GSXR750 98 - öka fjäderförspänning bak

xfader skrev:
Jag gör ett försök med ett par urdrag ur haynesmanualen, kanske blir ngn klokare av detta.

/xf

Om du kollar på min bild som jag fotat så ser du att det är lite tight att komma åt.
 
Varför ska du spänna fjädern, har du ätit för mycket över vintern?
 
Pejo skrev:
Om du kollar på min bild som jag fotat så ser du att det är lite tight att komma åt.

Men det ser ju så lätt ut på bilden!

*sätter sig i skamvrån*

Jag får gå ut och titta på min hoj då, hade tänkt att pilla med inställningarna här också.

/xf
 
Egentligen så är det så här;
(du mäter från en fast punkt på ramen till en fast punkt på svingen)

Man delar in fjäderspänningen i 2 delar, dels så har du den "statiska" förspänningen, dvs. det mått du får om du mäter hur mycket som cykeln sjunker ihop av sin egen tyngd (från helt avlastat läge) den bör väl vara 5-10 mm. Sedan har du den inspänning som jag refererade till (42mm orginal) som du mäter fram genom att du sätter arselet på (inkl. din utrustning som du brukar ha på dig, dvs. kortbyxor och hjälm :lol ) och mäter på samma sätt fram hur mycket cykeln sjunker ihop. Det måttet är väl rek. räserinställning är väl 30-40mm men orginaluppgifterna som jag har säger 42mm, välj själv vilket som passar dig bäst. Jag är absolut ingen expert utan har läst mig till detta men jag tycker att det verkar funka bra för mig iaf.

http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm
 
Last edited:
I ditt fall borde det räcka med att, precis som du själv föreslår, lossa länkaget så att svingen faller ner. Eftersom det är dämparens övre fäste som håller den i position mot hojen kommer dämparen att sitta som i ett skruvstöd. Med en riktigt haknyckel skruvar du lätt justermuttern i botten på den dämparen under förutsättning att du kommer åt förståss, jag tycker det ser ut att kunna bli tajt även om svingen får falla ner.
 
GSXR1100R skrev:
Varför ska du spänna fjädern, har du ätit för mycket över vintern?

[PlastRaket] skrev:
Sedan har du den inspänning som jag refererade till (42mm orginal) som du mäter fram genom att du sätter arselet på (inkl. din utrustning som du brukar ha på dig, dvs. kortbyxor och hjälm :lol ) och mäter på samma sätt fram hur mycket cykeln sjunker ihop. Det måttet är väl rek. räserinställning är väl 30-40mm men orginaluppgifterna som jag har säger 42mm, välj själv vilket som passar dig bäst. Jag är absolut ingen expert utan har läst mig till detta men jag tycker att det verkar funka bra för mig iaf.

Jag ska försöka svara er båda på samma gång.

GSXR1100R - nej, jag har inte gått upp (nämnvärt), men man vill ju ha hojjen grundinställd. Dock har man har ju ingen stenkoll, men det borde ju finnas andra.
Jag hittade en väldigt användbar sida, nämligen :

"The Sport Rider setup for every bike tested from 1997.
These tables show suggested suspension settings for each bike"

http://www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#suzuki

Klicka där och leta på GSX-R750 '98. Kolla vad det står på rear preload. Det står "42mm from top of threads". Från gängens början... men till vaddå?

[PlastRaket], det var siffran 42 som gjorde att jag hajjade till...

Det du menade [PlastRaket] var att 'rider-sag' bak skulle vara exakt 42 mm, det dom menar här är något annat. Det jag undrar är till vad man ska mäta, men jag antar att det är till fjäderns början.

Jag har i vilket fall ställt allt annat på hojjen enl det där, och det intressanta är att deras inställning är väldigt nära original på allt, utom just bakre förspänning. Så vitt jag kan mäta (det är ju lite svårt att komma åt) är det ung 30-35 mm från gängens början till fjäderns början.

Få se hur mycket ork jag har, om jag demonterar dämparen helt eller delvis...
 
Last edited:
Smörj gärna på gängor o anliggningsytor.

Minns m fasa när en sån där justeringsring på en yz125a kleggade ihop
metalliskt med dämparröret. Gick inte att få loss ens med fjädern avlastad efteråt. Sen dess vill jag helst avlasta fjädern innan. Fast på yz:an var minst
en av delarna i alu, kanske bara då det trasslar.

'fjädern avlastad' lite fel, fjädern hoptryckt lite m spännare så att justerings-
mekanismen var avlastad.

Pejo skrev:
...det var siffran 42 som gjorde att jag hajjade till...
Är ju det ultimata SVARET sas. (Liftarens guilde...)
/u
 
Last edited:
Pejo skrev:
[PlastRaket], det var siffran 42 som gjorde att jag hajjade till...

Det du menade [PlastRaket] var att 'rider-sag' bak skulle vara exakt 42 mm, det dom menar här är något annat. Det jag undrar är till vad man ska mäta, men jag antar att det är till fjäderns början.

Få se hur mycket ork jag har, om jag demonterar dämparen helt eller delvis...
Möjligt att jag missuppfattade hur 42mm var angivet men jag har på känn att det inte blir så fel även om du mäter som jag föreslog :)
 
PlastRaket skrev:
[PlastRaket], det var siffran 42 som gjorde att jag hajjade till...

Det du menade [PlastRaket] var att 'rider-sag' bak skulle vara exakt 42 mm, det dom menar här är något annat. Det jag undrar är till vad man ska mäta, men jag antar att det är till fjäderns början.

Få se hur mycket ork jag har, om jag demonterar dämparen helt eller delvis...
Möjligt att jag missuppfattade hur 42mm var angivet men jag har på känn att det inte blir så fel även om du mäter som jag föreslog :)
 
Börja med att ta bort bakhjulet.
Kolla hur mycket av spännringarna som frigörs när du rör på svingen upp och ner. Haknyckel bör man ha, annars är det la inte så svårt att lossa hela dämparen.. Tar det en timme allt som allt??? :)
 
Dags för en liten uppdatering av den här tråden kanske.

Som jag skrivit tidigare så var det stört omöjligt att komma åt att ställa in fjäderförspänningen bak med dämparen monterad.

Efter att jag assisterat vid ett bakdämpare byte på en busa från original till Öhlins-dito, funderade jag ett tag, och tog sedan tag i problemet.

En god vän bistod med glada tillrop, erfarenhet, verktyg och garage med krok i taket (Tack aRWe!). Efter demontering av bak-kåpa, bakersta delen av bakramen och undertray, med hojjen på främre och bakre depåstöd, satte vi remmar i de hål som är till för att komma åt bakdämparens övre fäste. Dessa sattes i en krok, som fäste i en kätting satt i ett spel i kroken i taket.

Vi lyfte hojjen en cm över bakre depåstödet, lossade dämparens nedre fäste, svingen "ramlande" ned på depåstöder, vi tog bort depåstödet så swingen flexade ned hela vägen, lossade dämparens övre fäst, och tog ut den uppåt och bakåt genom bakramen.

Dämparen rengjordes, gängen stålborstades, och dämparen sattes i skruvstäd. Efter ett tags jävelskap kom vi fram till att enklaste sättet att justera dämparen var att ha övre fästet fastskruvat i skruvstäd och ta med båda händerna över fjärdern och vrida (justerringen följde fint med).

Iden var att justera så att 42 mm vart avståndet mellan gängens början och fjäderns början (inte låsbrickans yta), se bild. Fjädern var från början inställd på 25 mm gängens början och fjäderns början (original?).
Efter en kontrollmätning så visar det sig vara om inte omöjligt (gängen räcker inte till) så i alla fall så extremt hårt att vi väljer att ta ett värde mitt emellan, 34 mm.

Ihop med hojjen, sätter mig på, och hojjen känns hård. Kör hem, och upptäcker till min förvåning att den faktiskt är körbar. Kör hojjen sedan 20 mil, på varierande underlag (dvs allmän väg) och visst är den hård och lite stötig, men kvick och stadig.

Efter en vecka blir det pissväder, och jag bestämmer mig för att göra om alltihopa, och denna gång mäta upp hänget bak.

Som vi ställde in hojjen första gången (34 mm förspänning) gav följande värden:
Static sag, egenhäng, R1-R2 = 3 mm
Rider sag, häng (R1-R3) =19 mm

Eftersom original (?) var 25 mm, och 34 var ganska hårt, så väljer jag igen "nåt mitt emellan" dessa två, 29 mm. Resultatet blev, efter ihopplock av hojjen:
Static sag, egenhäng, R1-R2 = 7 mm
Rider-sag, Häng (R1-R3) =28 mm

Efter detta har jag bara kört hem hojjen genom stan, i regn, så jag har inte känt på den ordentligt, men visst vart det lite mjukare.

Nu är då frågan; är detta "rätt"?
Jag kollade lite på webben om vad som ska vara vettigt som rider sag bak:
Här sägs det 30-40 mm : http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm
Här sägs det 26-32 mm : http://www.biketweakers.com/staticsag.html
Här sägs det 25-30 mm : http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp_dialin/

Jag tror jag ligger rätt bra till...

Ni som orkat läsa ända hit, vad har ni för uppmätt häng?
 

Bifogat

  • Bakfjädring-002-34mm_sm.jpg
    Bakfjädring-002-34mm_sm.jpg
    23.3 KB · Visningar: 41
Last edited:
Pejo skrev:
Jag tänkte justera fjäderförspänningen bak på en GSXR750 från 1998. Det verkar ganska svårt, trots att jag plockat bort kåpor och undertray för att komma åt. Se bifogad bild.

Jag börjar fundera på om enda sättet är hissa upp hojjen i baken, lossa under dämparen (se andra bilden, punkterna B och C), och låta svingen åka ned för att frigöra plats kring "justermuttrarna".

Det jag undrar är; Finns det någon som ändrat fjäderförspänningen bak på något annat vettigt sätt (och då menar jag inte att vålda med huggmejsel och hammare) och lyckats bra, eller är det såhär det går till ?

Pejo!!! Vi skall köra nu inte meka, det gör vi på vintern....Hoppas allt blir till belåtenhet :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top