Gulflaggen på Anderstorp

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:
 
Magnus skrev:
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:
:tummenupp Tack!
 
I R600 var det ju gulflagg på (minst) två ställen samtidigt och från läktaren såg det ut som samtliga drog ner på tempot ganska ordentligt.
 
Magnus skrev:
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:
Bra Magnus, bara ge dom, man ska alltid respektera gulflaggen.

:mad:
 
Magnus skrev:
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:

Det var likadant i R1000,jag blev omkörd två ggr under gulflagg

fick klippa dom igen i karusellen,
Dåligt att inte respektera detta.
 
Tack till alla konkurrenter i std600.
När jag stod i lecahavet både hörde och såg jag på nära håll hur gulflaggen respekterades föredömligt.
Kändes tryggt att kunna bärga hojen utan att vara speciellt orolig för att få en hoj i nacken. :tummenupp
 
Tyckte alla klasser respekterade gulflaggen riktigt bra förutom i Rookieklasserna. Speciellt när det var både ambulans och rescuebil mitt i Hansenkurvan under SBK och ledarna krypkörde förbi. :tummenupp
 
Eftersom jag la en protest mot startproceduren fick jag äran att prata med tävlingsledningen och juryn sent på söndagkvällen. Det som förvånade mig då var att ingen lämnat in en enda protest mot omkörning på gulflagg i R600.

Om funktionärerna inte sett det, eller inte rapporterat in det är det bara vi förare kvar, och vill vi få bukt med gulflaggen så får väl vi också dra vårt strå till stacken, och inte bara klaga på våra konkurrenter och våra kära funktionärer.

Nu menar jag inte att vi ska ha en angiverimentalitet, men görs det grova omkörningar så borde vi lämna in en protest mot dem, för vår, och våra funktionärers, säkerhet. Vem vet, nästa gång kanske det är du som ligger i fållan....
 
Magnus skrev:
Blir ganska förbannad när man hör och ser hur folk kör när det är gulflagg på banan. Har folk inte nån som helst respekt för gulflaggen i R600???

Folk kör om med motiveringen att det sker 1 meter innan gulflaggen, sätter snabbaste varv mm. Det tycker jag inte är att respektera reglerna vid gulflagg. Dessa regler fins ju av en anledning.

Skärpning för fan :mad:[/QUOTE

Inte NU igen, har vi inte lärt oss något.

Jag lovar att ta med :kulspruta och få folk att förstå att det är för våran egen skull...

Björn
 
Kan jag ju ta åt mig på en gång då eftersom det var jag som satte snabbaste varv under gulflagg. Bevisligen slog jag av ordentligt forbi flaggningar och blev dessutom omkörd strax före och under gulflaggen. Anledningen att det blev snabbaste varv då var att i övriga kurvor var jag helt ensam och gav järnet för att komma ifatt 1an.
Den som körde om mig under gulflagg var det ingen idé att lämna in protest emot då han drog av 2 kurvor senare.

Nr 27 Marcus Seger
 
Bollox skrev:
Nja... Var satt du?

Betongläktaren vid gamla starten, du har säkert mer rätt än mig eftersom du var "ute på fältet". Hur saker ser ut från läktaren behöver ju inte alltid vara samma sak som hur det upplevs för de som är inblandade.
 
Johan skrev:
Tack till alla konkurrenter i std600.
När jag stod i lecahavet både hörde och såg jag på nära håll hur gulflaggen respekterades föredömligt.
Kändes tryggt att kunna bärga hojen utan att vara speciellt orolig för att få en hoj i nacken. :tummenupp

För att citera speakern (Nr:18?): "Inget illa Johan, men det har hänt förr..." :D
 
erik skrev:
Betongläktaren vid gamla starten, du har säkert mer rätt än mig eftersom du var "ute på fältet". Hur saker ser ut från läktaren behöver ju inte alltid vara samma sak som hur det upplevs för de som är inblandade.

Såg du vad som orsakade gulflaggen i slutet av rakan då? Det gjorde jag ju :3freak för vi har ju första parkett. Det är det jag menar med att man ser lite mer på postering. Kom dit nästa gång så har du i alla fall någon att prata med, istället för att mögla på en tom läktare!
 
erik skrev:
För att citera speakern (Nr:18?): "Inget illa Johan, men det har hänt förr..." :D
Jag hann höra mitt namn men inte vad som sades. Klockrent :rofl Den kan man väl bjuda på :)
 
Last edited:
Strider skrev:
Varför lämnade du inte in protest?

Vet iofs inte varför Talpai inte lämnade någon protest men jag försökte komma ihåg nr på de som jag såg.
Sen kändes det inte så lämpligt att lämna protest från sjukstugan...
 
Jag har ingen aning om hur erfarna flagg vakterna är. Skiljer sig säkert oerhört mycket. Men jag kan tänka mig att det är inte så lätt för en funkis som står på en postering att besluta om det var gulflaggs omkörning eller inte när man har miljoner hojar att hålla reda på. Men jag kan ju bara tala för mig själv när jag menar att om jag skulle stå vid en postering (som jag aldrig har gjort) så fan ta den förare som inte respekterar flaggan när jag är ute o släpar på något i leka kulorna.

Jag körde R600 -03-04 o det var ofta cirkus med gulflaggs omkörningar. Jag blev själv drabbad några gånger vilket resulterade o förlorade viktiga poäng. Jag tycker att det är arrangörens ansvar att hålla koll o bestraffa de som inte följer reglerna. Även att arrangörer är konsekventa. Tex på SO i Norge förra året. Det var gulflagg under större delen av andra kvalet o R600. Många satte sina snabbaste varvtider just då och fick behålla sina tider. Sedan under första delen av racet var det gulflagg och ingen i tätklungan prutade en millimeter på gasen ( dumt) men då blir tävlingledningen förbannad o rödflaggar loppet. Helt rätt att rödflagga när det går till på det viset men dom satte ribban dagen innan när det gick bra att köra sitt snabbaste varv under gulflagg. Tror det var en liknade historia under STD600 racet.

Där var mina tio öre (eller hur säger man)

ps. skall försöka göra ett studiebesök vid en postering vid tillfälle, kan vara nyttigt
 
Packalén skrev:
ps. skall försöka göra ett studiebesök vid en postering vid tillfälle, kan vara nyttigt

Jag stod kvar vid posteringen när jag bröt på Sviestad förra året. Det var ruskigt svårt även för mig som kan klassen att hålla reda på varvningar, gulflagg, bärgningar etc i slutet på racet. Speciellt på en så kort bana som Sviestad där det blir varvningar tidigt och många under ett race.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top