Gsxr750 jämngas PROBLEM!

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Jag har en Gsxr750 -98 dvs den med insprutning, men efter att jag tagit isär motorn för att reparera växellådan så har ett konstigt problem uppkommit.

Hojjen går bra på tomgång, och vid gaspådrag MEN när man ligger på jämt gaspådrag i hastigheter under 100 så rycker den nåt så fruktansvärt (går nästan inte att köra om man inte accelererar eller bromsar om varannat).:confused:

Det ska alltså tilläggas att jag inte har gjort något annat än att reparera växellådan, gjort oljebyte och satt i nya tändstift.

Så snälla, om någon har nån ide om vad det kan vara så svara så fort som möjligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Grattis, du har en SRAD med första generationens sprut :nicka Dom har en tendens att göra så, lite jämn gas gör att dom rycker ordentligt, samma när man går från tomgång till påslag, tex när man börjar gasa vid apex, då sparkar gärna bakändan undan rejält. Lösningen på bana är tomgång på 3-4k varv, det är lite jobbigare vid landsvägskörning dock... Har man en hoj där allt är orginal så brukar det vara ganska lugnt, men jag har helsystem och KN-filter vilket gör att motståndet på båda sidor om motorn är mycket lägre, och då bråkar den betydligt mycket mer. 100 låter fort, min brukar vara som bråkigast under 50-60. Att rulla igenom köerna på mornarna i 30 med en vilt hoppande hoj känns sådär :gnissla Fast å andra sidan, det är inte det dom är gjorda för :)

Jag skulle kolla så att avgassystemet tätar som det ska mot toppen, att luftburkern och insprutsbryggan sitter tätt och tätar mot toppen och att du inte har tidernas häng på kedjan, det gör att jucken från motorn känns mycket värre.
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
eheh har samma problem med min gsxr 600 98 den rucker så vid 50 eller 60 vid jämn gas jag trodde det var membran till förgasaren eller någon packing till membranet
 

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Grattis, du har en SRAD med första generationens sprut :nicka Dom har en tendens att göra så, lite jämn gas gör att dom rycker ordentligt, samma när man går från tomgång till påslag, tex när man börjar gasa vid apex, då sparkar gärna bakändan undan rejält. Lösningen på bana är tomgång på 3-4k varv, det är lite jobbigare vid landsvägskörning dock... Har man en hoj där allt är orginal så brukar det vara ganska lugnt, men jag har helsystem och KN-filter vilket gör att motståndet på båda sidor om motorn är mycket lägre, och då bråkar den betydligt mycket mer. 100 låter fort, min brukar vara som bråkigast under 50-60. Att rulla igenom köerna på mornarna i 30 med en vilt hoppande hoj känns sådär :gnissla Fast å andra sidan, det är inte det dom är gjorda för :)

Jag skulle kolla så att avgassystemet tätar som det ska mot toppen, att luftburkern och insprutsbryggan sitter tätt och tätar mot toppen och att du inte har tidernas häng på kedjan, det gör att jucken från motorn känns mycket värre.

Tycker att det är jättekonstigt eftersom den gick jättefint innan jag lyfte ur motorn, och nu efteråt så går det knappt att köra hojen, helt allvarligt alltså den rycker som fan ungefär som att man skulle sitta och konstant jucka gasen mellan fullt på och fullt av:näsblod

Avgassystemet tätar som det ska, ingen tjuvluft vid insugssidan och drivpaketet är helt nytt och korrekt spänt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tycker att det är jättekonstigt eftersom den gick jättefint innan jag lyfte ur motorn, och nu efteråt så går det knappt att köra hojen, helt allvarligt alltså den rycker som fan ungefär som att man skulle sitta och konstant jucka gasen mellan fullt på och fullt av:näsblod

Avgassystemet tätar som det ska, ingen tjuvluft vid insugssidan och drivpaketet är helt nytt och korrekt spänt.
Du har inte lite för stort spel på gasvajrarna då? Jag har byggt om min "choke" "lite" så att jag har semestergas upp till 140-150, och smyggasar jag med den så har jag mycket mindre ryckighet, dvs tror jag att en del av det hänger ihop med att spjällen slår fram och tillbaka. Tillsammans med dålig känslighet i sprutet så rycker det ordentligt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har både helsystem, inga kåpor och k&n filter på min srad-98 men inga tendenser som beskrivs.

Kolla synkronisering av spjällen(både på tomgång och en mindre spjällöppning) samt att du inte har fått nån störning på TPS till att börja med.
 

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Du har inte lite för stort spel på gasvajrarna då? Jag har byggt om min "choke" "lite" så att jag har semestergas upp till 140-150, och smyggasar jag med den så har jag mycket mindre ryckighet, dvs tror jag att en del av det hänger ihop med att spjällen slår fram och tillbaka. Tillsammans med dålig känslighet i sprutet så rycker det ordentligt.
Spelet verkar vara normalt, jag får prova att öka på tomgången lite extra och se om det fungerar.

Har både helsystem, inga kåpor och k&n filter på min srad-98 men inga tendenser som beskrivs.

Kolla synkronisering av spjällen(både på tomgång och en mindre spjällöppning) samt att du inte har fått nån störning på TPS till att börja med.

Hur menar du med att kontrollera spjällen på tomgång och med en mindre spjällöppning (antar att du menar att de öppnar samtidigt och lika mycket, för det blir ju lite lurigt att kontrollera själlen när motorn går på tomgång)

Störning på ThrottlePositionSensorn?
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Har både helsystem, inga kåpor och k&n filter på min srad-98 men inga tendenser som beskrivs.

Kolla synkronisering av spjällen(både på tomgång och en mindre spjällöppning) samt att du inte har fått nån störning på TPS till att börja med.

är det svårt att kolla synkronisering av spjällen och vad är TPS
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur menar du med att kontrollera spjällen på tomgång och med en mindre spjällöppning (antar att du menar att de öppnar samtidigt och lika mycket, för det blir ju lite lurigt att kontrollera själlen när motorn går på tomgång)

Störning på ThrottlePositionSensorn?
Det är väl hur enkelt som helst att kontrollera spjällen vid tomgång? Tomgång är när spjällen är så stängda som möjligt, dvs du har släppt gasrullen. Sen kan du gasa/vrida upp spjällen tex 10, 20 å 30 grader och se om dom öppnar lika mycket. Givetvis behöver inte motorn vara igång då! Kolla så att spjällen sitter fast stumt också :)

är det svårt att kolla synkronisering av spjällen och vad är TPS
Nej, men som vanligt krävs det lite finkänslighet :) TPS är Throttle Positioning Sensor och berättar för CDI-boxen hur mycket man gasar och det styr tändkurva och hur mycket soppa det ska komma.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man behöver ett set med 4 synk-klockor eller synkutrustning för 4 cylindrar. Typ en sånhär http://www.carbtune.com/

Sen kopplar man in sig mellan spjäll och topp på därför avsedd plats. Sen finns det justerskruvar, sk by-pass alternativt spjällaxelskruvar som man använder för att vrida in det till rätt flöde.
Det handlar om att alla cylindrarna ska få samma mängd luft (ha samma undertryck mellan spjäll och cylinder) på tomgång och vid liten spjällöppning. Liten spjällöppning är den öppning man ligger på vid jämnfart. Relativt liten alltså. Detta är "halvsvårt" för att inte säga meningslöst att göra med motorn av, du kan aldrig avgöra ett flöde med vare sig ögat eller mätklocka genom att kika på spjällets öppning. Det är en rad andra faktorer som spelar in.

Först gör man inställningen på tomgång, sen gör man den med "förhöjd tomgång", genom att vrida på gasen till ett förhöjt varvtal erhålles.

Den första ställer in by-pass
Den andra ställer in spjällaxlar/länkage
Detta är lite beroende på hur utformningen är på bryggan. Har man bara en gemensam axel genom alla spjällhus så finns där inte mycket att göra åt den andra inställningen. Då är det bara tomgångssynk
Däremot kan man ändå göra mätning med förhöjt varvtal för att finna fel. Det kan bero på glapp i bryggan, läckage, ventilspel osv.

Nog för att 1gen insprutet på gixxer är lite "av och på" men den ska inte vara okörbar.
 

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Man behöver ett set med 4 synk-klockor eller synkutrustning för 4 cylindrar. Typ en sånhär http://www.carbtune.com/

Sen kopplar man in sig mellan spjäll och topp på därför avsedd plats. Sen finns det justerskruvar, sk by-pass alternativt spjällaxelskruvar som man använder för att vrida in det till rätt flöde.
Det handlar om att alla cylindrarna ska få samma mängd luft (ha samma undertryck mellan spjäll och cylinder) på tomgång och vid liten spjällöppning. Liten spjällöppning är den öppning man ligger på vid jämnfart. Relativt liten alltså. Detta är "halvsvårt" för att inte säga meningslöst att göra med motorn av, du kan aldrig avgöra ett flöde med vare sig ögat eller mätklocka genom att kika på spjällets öppning. Det är en rad andra faktorer som spelar in.

Först gör man inställningen på tomgång, sen gör man den med "förhöjd tomgång", genom att vrida på gasen till ett förhöjt varvtal erhålles.

Den första ställer in by-pass
Den andra ställer in spjällaxlar/länkage
Detta är lite beroende på hur utformningen är på bryggan. Har man bara en gemensam axel genom alla spjällhus så finns där inte mycket att göra åt den andra inställningen. Då är det bara tomgångssynk
Däremot kan man ändå göra mätning med förhöjt varvtal för att finna fel. Det kan bero på glapp i bryggan, läckage, ventilspel osv.

Nog för att 1gen insprutet på gixxer är lite "av och på" men den ska inte vara okörbar.

okej tack så mycket för den utförliga beskrivningen. Jag får helt enkelt kolla upp alla lättfixade ev fel och i sista hand införskaffa mig ett sett med synkklockor.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top