Gummi mellan insprutning/förgasare och topplock läcker

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag har en gammal Husqvarna TE250-08 som tyvärr har en läcka i insugsgummit.
Det verkar inte finnas att få tag i någonstans - har tidigare handlat här:
https://shop.italhusky.com/en/products/2008/250-450-510/cylinder-head-95
Men del 35 på ritningen är slut till TE250 tyvärr.

Går det att fixa på något vis?
Vulktejp eller kan man göra något annat magiskt med gammal gummi?
Hoppas någon har någon ide - jag blev lite deppig när jag såg den var slut :(
 
35???? Ser ut att vara en bricka.... är det 37 du menar?
 
Om det är en spricka i gummit så finns ett Loctite superlim för gummi - har använt det för att limma ihop o-ringar och drivremmen till frugans spinnrock - håller mao ganska bra.
Saknas material så kan du på utsidan prova med Permatex RTV silikon, har inte provat själv men det finns lite filmer om det på YT
Rengöring innan är viktig
 
Om det är en spricka i gummit så finns ett Loctite superlim för gummi - har använt det för att limma ihop o-ringar och drivremmen till frugans spinnrock - håller mao ganska bra.
Saknas material så kan du på utsidan prova med Permatex RTV silikon, har inte provat själv men det finns lite filmer om det på YT
Rengöring innan är viktig
Det var ett bra tips - tack!
Ska kolla på filmen!
Fler tips mottages tacksamt!
 
Om det är en spricka i gummit så finns ett Loctite superlim för gummi - har använt det för att limma ihop o-ringar och drivremmen till frugans spinnrock - håller mao ganska bra.
Saknas material så kan du på utsidan prova med Permatex RTV silikon, har inte provat själv men det finns lite filmer om det på YT
Rengöring innan är viktig
Verkade vara en mycket bra procedur.

Silicon
Thinner
303
Hittade inte den loctite snubben använder men den var ju mest för att hålla delarna på plats temporärt så denna kanske funkar
Loctite

Kanske detta Laquer thinner är samma som biltemas thinner..
Jag tyckte detta ver att mycket bra alternativ, i mitt fall är det ett litet hål i insugsröret så man kanske kan applicera silicon över hålet och sedan hoppas att den där 303 ska flexa upp gummit så det inte händer igen..

Ska försöka ta av gummit i helgen!
 
Plast/gummilimmet surtees hänvisar till är loctite 406.
Använde det på gamla jobbet till o-ringstillverkning.
Hemma har jag testat loctites vanliga superlim på gummi och det funkar inge vidare, alls!!

Så är det spricka gummi mot gummi funkar 406 utmärkt.. Ganska dyrt dock.

Lagade ett av gummina på XTn i maj, i väntan på nytt.
Det hade lossnat mellan aluminiumbricka och gummi.

Gjorde rent, borstade ytorna med biltemas elektronikrengöring och limmade med biltemas plastlim.
La allt i en påse och tejpade in slangen till vacuumbromsluftaren och skapade undertryck i en halvtimma..
Reglerade undertryck genom att skruva upp behållaren till bromsluftaren då det blev lite väl brutalt annars..

Lät det vila ett dygn och monterade, det håller fortfarande så har inte bytt till de nya än ?

OF-20102_1.jpg

Resized_20230517_110731.jpeg
36-2372_xl_1.jpg
 

Bifogat

  • 36-4543_xl_1.jpg
    36-4543_xl_1.jpg
    35.9 KB · Visningar: 4
Verkade vara en mycket bra procedur.

Silicon
Thinner
303
Hittade inte den loctite snubben använder men den var ju mest för att hålla delarna på plats temporärt så denna kanske funkar
Loctite

Kanske detta Laquer thinner är samma som biltemas thinner..
Jag tyckte detta ver att mycket bra alternativ, i mitt fall är det ett litet hål i insugsröret så man kanske kan applicera silicon över hålet och sedan hoppas att den där 303 ska flexa upp gummit så det inte händer igen..

Ska försöka ta av gummit i helgen!
Biltemas thinner är helt ok
 
Plast/gummilimmet surtees hänvisar till är loctite 406.
Använde det på gamla jobbet till o-ringstillverkning.
Hemma har jag testat loctites vanliga superlim på gummi och det funkar inge vidare, alls!!

Så är det spricka gummi mot gummi funkar 406 utmärkt.. Ganska dyrt dock.

Lagade ett av gummina på XTn i maj, i väntan på nytt.
Det hade lossnat mellan aluminiumbricka och gummi.

Gjorde rent, borstade ytorna med biltemas elektronikrengöring och limmade med biltemas plastlim.
La allt i en påse och tejpade in slangen till vacuumbromsluftaren och skapade undertryck i en halvtimma..
Reglerade undertryck genom att skruva upp behållaren till bromsluftaren då det blev lite väl brutalt annars..

Lät det vila ett dygn och monterade, det håller fortfarande så har inte bytt till de nya än ?

View attachment 487713

View attachment 487714
View attachment 487717
Vulktejp? Funkar bra i många sammanhang ?
 
Det står att siliconet inte är härdigt mot bensin, kanse ett problem eftersom det är ett hål i insugsgummit.. eller kanske loctiten kan fixa det och siliconen hålla ihop det på utsidan..
 
Grunnade lite mer på hur insugsgummit ser ut . Jag får ett intryck av en metallfläns med påvulkat gummirör? Skulle nog börja med limmet - sedan tvätta noga och linda vulktape runt röret - om sprickan är mellan gummi o metall så är det Loctite 480 som verkar vara lämpligast (inte använt det själv).
 
Det är rätt mycket undertryck vid motorbroms, saknas gummibitar så det blir hål rakt in funkar knappast vulktejp, inte så mycket annat heller tyvärr...

Det är om du kan fodra gummit invändigt med en tunn metallhylsa, då funkar det möjligen att bygga upp hålet utifrån...

Fast då är inte gummit särskilt flexibelt längre så risken är att det stresspricker någon annanstans....
 
MC'n startar och går hyfsat men man ser att det är ett litet hål som påvisar tjuvluft när man throttlar, ska försöka filma imorgon!
Tack för alla bra tips!
Känner mig lite mer bekväm nu än för några timmar sedan :)
 
Det står att siliconet inte är härdigt mot bensin, kanse ett problem eftersom det är ett hål i insugsgummit.. eller kanske loctiten kan fixa det och siliconen hålla ihop det på utsidan..

Biltemas röda silikon tål iaf olja, har inte testat med bensin förvisso men viss motståndskraft borde det ju ha.
 
Hmmm - kollade i verkstadshandboken och det står att om man tar bort "thottle body" så måste man justera T.P:S (Throttle Position Sensor) när man sätter tillbaka den med ett slags elektroniskt service-verktyg.. kan det verkligen vara så illa?

Jag kommer nog aldrig att få tag på ett sådant serviceverktyg..

Får
 
Hmmm - kollade i verkstadshandboken och det står att om man tar bort "thottle body" så måste man justera T.P:S (Throttle Position Sensor) när man sätter tillbaka den med ett slags elektroniskt service-verktyg.. kan det verkligen vara så illa?

Jag kommer nog aldrig att få tag på ett sådant serviceverktyg..

Får
Så länge TPS sitter på spjällhuset och inte behöver lossas så borde det inte vara någon fara. Det är när den lossas ur sitt läge den behöver kalibreras om...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top