GSXR750 fälgar?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...då kör vi Hostic

är det samma pre -00 som efter? om inte, är det mycket som skiljer?

Teo skrev:
2590383 ...då kör vi Hostic

är det samma pre -00 som efter? om inte, är det mycket som skiljer?

Det är inte samma, men inte stor skillnad. Ekrarna ser ju lite annorlunda ut och navet är något bredare på SRAD-modellerna (tror det är 2 mm). Skivorna passar däremot och axeltjocklek är samma. Vad jag vet...

Last edited:
Hoztic skrev:
2590720 Japp, å jag knuffar upp tråden lite :hihi

Å jag stavar med z :mad:

att ni ska snoffsa till det...

Fredsfursten skrev:
2590728 Det är inte samma, men inte stor skillnad. Ekrarna ser ju lite annorlunda ut och navet är något bredare på K-modellerna (tror det är 2 mm). Skivorna passar däremot och axeltjocklek är samma. Vad jag vet...

så de går att smälla på utan motefikationer?

Last edited:
Teo skrev:
2590730 att ni ska snoffsa till det...

så de går att smälla på utan motefikationer?

Skrev fel, fälgen på K-modellen är lite smalare, inte bredare. Det bör funka rakt av, men om det inte gör det är det lite knepigt att modda det till att funka eftersom SRAD-fälgen är bredare, man måste väl i så fall svarva ner fälgen lite. (Antar att du ska sätta en SRAD-fälg på en K-modell). Jag tror fälgnavet på Gsxr SRAD (och Hayabusa och TL1000 mfl) är 130 mm brett, medans Gsxr K-fälgarnas nav är 127 mm, om det funkar beror på hur mycket "fel" bromsoken har plats för. Om jag nu har rätt...

Fredsfursten skrev:
2590756 Skrev fel, fälgen på K-modellen är lite smalare, inte bredare. Det bör funka rakt av, men om det inte gör det är det lite knepigt att modda det till att funka eftersom SRAD-fälgen är bredare, man måste väl i så fall svarva ner fälgen lite. (Antar att du ska sätta en SRAD-fälg på en K-modell). Jag tror fälgnavet på Gsxr SRAD (och Hayabusa och TL1000 mfl) är 130 mm brett, medans Gsxr K-fälgarnas nav är 127 mm, om det funkar beror på hur mycket "fel" bromsoken har plats för. Om jag nu har rätt...
Men om man svarvar ner 1,5 mm på varje sida på navet så borde väl skivorna hamna på samma ställe iaf? :va Om det bara handlar om att flytta oken inåt så är det väl enkelt gjort med distanser, eller är det risk att man får för "svampiga" bromsar då?

Hoztic skrev:
2591187 Men om man svarvar ner 1,5 mm på varje sida på navet så borde väl skivorna hamna på samma ställe iaf? :va Om det bara handlar om att flytta oken inåt så är det väl enkelt gjort med distanser, eller är det risk att man får för "svampiga" bromsar då?

Aha - trodde du hade radialmonterade bromsok. Dom flyttar man inte i sidled i första taget. Nej, det är säkert inga probs att flytta oken med distanser.

Fredsfursten skrev:
2591302 Aha - trodde du hade radialmonterade bromsok. Dom flyttar man inte i sidled i första taget. Nej, det är säkert inga probs att flytta oken med distanser.

klart man har radialmonterat, man är väl ingen jävla hedenhös? svarva? WTF Jag vill ju bara hjula lite.... passar busasvingen på 1000R eller inte?

Teo skrev:
2591639 klart man har radialmonterat, man är väl ingen jävla hedenhös? svarva? WTF Jag vill ju bara hjula lite.... passar busasvingen på 1000R eller inte?

Kanske jag som utrycker mig slarvigt. Med radialmonterade menade jag ok som är monterade med två bultar i riktning in mot hjulaxeln. Inte två bultar som går i samma riktning som hjulaxeln. Om du har en gsxr 750 -03 original så har du det senare. Och då bör det inte vara problem att flytta oken. Även om inte oken flyttas kan du förmodligen använda fälgen.
Det är nog inte fel att ha tillgång till en svarv så man kan justera att hjulet kommer helt i mitten, tror man behöver svarva av ca 1 mm på "mutterröret" till hjulaxlen. Det går väl iofs att kapa manuellt om man är nogrann.

Sving - jag vet inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...