gubbar med keps - vad säger man?

Om inte polisen gör något kan du anmäla gubben till Länsstyrelsen. De kan återkalla körkortet av medicinska skäl eller helt enkelt för att han "uppfört sig olämpligt i trafiken".
Gubben ser ju uppenbarligen ingenting, och borde definitivt inte ha körkort!

Tycker som Catherine. Om inte för din egen, så för näste som kan tänkas komma ivägen!

Har sett exempel där polisman,(för ovanlighetens skull), på ett bra sätt antytt att det kan vara dags att ställa bilen. Då kommer förnärmad läkare och säger att det där är inte polismannens kompetensområde och låter en i mitt tycke olämplig förare behålla kortet av prestigeskäl alt. gammal vänskap. (Läkaren knäckte för tillfället extra på akuten, i normala fall en välrenommmerad ortoped ,dessvärre med absolut noll social kompetens och klara inslag av grandiosa personlighetsdrag. De brukar göra rätt fina bedömningar efter bortåt 40 timmar i tjänst, intern tävling kombinerat omåttlig girighet).

Har tidigare förordat obligatoriska syntester från 35-40 och har på eget initiativ kollat min syn. Tycker man måste vara villig at betala för det med tanke på konsekvenserna om tex synen inte är iordning, med tätare kontroller ju äldre man blir. Måste ju kännas bättre att veta att man gjort sitt yttersta för försäkra sig om att man är vid såpass god vigör, att man inte kan stämplas som olämplig samt att man vet vad man har att ta hänsyn till. Hört flera i min ålder klaga på dåligt ljus på bilen och kommit med teorier om spänningsfall och dåligt material i reflektorer mm. Tror att spänningsfallet ofta finns mellan ögat och hjärnan hos föraren. Vet 25-åringar som omedvetet bromsar före varje kurva när det är lite skumt men inte i dagsljus. Försök att säga till honom att han borde kolla synen. Kan hända en del med synen redan efter 30 och vill man vara snäppet bättre än gubben sopar man framför egen dörr, utgår från sig själv och kollar upp gluggarna då det där kommer krypande successivt. Med den självinsikt som är förhärskande på forumet, hur många kommer godvilligt att lämna ifrån sig lappen när frun/omgivning påpekar att det går lite vingligt, tenderar att somna, kör halvvägs ut i korsningen, tränger av mötande för att man kollar på omgivningarna etc etc.

Samtidigt innebär inte åldern per automatik att de är kassa förare. En del kör med extrem framförhållning där rutinen kan kompensera för långsammare reaktioner, lägre hastighet skapar ju manöverutrymme. Frågan är väl hur lång framförhållning man skall behöva ha för annan omdömeslöshet. Då är hetsarna värre, eller de som tror att reaktion samt att vara alert kan kompensera för alltför hög hastighet. Vad hjälper det när det smällde för 150 meter sen. Iofs en annan diskussion.

Antyder inte att trådstartaren har kört för fort, blev lite väl generell men tror ändå på att börja med sig själv. Hade gubbeb gjort det och hållt sig ajour med sitt hälsotillstånd hade han kanske inte kört idag, men tro att han skall koppla det nu är nog lte optimistiskt.

Last edited:
någon som vet hur man gör med skadereglering skall man lämna in hojen till en mc-firma eller?

Otäckt. Skönt att det gick så pass bra med dig som det gjorde.

Var med om liknande sak, dock i bil. Föraren var en tant. då 86 år gammal. Körde rätt ut framför mig då jag kom åkandes på 90-väg i legalt tempo (faktiskt). Fri sikt ca 350 meter från korsningen där hon stannat. Hann väja så det blev bara en touch och min bil ner i krondike och blev totalkvaddad. Detta dagen innan jag skulle till mantorp och köra. :(

Har sedan den dagen den bestämda åsikten att alla som vill ha kvar sitt körkort efter 65 skall genomgå årliga syn- och reaktionstester.

Jag e med på det lagförslaget....men vi kan väl ändå dra upp det till 70år..
...Tänk på att du själv lir 65bast nåndag :P

Skönt att du klara dig "skapligt" iaf. Fram med ett lagförslag om lämplighetstest för äldre förare. Håller själv på med lappen nu. Ganska svårt och få den ändå. Så ett test lite på äldre dar för att ha kvar lappen borde väl inte va sån stor affär med tanke på tryggheten i trafiken!

Jag e med på det lagförslaget....men vi kan väl ändå dra upp det till 70år..
...Tänk på att du själv lir 65bast nåndag :P

Håller med om att 65 låter faktiskt lite tidigt. Jag hade nog sett det som kränkande att behövt göra tester. Sen har du lite konstig retorik. Man blir väl förhoppningsvis 70år också?

Kepsgubbar är helt klart ett problem men minst lika mycket så är nervösa kvinnor helt utan kontroll över sitt fordon och mobilpratande hantverkare (sk white van men).

När jag ändå skriver- Mer böter åt Skoda/740-gubbar och kärringar som inte kan hålla farten!

Back