Gsxr tar olja kan inte hitta felet

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag funderade på att meka ihop mitt lik som står i delar i garaget. En Gsx750RW som står och glänser.
Jag har topp och cylinder lös, jag har fyllt toppen med T-röd utan att det minskar, på både avgass och insug, samt i förbränningsrummet.
Kolvringarna har jag mätt upp och dom ligger inom spec.
Vad f-n är fel....
Är det ringarna endå, för toppen är det garanterat inte. Eller säger mina hem test inget om toppen? Jag misstänkte toppen men det kan lika gärna vara vad som. Det tar ganska så mycket olja 1L/50mil vid hård körning.

Har du hällt t-röd på både ovan och undersidan av ventilen? Eller menar du förbränninsrummet i blocket/cylinderloppet?

Dåliga ventiltätningar som ger med sig när det börjar bli lite mera fart i insuget?
Hur såg insugsventilerna ut när du demonterade? Lika skitiga/rena?

En äldre gsx1100 tar normalt 1L på 100 mil, mkt ja men normalt som sagt.
Din 750 drar det dubbla, KAN vara helt ok. En vän har en 1100 som man får ha med olja till om man tar en tur över 30-40 mil, den går som en klocka o går dessutom väldigt bra.

Har du hällt t-röd på både ovan och undersidan av ventilen? Eller menar du förbränninsrummet i blocket/cylinderloppet?

Dåliga ventiltätningar som ger med sig när det börjar bli lite mera fart i insuget?
Hur såg insugsventilerna ut när du demonterade? Lika skitiga/rena?

Ovan och under ventilen. Både på insugsida och avgas. Inte i cylinderloppet.

Ventilerna såg fräscha ut, eller vad vet jag jag har ju mest mekat gammal B20/21a.
Cykeln har nu stått i delar i 2år(har haft annat för mej) så minnet kanske sviker mej lite.

En äldre gsx1100 tar normalt 1L på 100 mil, mkt ja men normalt som sagt.
Din 750 drar det dubbla, KAN vara helt ok. En vän har en 1100 som man får ha med olja till om man tar en tur över 30-40 mil, den går som en klocka o går dessutom väldigt bra.

Jo men min stinker dessutom...
Gått som en raktet har min gjort, men olja har den tagit till förbannelse.

Last edited:
Ovan och under ventilen. Både på insugsida och avgas. Inte i cylinderloppet.

Ventilerna såg fräscha ut, eller vad vet jag jag har ju mest mekat gammal B20/21a.
Cykeln har nu stått i delar i 2år(har haft annat för mej) så minnet kanske sviker mej lite.

Jo men min stinker dessutom...
Gått som en raktet har min gjort, men olja har den tagit till förbannelse.

Har du provat att hona cylindrarna?

Har du provat att hona cylindrarna?

Nej.
Kanske det man ska göra, så man får ett fint mönster. Minns inte hur cylindrarna såg ut men vore dom helt blanka så borde jag minnas det.
Ska kika i morgon.

Jag har ju en till motor som rasat på tvåans cylinder den tog inte en milliliter olja så jag borde kunna jämföra.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd