GSXR startar inte!

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date
Hade samma fenomen som du förra året,fast på en v-max det visade sig att
cdi boxen var död.p.g.a massa oxider .hoppas att du ej har samma problem men det kan vara värt att kolla boxen till min kostade 11000:- men jag fick tag på en begagnad för 2500:- hoppas du snart får igång den det börjar ju bli
säsong :)

är det inte farligt för ett hojbatteri att använda bilen som starthjälp. det är väl rätt mycket högre ampere från bilen än det är i hojen. kan man inte ha sönder hojbatterit då?
jag har inte försökt starta min ännu men jag misstänker att jag också kommer att få startproblem, då min alltid är rätt svårstartad.

bmwjohan skrev:
är det inte farligt för ett hojbatteri att använda bilen som starthjälp. det är väl rätt mycket högre ampere från bilen än det är i hojen. kan man inte ha sönder hojbatterit då?
jag har inte försökt starta min ännu men jag misstänker att jag också kommer att få startproblem, då min alltid är rätt svårstartad.
Möjligt, det har funkat förr!

Hur är det högt "ampere" i ett batteri? Strömmen är en funktion av spänning och motstånd.

/ Hannes

Att kabla från bil ska aldrig vara några problem (om inte bilen laddregulator är sjuk). Precis som Hannes skrev ovan.
En annan variant är att ta hjälp av en batteriladdare med starthjälp men då kan det möjligen vara känsligare. Då jag köpte den nya tillern så vill jag åtminstone provlyssna puffran men batteriet var nästan tomt. På med största Biltema laddare, startade inte.
Då tog vi till starthjälp på laddaren men slog inte på starthjälpen förrän startmotorn var igång, sen slog vi av starthjälpen direkt när puffran hoppade igång. Syftet med detta förfarande vara att hög spänning från batteriladdaren inte skulle kunna slå ut något i hojen. Startmotorns strömförbrukning gör ju att spänningen sjunker något. Antagligen hade det gått även om man slagit på starthjälpen före startmotorn men för säkerhets skull så...

Men skyll för fan inte på mig om ni eldar upp nåt!

HanneZ skrev:
Möjligt, det har funkat förr!

Hur är det högt "ampere" i ett batteri? Strömmen är en funktion av spänning och motstånd.

/ Hannes
Det som anges är amperetimmar, 12 volt är alltid 12 volt, med ett bilbatteri kan du nöta på startmotorn i timtal.

Mjo visst, amperetimmar, men han skrev ju ampere? Och ett batteri med mer amperetimmar är ju inte skadligt för ett batteri med mindre amperetimmar.

Ja, idag så fick ja igång den, lite ny soppa, stargas o lite bättre fart på motorn(2 pers som putta i en brant backe) va lösningen!

Tack för alla tips o för all hjälp!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Ja, idag så fick ja igång den, lite ny soppa, stargas o lite bättre fart på motorn(2 pers som putta i en brant backe) va lösningen!

/ Hannes
:tummenupp Låter bra ju :banana Gammelgixxers Äger.

HanneZ skrev:

/ Hannes
Gött :tummenupp...

Har följt dilemmat med spänning. (Fyndigt) Jag har inte uttalat mig då jag vet att det inte hade gett ett piss. Nåväl. Gött när'en startar...

:hej

japps, underbart, ska iväg o köpa dyyyr olja o filter nu, mindre underbart!

/ Hannes

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...