GSXR1100-87 Kedjan ligger emot vid främre drevet efter byte av bakdäck???

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Jag postade i GSXR1100 forumet också men det är ganska tyst där...

Så nu lägger jag ut frågan här:

Jag har en GSXR 1100 -87 som är utrustad med 17-tums hjul, troligen från en 91:a.

Häromdagen lade jag på nya däck på den och efter det har jag fått ett vinande ljud som dyker upp över 30 km/h .

Jag har ställt den på depå-stöd och kört upp den i 6000 rpm på tvåans växel och lyssnat... det låter som om det kommer från kedjan/främre drevet...

Eftersom det är en 87:a med 17-tums hjul så stämmer inte sprängskissen vad gäller distanser på hjulaxeln men såvitt jag kan se så spårar kedjan som den skall...

Jag har plockat ner kåpan framför drevet och hängt av kedjan och då såg jag att det verkar som om kedjan touchar i på insidan längs med framdrevet...

Hur är det möjligt att det blivit så bara av att jag hade av bakhjulet???

Vad kan man göra åt det??? Flytta bakhjulet ett par mm till vänster??? Lägga ett chims emellan främre drevet och godset???

/ Richard

Kanske missförstått det där med touch:ar, men det har inte med drevningen att göra?, storleken på dreven, eller skicket på drivpaketet?

bild gärna

Last edited:
Kanske missförstått det där med touch:ar, men det har inte med drevningen att göra?, storleken på dreven, eller skicket på drivpaketet?

bild gärna

Nä... det har inte med drevets storlek att göra. Det är kedjans nitskallar som touchar mot motorblocket på insidan. Bara precis så att det blir ett spår i smutsen/oljan...

Tyvärr tog jag ingen bild när jag hade det nermonterat...

Nä... det har inte med drevets storlek att göra. Det är kedjans nitskallar som touchar mot motorblocket på insidan. Bara precis så att det blir ett spår i smutsen/oljan...

Tyvärr tog jag ingen bild när jag hade det nermonterat...
hör med brink, kanske han har koll

... för den som eventuellt har legat sömnlös och funderat på hur det går med min Gammelgixxer kan jag berätta att problemet är löst...

Det var inte mer komplicerat än att kedjan skulle slackas lite (jag hade spänt enligt manualen men med det annorlunda bakhjulet och lite annat småtrol så verkar det som om spänningen enligt 91-års 17-tums Gixxer funkar bättre).

Nu skall jag bara luska ut varför hojen missar på en eller två cylindrar efter några mil på jämn gas... acceleration funkar som det skall men den misständer på jämn gas... ???

/ Rickar

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...