GSXR startar inte!

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hade hoppats på att inte behöva skriva en sån här tråd men nu måste ja faan de :(

Min gsxr-92 startar inte. Har malt med startmotorn i flera minuter, men stiften blir inte ens blöta. Soppa kommer till förgasarna, och munstyckena är inte igensatta. Har kontrollerat att spjället är öppet. Vad FAAN kan hindra bensinen från att ta sig från flottörhuset till cyllarna om inte munstyckena är igensatta?

Den har inte varit igång på 5 månader, fast då starta den lätt! Och har inte skruvat på några inställningar i vinter.

Nån som har någon ide?

/ Hannes
 
har du kollat inuti kablarna efter ... skit? Sen om den stått i fem månader så kan ju de riktigt små pinalerna oxå få problem.

Köp en produkt som är till för att rena förgasarna. Jag köpte detta i USA för min hoj då jag hade lite problem med den, och det funkade skitbra.. iaf märkte jag att saker o ting fick mer flöde.
 
Eftersom bensinen kommer ner till förgasarna så borde de ju inte va nån skit i slangarna, och hade isär fuggarna o kollade så att munstyckena inte var igensatta o de va dom inte...
 
okej, det rann iaf soppa ur förgasarna medan du meckade? Gjorde de det inte så fanns där ju iaf ingen bensin. = no start
 
japp de gjorde de, provade o köra med PRI läget o allt, tycker mig ha provat precis allt. Stör mig så har aldrig hänt mig förut, just att det inte kommer nån soppa!
 
Vanliga misstag är: Dödarknappen och bensinkranen.

edit: det kan inet vara så att det är stopp i någon bensinslang? Mycket smutts ifrån tanken hinner lägga sig på 5 mån.
 
Gammal bensin är tänkbart, men varför blir inte stiften blöta?

Det kommer som sagt soppa till förgasarna så slangarna är inte igensatta och kranen är på!

Och om dödarknappen e av så tuggar inte startmotorn
 
Prova med ett sprut startgas. Då ser du om det saknas soppa eller gnista. Ibland behöver bara motorn starta till för att det ska bli fart på grejerna, speciellt om den stått länge. Låter kompet normalt? Ibland kan ventilerna få lite oxid på sig och då tätar de inte tillräckligt. Har i och för sig bara sett det på 100 år gamla bilmotorer, men ändå..
Kolla om gnistan kommer vid rätt tidpunkt också. Ibland blir stiften inte våta även om det finns tillräckligt med soppa.

Till sist; akta startmotorn, den blir lätt överhettad och är jävligt tradig att renovera!
 
Pilsner skrev:
Prova med ett sprut startgas. Då ser du om det saknas soppa eller gnista. Ibland behöver bara motorn starta till för att det ska bli fart på grejerna, speciellt om den stått länge. Låter kompet normalt? Ibland kan ventilerna få lite oxid på sig och då tätar de inte tillräckligt. Har i och för sig bara sett det på 100 år gamla bilmotorer, men ändå..
Kolla om gnistan kommer vid rätt tidpunkt också. Ibland blir stiften inte våta även om det finns tillräckligt med soppa.

Till sist; akta startmotorn, den blir lätt överhettad och är jävligt tradig att renovera!
Mjo mattias sa att bensinen kunde dunsta innan ja hade skruvat av dom o kollat. Dunsar gammal bensin lättare än ny?

Har en extra startmotor liggandes :D

Kompet verkar bra, skiten e typ omöjlig o putta igång, bara kanar, o startmotorn låter ungefär som den brukar!

Inga veck, det har jag kollat, och som sagt, det kommer soppa till fuggarna!!!

startgas ner i cyllarn eller i luftburken? Det är väldigt krångligt att spraya in den i luftburken!

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Gammal bensin är tänkbart, men varför blir inte stiften blöta?

Det kommer som sagt soppa till förgasarna så slangarna är inte igensatta och kranen är på!

Och om dödarknappen e av så tuggar inte startmotorn

Säker på detta?
På Min gamla honda gick startmotorn finfint med dödarknappen intryckt, Däremot stängdes tändning och bensinpump av = inga blöta stift, gick ej heller på stargas.
Jag vet, har provat i två timmar...
 
Pebl skrev:
Säker på detta?
På Min gamla honda gick startmotorn finfint med dödarknappen intryckt, Däremot stängdes tändning och bensinpump av = inga blöta stift, gick ej heller på stargas.
Jag vet, har provat i två timmar...
Testade o trycka på knappen o då snurra den ej!
Har ingen bensinpump!
 
Ladda batteriet så det är fullt. Testa om den hostar till med startgas. Funkar inte det, kolla om du får gnista.
 
Batteriet e stendött, så ja kör på bilbatteriet!

Ska ja köra startgasen ner i cyllarna då lr?

Ska kolla gnista, köpa ny bensin, ordna startgas,

nån som har några mer tips?

/ Hannes
 
Prova med startgas. Tänder han så vet du att du har gnista. Min är också tjurig när han har stått i ett tag. Men han brukar efter mycket om och men hoppa igång på några cylindrar. Sen är det bara låta han stå i 5-10 innan han går bra. Tänder han bara till på någon eller några cylindrar så brukar han hoppa igång.
 
Kanske startgas (eller bensin) i anslutningen till soppakransvakuum om luftburken är hopplös? Visserligen bara en cylinder men som testemtod kan det ju gå.
 
HanneZ skrev:
Batteriet e stendött, så ja kör på bilbatteriet!

Ska ja köra startgasen ner i cyllarna då lr?

Ska kolla gnista, köpa ny bensin, ordna startgas,

nån som har några mer tips?

/ Hannes
Byt stift! Det funkade för mej med min Bandit, jag hadde gnista men inte tillräckligt.
 
jag vet inte om det ser ungefär likadant ut på din gixxer som på min men på min är det bara att ta bort sadeln så kommer man åt att spraya startgas rakt in i luftburken.
 
www.bytstift.nu häll ur den gamla junkbensinen om stiftbyte inte hjälper, tömde du fuggarna i höstas, om inte så kan bensinen ha kristalliserats och satt igen fuggarna.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top