gubbar med keps - vad säger man?

I två fall har jag råkat ut för granskning av försäkringsbolaget angående vållande. Vilket har varit motparten, där motparten har gett en helt annan version....

I båda fallen upprättades en polisanmälan, vilket försäkringsbolaget då tog hänsyn till och allt löstes.

upprättades polisanmälningarna i efterhand då eller på plats?
undrar om det är för sent nu?
aja vitnen fins och bilder på olycksplatsen=P
hoppas det löser sej det är ju iallafall ikryssat på bådas rapporter att han ej lämmnat företräde vid vägmärke/trafiksignal
och han kan vell knapast strunta i olämna in denna?

Beklagar!
Fan Gotland har blivit rena vilda västern...vågar inte åka dit i sommar....
Speciellt inte med den gubben lös på gatorna!

LOL otroligt likt han på bilden faktiskt :D:D

Last edited:
På plats.
1:a fallet, en gubbe 89 år körde mot rött, jag demolerade hans bil, både han och jag hade tur att det inte blev några direkta personskador. Polis kom dit och omhändetog gubbens körkort på plats. Trots allt detta, tjurade LF rätt länge pga gubben inte lämnade och sen gav en annan historia.
2: fallet, blev vingklippt av en lastbil. Anmälan skedde via telefon, där då även chaffisen hördes. Åkeriet hade senare en helt annan version....Men när de fick reda på polisanmälan o chaffisens uttalande så vändes det..

Båda fallen hos LF,
Har inte haft en försäkring sen det senaste fallet hos dem.

Gubben hör uppenbarligen inte hemma på vägarna.. Hoppas han får kortet indraget innan han förstör för nån mer!
Tur att du klara dig hyfsat bra!

upprättades polisanmälningarna i efterhand då eller på plats?
undrar om det är för sent nu?
aja vitnen fins och bilder på olycksplatsen=P
hoppas det löser sej det är ju iallafall ikryssat på bådas rapporter att han ej lämmnat företräde vid vägmärke/trafiksignal
och han kan vell knapast strunta i olämna in denna?

LOL otroligt likt han på bilden faktiskt :D:D

Hade jag varit dig hade jag kollat med polisen vilka möjligheter det finns att få dem att påtvinga farbrorn en hälsokoll, eller åtminstone en synundersökning. Gubben ser förmodligen inte ett skit. Inget ont om gubben i princip, när ens syn gradvis försämras år efter år så märker man själv ofta inte skillnaden. Men visst borde det bli obligatoriskt med åtminstone synundersökning regelbundet vid 65+ eller så. Det där med körkort är jäkligt känsligt för många, och läkare undviker ofta att anmäla just för att det är så känsligt för deras patienter.

Beklagar!

Det där ser ju ut som Reodor Fälgens pessimistiske mekaniker, grävlingen Ludvig :D

animasjon_flaaklypa.jpg

[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
anmäl gubben för vårdslöshet i trafik
ser man inget har man inget i trafiken å göra

Men alltså... jag har fått lära mig att man _ska_ ringa efter polis när det uppstått kroppsskada?

Oavsett skulle jag knata in på en polisstation, ta med mig reg.nr och gärna kartbilder och sedan anmäla gubben. Nästa gång kanske han kör ihjäl någon...

Var med om nästan samma sak för någon månad sedan.
En dam skulle köra ut från en parkeringsplats på höger sida vägen, stannar till och när jag närmar mig så kör hon ut. Jag väjer ända ut på mötande fil men hon fortsätter köra tills hon klipper mig från höger fotpinne och bakåt.

Har inte haft några problem med LF, fick ersättning för hojen inom 1-2 veckor. Iallafall innan jag kunde gå utan kryckor. :) :Bugar

Jag åkte ambulans från platsen men polisen var på plats. Du var ju på en polisstationen så det bör väl vara detsamma?
Jag ringde försäkringsbolaget och pratade med personen som handlade mitt ärende. Mailade henne beskrivning på hur olyckan gått till samt satellitbilder med såna där hemmagjorda färgade klossar som du visade tidigare i tråden. :D

Men alltså... jag har fått lära mig att man _ska_ ringa efter polis när det uppstått kroppsskada?

Oavsett skulle jag knata in på en polisstation, ta med mig reg.nr och gärna kartbilder och sedan anmäla gubben. Nästa gång kanske han kör ihjäl någon...

polisen va på plats men någon polisiär sak gjordes inte men dem visade hur man fyllde i paprena
skall ringa dem i morgon o göra en polisanmälan i efterhan ifall att det går?
för jag håller oxå fulständigt med om att han inte skall ha något kort längre
som sagt nästa gånk kanske det är någon som dör

polisen va på plats men någon polisiär sak gjordes inte men dem visade hur man fyllde i paprena
skall ringa dem i morgon o göra en polisanmälan i efterhan ifall att det går?
för jag håller oxå fulständigt med om att han inte skall ha något kort längre
som sagt nästa gånk kanske det är någon som dör

Självfallet kan du göra polisanmälan i efterhand. De kan ju inte kräva att man har sans och balans till att tänka på allt när man nyss blivit påkörd.

Jag fick papper från polisen nu i veckan där de frågar om jag vill komma till domstol och kräva motparten på pengar.
Men nej, olyckor händer ju. Tror inte hon menade att köra på mig..

När vi ändå snackar gubbar med keps,en del e mer än bara blinda o döva
[YOUTUBE-ID]tZxDj3YTDVY[/YOUTUBE-ID]

Sorry kunde inte låta bli när jag såg denna tråd.
Till TS kan jag bara säga lycka till o hoppas det löser sig,skönt att du inte blev så värst skadad.

Undrar vilken kepstyp som är farligast i trafiken?

Last edited:
Råkade ut för samma sak för 4 år sedan... Såg en bil som bromsade innan en korsning o stannade ca 150 m bort ....när jag har ca 25 kvar kör hon ut o jag drar in i fronten på en 240 kombi i ca 70 km/h....bryter högerfoten o skrotar hojen...... Hon var vänlig o skiva på skadeanmälan att hon missat lämna företräde enl vägmärke så polisen hade ingen svår uppg.....

Beklagar!

Pfft, Gotland har väl varit Vilda Västern så länge Gråbo och Bingeby har funnits. Jag ger mig fan på att det finns högre andel tonårsgraviditeter, brotssregisterbelastade ynglingar och andra snedseglare i Gråbo än vad det finns i Rinkeby etc, med tanke på hur litet Gråbo är och hur mycket pack det finns där.

Man borde sadla sin ädle löpare och ge sig ut på ghettotornerspel och trä upp lite löst folk på sin polkarandiga riddarlans

Back