Guldfiskar i skål?

Guldfisksskålsägare nekas lägenhet

Fler och fler bostadsbolag förbjuder guldfiskar i skål, enligt en rundringning av programmet Rond i P3. Både privata och kommunala bolag lägger in klausuler i hyreskontraktet där hyresgästen förbinder sig att inte hA skålfisk. [23 april kl 06.41]

Senast att förbjuda guldfisk i skål är Sveriges största bostadsbolag Svenska Bostäder.

- Det finns många hyresgäster som känner sig hotade av guldfiskar i skål. Då tyckte vi att det var ganska enkelt att ställa det här kravet, att vi inte vill ha guldfiskar i våra bostadsområden, säger affärsutvecklingschef Patrik Emanuelsson.

Känner sig otrygga
Patrik Emanuelsson visar upp den senaste hyresgästenkäten. Enligt den är Guldfiskar i skål ett av de fem vanligaste skälen till att hyresgäster känner sig otrygga. Det var just efter den enkäten som Svenska Bostäder beslutade att lägga in guldfisksskålförbud i ordningsreglerna.

Andra kommunala bostadsföretag som numera har guldfisksskålsförbud i lägenheter och på gårdar är bland annat Poseidon och Gårdstensbostäder i Göteborg. Även Nynäshamnsbostäder har nyligen infört ett förbud mot Guldskålfisk.

Har en hyresgäst Skålfisk ska det kunna gälla som skäl för vräkning, enligt Patrik Emanuelsson.

- Då kan vi driva frågan så långt att det är ett skäl för uppsägning av kontraktet.

Men om man har en Skålfisk och har fått lägenhet hos er?

- Då ska man inte skriva på kontraktet.

Det hände 23-åriga Linn Stråhle i Göteborg.

- Det är diskriminering att inte kunna bo var du vill bara för att du har en viss typ av akvariefisk, säger hon.

Blandfisk
Kommunägda bostadsföretaget Poseidon bedömde, utan att ha träffat Linns blandrasfisk, att den var en skålfisk

- De frågade mig om han såg ut som en skålfisk eller en kampfisk och jag sa nej, han gör inte det. Han är en slöjstjärt av okänd härkomst och han ser ut som en guldfisk i folks ögon. Då sa hon bara att jag inte skulle få lägenheten på grund av att han anses som en skålfisk, berättar Linn Stråhle.

:mad:

Du är en väldigt störd man (eller kvinna)...

Men vafan Du ger dig ju inte :lol :va

Du är säkert snäll! :tummenupp :pannkyss

Last edited:
Guldfisksskålsägare nekas lägenhet

Fler och fler bostadsbolag förbjuder guldfiskar i skål, enligt en rundringning av programmet Rond i P3. Både privata och kommunala bolag lägger in klausuler i hyreskontraktet där hyresgästen förbinder sig att inte hA skålfisk. [23 april kl 06.41]

Senast att förbjuda guldfisk i skål är Sveriges största bostadsbolag Svenska Bostäder.

- Det finns många hyresgäster som känner sig hotade av guldfiskar i skål. Då tyckte vi att det var ganska enkelt att ställa det här kravet, att vi inte vill ha guldfiskar i våra bostadsområden, säger affärsutvecklingschef Patrik Emanuelsson.

Känner sig otrygga
Patrik Emanuelsson visar upp den senaste hyresgästenkäten. Enligt den är Guldfiskar i skål ett av de fem vanligaste skälen till att hyresgäster känner sig otrygga. Det var just efter den enkäten som Svenska Bostäder beslutade att lägga in guldfisksskålförbud i ordningsreglerna.

Andra kommunala bostadsföretag som numera har guldfisksskålsförbud i lägenheter och på gårdar är bland annat Poseidon och Gårdstensbostäder i Göteborg. Även Nynäshamnsbostäder har nyligen infört ett förbud mot Guldskålfisk.

Har en hyresgäst Skålfisk ska det kunna gälla som skäl för vräkning, enligt Patrik Emanuelsson.

- Då kan vi driva frågan så långt att det är ett skäl för uppsägning av kontraktet.

Men om man har en Skålfisk och har fått lägenhet hos er?

- Då ska man inte skriva på kontraktet.

Det hände 23-åriga Linn Stråhle i Göteborg.

- Det är diskriminering att inte kunna bo var du vill bara för att du har en viss typ av akvariefisk, säger hon.

Blandfisk
Kommunägda bostadsföretaget Poseidon bedömde, utan att ha träffat Linns blandrasfisk, att den var en skålfisk

- De frågade mig om han såg ut som en skålfisk eller en kampfisk och jag sa nej, han gör inte det. Han är en slöjstjärt av okänd härkomst och han ser ut som en guldfisk i folks ögon. Då sa hon bara att jag inte skulle få lägenheten på grund av att han anses som en skålfisk, berättar Linn Stråhle.

:mad:

Lättretlig du är, är du tjej eller? :rolleyes:

Måste du absolut ha ett litet jälla akvarium där pump och växter inte står prioriterat, så ska du köpa antingen kampfisk eller valfri typ av gurami. De, till skillnad från slöjstjärtar, kan ta syre från luften ifall det blir dåligt i vattnet.
Plus att slöjstjärtar blir stora. Riktigt stora, såvida de inte vantrivs så pass att de inte växer.

Jag hade en grupp på 4-5 honungsguramier i ett 30-nånting-litersakvarium väl inrett med växter och gömställen. Trivselgraden kan man se på fiskarnas färg. Trivs de dåligt blir de bleka och ibland totalt mönsterlösa. Trivs de bra så strålar de och skyltar redigt med sina färger. Mina guramier trivdes som fisken i vattnet. Hängde alltid ihop i en grupp och stojade runt.

Och det var ett av mina 5 akvarium.
Ja, allt jag gör blir i överkant. :gnissla

Alternativt kan du köra på fjärilsciklider. En hane och ett par honor. De kräver inte så mycket utrymme. Men honorna måste kunna gömma sig då hanar är bossiga.

Bild 1: Honungsgurami, hane.
Bild 2: Fjärilsciklid, hane.

Bifogat

• chuna.jpg
    chuna.jpg
    9.3 KB · Visningar: 71
  • M_ramirezi01-bjarne_saetrang.jpg
    M_ramirezi01-bjarne_saetrang.jpg
    34.3 KB · Visningar: 129
Last edited:

Min vän MR.duDe är snäll i verkligheten, men det är när någon stackars guldfisk riskerar att skadas som han mister allt vett!

:rolleyes: :rolleyes: :gnissla (inget illa menat duDe)

Last edited:
Min vän MR.duDe är snäll i verkligheten, men det är när någon stackars guldfisk riskerar att skadas som han mister allt vett!

:rolleyes: :rolleyes: :gnissla (inget illa menat duDe)

Jo, nu tänker jag fan ta illa upp. Jävla smörgåsätande fiskplågare. Du borde dö!

Alla ni smörgåsätande fiskplågare kan drå åt helvte ihop! :mad: (glöm inte att samåka, det spar miljön)

Ähhh, Guldfiskar har lika bra lokalsinne som cheyer (Hej Nursey) så dom kommer att tro att dom har kommit till ett nytt ställe hela tiden :D
...

Precis så är jag..det är inget skämt :) :näsblod Som blåa firren i Hitta Nemo!

Tur att jag har min pojkvän som säger: nycklarna ligger i hallen gumman, mobilen på vardagsrumsbordet, plånkan i innerfacket på din handväska ;)
Det ironiska är att HANS smeknamn är guldfisken :D

Ontopic..jag hade guldfiskar i en skål utan pump och dom levde gott tills jag tog skålen till salongen och ställde vid kassan..jag tror att dom dog av gradvis ökad hårspraysförgiftning :rolleyes:

Last edited by a moderator:
Precis så är jag..det är inget skämt :) :näsblod Som blåa firren i Hitta Nemo!

:

:gnissla då är vi två, har lokalsinne som en häst, hittar inte bort men hem.

Lustigt, eftressom det står i svensk lag att de är förbjudna... Eller du kanske bor i något annat land? :arsele

Jo.

man ska gulla med sina djur också, förslag på hur man bäst gullar med en kampfisk

:mad: om de förbjuder min kampis, då blir :tuttar ond

Last edited:
De ska vara skål, livsfarligt med hörn å tvära hörn, flera fiskar har dött hemma när de i full fart bara drar helvete å krashar rakt in i glaset. :huvet

Förbjud alla typer av alkvarium utom de runda...:yoparty

*/ ?>
Back