att skapa klämkraft men en "screw" som i detta fall inte har det. För när vi blandar språken där allmänheten har blivit publik, inte bevisgrundat utan evidensbaserat, kan det bli språkförbistring. Pias partiskhet blir kul på modärn svenska! :hihi

Bolt vs screw.PNG
 
Funkar även om det inte är kliniskt rent från olja i gängorna?
Hur oljefritt det måste vara kan jag inte svara på. Luta på den ordentligt och torka ur så gott du kan. Jag har använt det på en växellåda där aluminiumet som brickan ligger emot var skadat. Oljan byttes varje år så mer än 5 gånger har jag tätat så och då blev det tätt. Jag gjorde rent yttersta gängorna med tygtrasa och liten skruvmejsel. Drog på Loctiten på innersta två gängvarven på skruven och fram till skruvskallen så hålet i brickan fylls.

Det är lätt att få bort nästa gång du tar loss oljepluggen.
 
Se bara till att det inte finns risk att tredobrickan fastnar. På min enduro finns det en liten kant runt oljepluggen vars diameter innebär lagom presspassning för tredobrickan.... Det är skit tråkigt att ligga under hojen med en dremel och försiktigt slipa ner brickan utan att skada tätningsytan på blocket :huvet

1661283525953.png 1661283618073.png
 
Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?
Hur kommer det sig att en plugg kan vara gängad om en bult inte kan vara det?
 
Jo, det behövs normalt inte på väldigt gamla och slitna SportHojar utan att något är fel...
Är ju det jag säger. Är fel för att det är på en gammal sliten hoj där det våldats med moment tidigare. Vilket förmodligen inte hade hänt om man haft en gummiklädd bricka från början. Eller så hade det hänt ändå. Men skitsamma, i mitt fall är det ett faktum att det föreligger ett problem som behöver hanteras. Och olika lösningar har presenterats. Om "om" inte funnits hade allt redan varit ok. Är ju inte direkt ovanligt att 29 år gamla hojar tagit diverse stryk under sin livslängd. Men "gamla och slitna SportHojar" kanske skiljer sig väldigt mycket från andra gamla hojar, i det avseendet ;) ...
 
Är ju det jag säger. Är fel för att det är på en gammal sliten hoj där det våldats med moment tidigare. Vilket förmodligen inte hade hänt om man haft en gummiklädd bricka från början. Eller så hade det hänt ändå. Men skitsamma, i mitt fall är det ett faktum att det föreligger ett problem som behöver hanteras. Och olika lösningar har presenterats. Om "om" inte funnits hade allt redan varit ok. Är ju inte direkt ovanligt att 29 år gamla hojar tagit diverse stryk under sin livslängd. Men "gamla och slitna SportHojar" kanske skiljer sig väldigt mycket från andra gamla hojar, i det avseendet ;) ...
Att jag inte varit med om det betyder inte att du har fel, bara att det inte inträffat än på någon av de motorcyklar jag varit på...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top