Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du är en väldigt störd man (eller kvinna)...Jasså!
Du är en väldigt störd man (eller kvinna)...

Guldfisksskålsägare nekas lägenhet
Fler och fler bostadsbolag förbjuder guldfiskar i skål, enligt en rundringning av programmet Rond i P3. Både privata och kommunala bolag lägger in klausuler i hyreskontraktet där hyresgästen förbinder sig att inte hA skålfisk. [23 april kl 06.41]
Senast att förbjuda guldfisk i skål är Sveriges största bostadsbolag Svenska Bostäder.
- Det finns många hyresgäster som känner sig hotade av guldfiskar i skål. Då tyckte vi att det var ganska enkelt att ställa det här kravet, att vi inte vill ha guldfiskar i våra bostadsområden, säger affärsutvecklingschef Patrik Emanuelsson.
Känner sig otrygga
Patrik Emanuelsson visar upp den senaste hyresgästenkäten. Enligt den är Guldfiskar i skål ett av de fem vanligaste skälen till att hyresgäster känner sig otrygga. Det var just efter den enkäten som Svenska Bostäder beslutade att lägga in guldfisksskålförbud i ordningsreglerna.
Andra kommunala bostadsföretag som numera har guldfisksskålsförbud i lägenheter och på gårdar är bland annat Poseidon och Gårdstensbostäder i Göteborg. Även Nynäshamnsbostäder har nyligen infört ett förbud mot Guldskålfisk.
Har en hyresgäst Skålfisk ska det kunna gälla som skäl för vräkning, enligt Patrik Emanuelsson.
- Då kan vi driva frågan så långt att det är ett skäl för uppsägning av kontraktet.
Men om man har en Skålfisk och har fått lägenhet hos er?
- Då ska man inte skriva på kontraktet.
Det hände 23-åriga Linn Stråhle i Göteborg.
- Det är diskriminering att inte kunna bo var du vill bara för att du har en viss typ av akvariefisk, säger hon.
Blandfisk
Kommunägda bostadsföretaget Poseidon bedömde, utan att ha träffat Linns blandrasfisk, att den var en skålfisk
- De frågade mig om han såg ut som en skålfisk eller en kampfisk och jag sa nej, han gör inte det. Han är en slöjstjärt av okänd härkomst och han ser ut som en guldfisk i folks ögon. Då sa hon bara att jag inte skulle få lägenheten på grund av att han anses som en skålfisk, berättar Linn Stråhle.
Men vafan Du ger dig ju inte![]()
Du är säkert snäll!![]()
![]()
Det finns dom som sväljer guldfiskar levande! Det har jag sett!,,,, De ni!

Men vafan Du ger dig ju inte![]()
Du är säkert snäll!![]()
![]()
(inget illa menat duDe)Min vän MR.duDe är snäll i verkligheten, men det är när någon stackars guldfisk riskerar att skadas som han mister allt vett!
![]()
![]()
(inget illa menat duDe)
Ähhh, Guldfiskar har lika bra lokalsinne som cheyer (Hej Nursey) så dom kommer att tro att dom har kommit till ett nytt ställe hela tiden![]()
...
Som blåa firren i Hitta Nemo!Precis så är jag..det är inget skämt![]()
Som blåa firren i Hitta Nemo!
:
då är vi två, har lokalsinne som en häst, hittar inte bort men hem.Lustigt, eftressom det står i svensk lag att de är förbjudna... Eller du kanske bor i något annat land?![]()
Jo.
ond

|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |