Guide i motarddjungeln

fredrik_wt skrev:
nu kan jag inte mkt, men passar på o låna tråden lite... Husqvarana 610 sm då?? verkar väl vara en bra hoj... eller?? jäkla fin är den i vart fall... eller är det mkt fel osv på dessa??? :va

Inte 610s bara (med dubbla piporna och elstart). Det är en urusel hoj.
Föregångaren till 570´n (med enbart kick och enkelpipa) är dock en bra hoj förutsatt att den är i bra skick då naturligtvis.

Daniel...
 
Ok, nu har jag fått en humm om cyklarna iaf.. :Bugar
Blir en lc4 eller XT, verka stabilt.

Men kläderna då...vad ska jag göra av mitt skinnställ och arai hjälm? Får man ha sånt på sig när man kör motard, eller ska jag byta allt det? :confused:
 
Optimalt skrev:
Ok, nu har jag fått en humm om cyklarna iaf.. :Bugar
Blir en lc4 eller XT, verka stabilt.

Men kläderna då...vad ska jag göra av mitt skinnställ och arai hjälm? Får man ha sånt på sig när man kör motard, eller ska jag byta allt det? :confused:

Klart du kan använda samma prylar dom har ju inte blivit sämre, köp däremot crosstövlar och crosshjälm när ekonomin tillåter.
 
Blue skrev:
Klart du kan använda samma prylar dom har ju inte blivit sämre, köp däremot crosstövlar och crosshjälm när ekonomin tillåter.

Det beror väl iofs helt på hur man ska köra, ska man bara köra asfalt, dvs inte på bana så funkar ju vanliga stövlar helt ok. Samma sak med crosshjälm, finns ju ingen anledning till att köpa ny hjälm om man har en fin sen innan. Själv köpte jag rr-prylar, både ställ, hjälm o stövlar. Men jag kanske har brutit mot någon grundläggande supermotoregel i och med det? :D
 
Coola Ola skrev:
Det beror väl iofs helt på hur man ska köra, ska man bara köra asfalt, dvs inte på bana så funkar ju vanliga stövlar helt ok. Samma sak med crosshjälm, finns ju ingen anledning till att köpa ny hjälm om man har en fin sen innan. Själv köpte jag rr-prylar, både ställ, hjälm o stövlar. Men jag kanske har brutit mot någon grundläggande supermotoregel i och med det? :D

Det är ju viktigt med posörfaktorn också, e det inte därför racefolket har quasimodopuckel? :va

Klart vanlig hjälm funkar men crosskruka är snyggare! :)
 
SM 570 RR skrev:
Klart du ska ha en husky :yoparty

Husky ser bra ut måste jag erkänna men hur är dom jämfört med KTM SM? Finns det stor tillgång på service och delar? Vilka modeller är intressanta?
Serviceintervaller jämfört med KTM?

Kortfattat, varför en husky istället för en KTM?

:confused:

/SM amatör
 
Huskyn har fördelen av att vara lättare bla.
Ska du rejsa så är det dessutom betydligt lättare att få den i vettigt race-trim och framför allt billigare. En pipa, och en kam sen går den riktigt bra på bana. En KTM behöver betydligt mer ingrepp än så för att bli tillräckligt vass, om du inte satsar på en extrem en som en 525´a tex...

Även med pipa och kam så klarar dessutom Huskyn av gat-trafik ganska bra även om KTM´en gör det ännu bättre.
Serva den (olja, filter, checka ventiler) var 100 mil så är det lugnt. 100 mil är mer än vad man tror dessutom och servisarna går på under en timme när du väl har gjort det en gång.
Tillgången på delar är i vanliga fall inget problem men ligger inte grejorna på hylla i Sverige kan det bli väntan som kan dra ut på tiden...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
Klarar 570 gata bra med då? :va

ypvs skrev:
Även med pipa och kam så klarar dessutom Huskyn av gat-trafik ganska bra även om KTM´en gör det ännu bättre.
Serva den (olja, filter, checka ventiler) var 100 mil så är det lugnt. 100 mil är mer än vad man tror dessutom och servisarna går på under en timme när du väl har gjort det en gång.
Tillgången på delar är i vanliga fall inget problem men ligger inte grejorna på hylla i Sverige kan det bli väntan som kan dra ut på tiden...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
Blip skrev:
Klarar 570 gata bra med då? :va

Ja...
Inte som en 640 med 500 mils service intervaller men gott och väl tillräckligt bra för att man inte ska behöva varna för att åka trafik med den. Tom motorväg funkar ok även om det inte är så kul att ligga och åka 10 mil motorväg med en 570.
Först när du trimmat den rätt ordentligt blir du tvungen att avstå från sådan körning. Med en pipa och en trimkam är den fortfarande tillräckligt tillförlitlig för att åka gata med, men skippa isf motorvägarna...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
Blue skrev:
Det är ju viktigt med posörfaktorn också, e det inte därför racefolket har quasimodopuckel? :va

Quasimodopuckeln var ursprungligen en aerodynamisk grej, men efter att provat ett par gånger kan jag säga att det är ett underbart skydd. Den tar upp mellanrummet mellan hjälmen och marken så huvudet inte "slås" fram när man landar på ryggen. Gör dessutom klotningen bekvämare!

Ursäkta spam:et, men jag har faktiskt en fråga nu när denna tråden har fått full uppmärksamhet från motardligan.

Förr (sist jag funderade på grussprätt) hade Husaberg ett rykte om sig att inte vara bra på fullgaskörning och långa wheelies, det var nåt med smörjningen tror jag.
Var det bara på vissa årsmodeller och i så fall vilka?
Vad ska man tänka på när man kollar på en begad Husa av äldre (billigare) modell?

pilsner
 
Vilka modeller av husky är intressanta för tex mig som mest kommer ha den för bus/stadskörning plus några pendlings dagar i månaden?
SM 570 R och SM 610 S verkar vara mest intressanta, SMR 630 verkar vara lite mer race betonad men vad vet jag. Dom KTM modeller jag funderar på är som sagt 625 och 660 så det säger väl lite om vilken hojtyp jag är ute efter, inte lika mycket "touring-känsla" som KTM 640 och inte lika extrem som KTM 525.
Eftersom jag inte ens vet om jag kommer att rejsa inom en snar framtid vill jag inte ha en rejs-preppad hoj med extrema service krav men den får gärna ha potential. Dock så måste den fortfarande kunna ta sig från Ekerö till stan utan att självdestruera men det kanske inte räknas som motorvägstouring :)
 
Recon skrev:
Vilka modeller av husky är intressanta för tex mig som mest kommer ha den för bus/stadskörning plus några pendlings dagar i månaden?
SM 570 R och SM 610 S verkar vara mest intressanta, SMR 630 verkar vara lite mer race betonad men vad vet jag. Dom KTM modeller jag funderar på är som sagt 625 och 660 så det säger väl lite om vilken hojtyp jag är ute efter, inte lika mycket "touring-känsla" som KTM 640 och inte lika extrem som KTM 525.
Eftersom jag inte ens vet om jag kommer att rejsa inom en snar framtid vill jag inte ha en rejs-preppad hoj med extrema service krav men den får gärna ha potential. Dock så måste den fortfarande kunna ta sig från Ekerö till stan utan att självdestruera men det kanske inte räknas som motorvägstouring :)

SM 610 S kan nog i bästa fall liknas vid 640 så glöm den. 570:n är det som är intressant, hittar du dessutom en RR får du i pricip alla tillbehör du kan tänka dig. Men den har högre trimningsgrad & service därefter. En SM 570 R i orginalutförande är snäll, men ett helsystem väcker ordentligt med liv i den. Jag tycker den är perfekt för bus, men som många andra motarder vibrerar den ganska friskt så ligga att nöta landväg är ingen höjdare.
 
Optimalt skrev:
Alltså... Jag har kikat lite på supermotarder, men har ingen aning om vad man ska ha. KTM är ju rätt fina, men vilken modell? Intresseområde: Åka på ett hjul. Vad ska man tänka på? 4-takt, 2-takt?
Prisklass upp till en 60k men billigare är inte att förkasta om dom inte ser ut som fan.
Har en polare som har en 625 SC motard i kanonskick som han släpper för 60 000:-
 
Recon skrev:
Vilka modeller av husky är intressanta för tex mig som mest kommer ha den för bus/stadskörning plus några pendlings dagar i månaden?
SM 570 R och SM 610 S verkar vara mest intressanta, SMR 630 verkar vara lite mer race betonad men vad vet jag. Dom KTM modeller jag funderar på är som sagt 625 och 660 så det säger väl lite om vilken hojtyp jag är ute efter, inte lika mycket "touring-känsla" som KTM 640 och inte lika extrem som KTM 525.
Eftersom jag inte ens vet om jag kommer att rejsa inom en snar framtid vill jag inte ha en rejs-preppad hoj med extrema service krav men den får gärna ha potential. Dock så måste den fortfarande kunna ta sig från Ekerö till stan utan att självdestruera men det kanske inte räknas som motorvägstouring :)

Ekerö - Stockholm är att betrakta som motorvägstouring i mina ögon.
Jag åker ju själv varje dag, köpte en 660 till i år efter som den HM CRF jag
hade ifjol inte höll för det (och ändå försökte jag medvetet att inte ligga på
konstantgas med den....) :rofl

Och du! Du vet ju att det blir mer än ett par pendlingsdagar i månaden....
ärligt talat. Inte f-n sitter man i köer eller på bussen när man har hoj!!!
:)
 
Recon skrev:
Vilka modeller av husky är intressanta för tex mig som mest kommer ha den för bus/stadskörning plus några pendlings dagar i månaden?
SM 570 R och SM 610 S verkar vara mest intressanta, SMR 630 verkar vara lite mer race betonad men vad vet jag. Dom KTM modeller jag funderar på är som sagt 625 och 660 så det säger väl lite om vilken hojtyp jag är ute efter, inte lika mycket "touring-känsla" som KTM 640 och inte lika extrem som KTM 525.
Eftersom jag inte ens vet om jag kommer att rejsa inom en snar framtid vill jag inte ha en rejs-preppad hoj med extrema service krav men den får gärna ha potential. Dock så måste den fortfarande kunna ta sig från Ekerö till stan utan att självdestruera men det kanske inte räknas som motorvägstouring :)

Det låter ju exakt som du vill ha en -625:a ju!
Bra att busa med, åka gata och ändå kunna åka race med om du inte e typ Chambon då förstås!! :rolleyes: :tummenupp 660 är väl oxå en kanonhoj, men sååå tung! ;-)
 
Vad är det som är så tungt? 625, 640 och 660 delar ju det mesta. Bakram och elstart, tank, annan fugge och lite småskit skiljer 640 från de övriga.


Wheeliegirl skrev:
Det låter ju exakt som du vill ha en -625:a ju!
Bra att busa med, åka gata och ändå kunna åka race med om du inte e typ Chambon då förstås!! :rolleyes: :tummenupp 660 är väl oxå en kanonhoj, men sååå tung! ;-)
 
@Chris Husky
Det verkar som om 570 är mer race än dom KTM modeller jag kollat på, får fundera på om det passar mig

@Nightwish
Sen behöver man inte bo hela vägen ut på landet, från tappen tar det inte många minuter till "civilisationen" ;)

@Wheeliegirl
Är det så stor skillnad mellan 625/660 förutom elstarten? Båda väger väl runt 130 torra?
 
Blip skrev:
Vad är det som är så tungt? 625, 640 och 660 delar ju det mesta. Bakram och elstart, tank, annan fugge och lite småskit skiljer 640 från de övriga.

Småskit?
Tja, en 640 väger över 140kg. En 625´a utan elstart under 125.
Motorerna skiljer ett par kg. Ram, elsystem, batteri, pipa, 1kg passagerarpinnar osv, osv... Det är en enorm skillnad på en 625/660 och en 640.
Och sen kommer vi till motorkaraktärerna som skiljer sig ljusår...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
Jag såg uppgift, här på SH, på 134 kg på 625:an tankad och klar. Vad är det som skiljer på ramarna då? Jag stod och jämförde de båda på beviks i helgen och kunde inte se några skillnader förutom alu bakram på 625.

ypvs skrev:
Småskit?
Tja, en 640 väger över 140kg. En 625´a utan elstart under 125.
Motorerna skiljer ett par kg. Ram, elsystem, batteri, pipa, 1kg passagerarpinnar osv, osv... Det är en enorm skillnad på en 625/660 och en 640.
Och sen kommer vi till motorkaraktärerna som skiljer sig ljusår...

Daniel
www.supermotard-racing.com

Edit: Jag sitter inte och försöker vara dryg nu, men jag kunde verkligen inte se några andra skillnader på ramarna än alu bakramen när jag stod där.
 
Last edited:
det var någon i min närhet som sa att alla landsväggsreggade ktm eller husqvarna såldes strypta till nån viss effekt stämmer de eller
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top