Gummi mellan insprutning/förgasare och topplock läcker

Vulktejp fungerar icke, provade det för en kortare provkörning på Moto Guzzi:n. Efter 10 mil var tejpen påverkad av värme och olja.

Den del av tejpen som fick olja på sig blev mjuk och kladdig.
 
Kollade husqvarnas reservdelskatalog och den verkar fel - två olika manifold men båda till 450-510

Jag tror 8000B0369 är till 250, verkar stämma med italhusky's sida oxå (dom som hade slut) men där heter den H8000B0369 - vilket jag inte hittade när jag googlade... - så dom ni hittat på nätet är sökert till min 250 :)
Men söker jag på 8000B0369 verkar det finnas en del - så det kanske är bäst att köpa ett även att dom kostar 1000:-
Hoppas jag kan ta bort insprutningsenheten utan att ta bort TPS, men det ser ut att gå!
Kommer att beställa ett nytt men mycket bra information i tråden om hur man lagar skadad gummi!
Tusen tack för all hjälp!
 
Ska beställa ett nu, hittade ett i Italien här:
https://evolutionbike.it/swmstore/manifold-intake-2.html
Med skatt o frakt ca 90€
Ebay-länken ovan landade på ca 100€

Jag brukar handla från ebay men tror ni den Italienska firman är pålitlig eller är det värt 10€ för att handla på ebay?

Jag har aldrig blivit lurad på något från Italien, men visst kändes det knepigt att föra över 70,000 för något som skall komma med posten, o det kom inga bekymmer..
 
Jag har aldrig blivit lurad på något från Italien, men visst kändes det knepigt att föra över 70,000 för något som skall komma med posten, o det kom inga bekymmer..
Nu var det ett tag sen men de få ggr jag beställt från Italien har det funkat..... Tillslut...

En gång var det min ECU som skickats via poste italia och det var fan tortyr, stod att det lämnat Italien men låg en o en halv vecka i någon gränsstation....

Sen tog jag DHL express och då funkade det..
 
Jag har aldrig blivit lurad på något från Italien, men visst kändes det knepigt att föra över 70,000 för något som skall komma med posten, o det kom inga bekymmer..
Det är väl så, köpt en del därifrån oxå men jag köpte på ebay för italienarna verkar ha nåt krångel med suppliers, både italhusky & evolutionbike hade nån news-flash på det..

När den ska monteras, ska plattan mot toppen ha någon olja/fett eller något annat att tänka på vid montering?
 
Det är väl så, köpt en del därifrån oxå men jag köpte på ebay för italienarna verkar ha nåt krångel med suppliers, både italhusky & evolutionbike hade nån news-flash på det..

När den ska monteras, ska plattan mot toppen ha någon olja/fett eller något annat att tänka på vid montering?
Nu vet inte jag hur någon av sakerna ser ut men är det metall mot metall så ett tunt tunt lager packningsmassa inte en 1 cm silikon sträng..
 
Nu har jag 2 manifolds.. köpte ett på ebay för 1200 och sedan snubblade jag över en skuren TE250 i Itaien från vilken jag köpte en del prylar jag saknade/var trasiga, fick med insugsgummit som skulle vara perfekt skick, Tänkte sicka tillbaka det andra men vid en första inspektion ser det ut såhär..


Ska nog behålla det nya jag köpte i alla fall...
Är det vanligt att dessa delar blir dåliga, en 2008 är ju inte supergammal,,
 
Nu har jag 2 manifolds.. köpte ett på ebay för 1200 och sedan snubblade jag över en skuren TE250 i Itaien från vilken jag köpte en del prylar jag saknade/var trasiga, fick med insugsgummit som skulle vara perfekt skick, Tänkte sicka tillbaka det andra men vid en första inspektion ser det ut såhär..


Ska nog behålla det nya jag köpte i alla fall...
Är det vanligt att dessa delar blir dåliga, en 2008 är ju inte supergammal,,
Skulle tippa på relativt vanligt, när jag var yngre tjuvkörde jag farsans TE410 och fick till slut laga samma insugsdel då den sprack. Den var från -98 och var runt 10-11 år gammal då, som allt annat gummi beror det väl på om den faktiskt körts eller stått stilla i en lada några år.
 
Har nu fått tumme ur och plockat av gummit, mitt var ingefär i samma skick som det begagnade jag fick med när jag köpte lite annat.
Ja noterar att o-ringen som satt på manifoldet som kom från Italien hade någon slags klibb på sig, liksom tunn packningsmassa på oringen och lite runt om - mycket lite. Minhade inget sådant utan bara o-ring så jag kör nog så.. men ska den smörjas?
Jag har en lite tub armaturfett jag hört ska vara bra till oringar, kan det funka på en MC-motor oxå eller annat tips?
Vill helst inte plocka av det igen :P

Den från Italien syns på bilden nedan - verkar inte rätt..

oring.jpg
 
Casco rubberfix eller ännu hellre Liquisole om du kan hitta en gammal tub någonstans.
Rör ut med kemisk bensin från apoteket till lagom lättflytande och pensla i rikligt.
 
Casco rubberfix eller ännu hellre Liquisole om du kan hitta en gammal tub någonstans.
Rör ut med kemisk bensin från apoteket till lagom lättflytande och pensla i rikligt.
Hej - bara så att du inte förvirrar xrv750 (eller mig :) ) - du menar inte att han skall ha i denna gegga i o-ringspåret (inlägg #33)? Du menar att han skall pensla det i sprickorna (inlägg #31)
 
Har nu fått tumme ur och plockat av gummit, mitt var ingefär i samma skick som det begagnade jag fick med när jag köpte lite annat.
Ja noterar att o-ringen som satt på manifoldet som kom från Italien hade någon slags klibb på sig, liksom tunn packningsmassa på oringen och lite runt om - mycket lite. Minhade inget sådant utan bara o-ring så jag kör nog så.. men ska den smörjas?
Jag har en lite tub armaturfett jag hört ska vara bra till oringar, kan det funka på en MC-motor oxå eller annat tips?
Vill helst inte plocka av det igen :p

Den från Italien syns på bilden nedan - verkar inte rätt..

View attachment 488887
O-ringen sitter där för att man INTE skall behöva packningsklister. Möjligen kan du smörja den med lite motorolja.
 
Hej - bara så att du inte förvirrar xrv750 (eller mig :) ) - du menar inte att han skall ha i denna gegga i o-ringspåret (inlägg #33)? Du menar att han skall pensla det i sprickorna (inlägg #31)
Pensla i sprickorna.
Ingen skulle väl få för sig att limma en oring? ?
 
Hej igen,
Har nu fått tag i ett nytt gummi på "andra sidan" av EFI'n. Hva har slutat leverera och slut NÄSTAN överallt.. men i holland fanns ett kvar - så både in och ut-gummi var slut på denna MC.
Så nu ska detta monteras på luftburken med stålring på ena sidan och filterhållare med ring på andra, så det blir gummi mot gummi. Bör man ha fett i denna skarven och i så fall fungerar vanligt rött smörjfett?
Delarna som ska ihop:
luftburk.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top