Gsxr-gurus help bitte!!

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Jag rev motorn i helgen och lyckades då givetvis förstöra någon form av "skvalpplåt" i topplocket. Kopparringen till topplocksbultarna satt som satan i aluplåten, vilket resulterade i att jag drog sönder den. Är detta någon del man klarar sig utan? Om inte, kan man bara klippa till en egen bit och lägga dit??(Bild 4)

Vidare så undar jag om det är möjligt att återanvända topplockspackningen eller det kanske inte är att rekomendera??

Hur gör man för att enklast ta bort lagerringen som sitter fast på "axeln till styret"? Den sitter som berg!! (bild 3)

Jag noterade även att den är väldigt sotig, både ex-kanalerna i toppen, ventilerna och kolvhuvudet. Beror detta på dåliga kolvringar eller kan det vara fel inställda fuggar? (Bild 1&2)
/Olle

Bifogat

• kolv-vänster.gif
    kolv-vänster.gif
    124.9 KB · Visningar: 171
  • Ventiler-vänster.gif
    Ventiler-vänster.gif
    131.4 KB · Visningar: 154
  • styrkrona-nedre.gif
    styrkrona-nedre.gif
    108.9 KB · Visningar: 168
  • söndervänster.gif
    söndervänster.gif
    129 KB · Visningar: 236
angående lagerringen: ta med hela paketet till mcverkstad å låt de ta bort och pressa dit nya lager

h01hmt skrev:
angående lagerringen: ta med hela paketet till mcverkstad å låt de ta bort och pressa dit nya lager

Är det så tajta toleranser?? Det övre styrlagret fick jag av utan större problem och det var i mycket bättre skick än det undre.
/Olle

hör av dig till Anders Brink på forumet angående "skvalp-plåten"

Visst kan man återanvända en topppackning på en oljegixxer...har man otur så bubblar det ut olja nånstans men det är väl typ det värsta som kan hända....inget går ju sönder iaf. Jag har återanvänt samma toppackning i en orginal motor flera ggr. Skruvade ihop en motor av överblivet skrot förra våren när jag inte fick rätt kolvar nångång, och den toppackning var helt blank då...inget av det svarta tätningsmedelet fanns kvar, den har inte läckt nånting.

Angående styrlagret, offra en morakniv. Sätt den i skarven mellan lagret och kronan o knacka lite runt om så brukar den komma krypande, alt sätt ett par loppor med en svets på lagerbanan och knacka med ett don eller snitta upp den med en Dremmel.

Wibbe skrev:
Visst kan man återanvända en topppackning på en oljegixxer...har man otur så bubblar det ut olja nånstans men det är väl typ det värsta som kan hända....inget går ju sönder iaf. Jag har återanvänt samma toppackning i en orginal motor flera ggr. Skruvade ihop en motor av överblivet skrot förra våren när jag inte fick rätt kolvar nångång, och den toppackning var helt blank då...inget av det svarta tätningsmedelet fanns kvar, den har inte läckt nånting.

Angående styrlagret, offra en morakniv. Sätt den i skarven mellan lagret och kronan o knacka lite runt om så brukar den komma krypande, alt sätt ett par loppor med en svets på lagerbanan och knacka med ett don eller snitta upp den med en Dremmel.

Kleta på lite packningsklister från Loctite så kanske det funkar....
Har offrat en kniv redan,(dock inte en morakniv) funkade inte. Men det med att sätta ett par loppor på den ska jag prova...Tackar
/Olle

Angående lagret..
Jag hade nog tagit vinkelslipen....
I brist på en dremel... :)
Kapa ett snett spår på ena sidan.. OBS inte igenom.. bara nästan...
Sen är det bara att ta en huggmejsel, Sätta den i spåret och knacka till...
Brukar följa med himmla lätt...

Gör så i ´princip dagligen med lager jag byter i jobbet...

Skvalpplåten är möjligen nödvändig om du kör roadracing, om ens då. Är du orolig, klipp ur nåt från t.ex. en soppburk eller nåt. Topplockspackningen återanvänds (efter noggran rengöring, speciellt där den tätar mot cylinderfodren) med lite icke-härdande packningklister runt kamkedjetunneln på topp och cylinder så att den inte svettas olja. Den tredelade fjäderstålspackningen håller tätt mot sig själv om den är ren. Däremot ska du köpa nya (special) o-ringar för de 6 pinnbultarna.

Sitter sotet som berg och knappt kan skrapas bort är det förgasarna som är för feta vid låg och mellanfart. Emulsionsrören eller tråttelnålarna kan vara utslitna eller bara felaktigt inställd. Sitter sotet löst betyder det att det är olja som kontinuerligt löser upp avlagringarna som oljan själv åstadkommer. Byt kolvringar efter en cylinderhoning.

Obs, de vanligaste nybörjafelen vid återmontering av topplocket är att man klämmer o-ringarna vid pinnbultarna samt att o-ringarna för de två oljedräneringsrören i framkanten nyps sönder.

Varmluftspicka och huggmejsel brukar funka på lager.

andersbrink skrev:
Skvalpplåten är möjligen nödvändig om du kör roadracing, om ens då. Är du orolig, klipp ur nåt från t.ex. en soppburk eller nåt. Topplockspackningen återanvänds (efter noggran rengöring, speciellt där den tätar mot cylinderfodren) med lite icke-härdande packningklister runt kamkedjetunneln på topp och cylinder så att den inte svettas olja. Den tredelade fjäderstålspackningen håller tätt mot sig själv om den är ren. Däremot ska du köpa nya (special) o-ringar för de 6 pinnbultarna.

Sitter sotet som berg och knappt kan skrapas bort är det förgasarna som är för feta vid låg och mellanfart. Emulsionsrören eller tråttelnålarna kan vara utslitna eller bara felaktigt inställd. Sitter sotet löst betyder det att det är olja som kontinuerligt löser upp avlagringarna som oljan själv åstadkommer. Byt kolvringar efter en cylinderhoning.

Obs, de vanligaste nybörjafelen vid återmontering av topplocket är att man klämmer o-ringarna vid pinnbultarna samt att o-ringarna för de två oljedräneringsrören i framkanten nyps sönder.

Lite roligt att du nämner de där o-ringarna runt pinnbultarna, när jag bankade ihop min 1195a så insåg jag att det var påskhelg och jag saknade o-ringar. Jag tog fram min finfina Biltema o-ringssats och hittade ringar som passade, men saknade fortfarande två. Då tog jag ett nr för stora ringar, klippte isär dem till rätt storlek och petade dit. Det var snart fyra år sedan och det läcker fortfarande inte trots ytterligare demonteringar :D Dumsnål? Jajjamän! :D

Jag blir lika impad varje gång Anders Brink kommer med sina inlägg :Bugar

Jag lyfter denna tråden då jag har ytterligare frågor.
Som man kan se på bild 2 har avgasventilerna en helt annan färg än insugsventilerna. Ska det se ut så?
/olle

Avgaserna gör att avgasventilerna blir varma och bränner upp eventuellt sot. Insugsventilerna kyls av den inrusande kalla bränsleblandningen och blir därför inte lika varma - och ventilen samlar på sig koks på båda sidor om sätet. Antingen kan man ta isär toppen och göra rent för hand eller så kan man varmköra motorn rejält (riktigt het, så att cyllarna är över 100 grader) och ta en duschslang med fin stril och spruta in i insuget medans motorn varvas till ca 8000 varv och du ökar mängden insprutat vatten tills motorn börjar misstända rejält på den cylinder du sprutar vatten i. Låt den vara på gränsen till att misstända i ca 10 sekunder. Fortsätt sen med de tre andra cyllarna.

Optimalt ska du ha så pass klen blandninge vid normal körning att du inte får en koksbildning på insugsventilerna. Det är oftast de med Dyno-jettade hojar eller slitna emulsionsrör som får koks på insugventilerna.

...eller så kan du göra som oss fartglada, installera ett lustgassystem.

andersbrink skrev:
Avgaserna gör att avgasventilerna blir varma och bränner upp eventuellt sot. Insugsventilerna kyls av den inrusande kalla bränsleblandningen och blir därför inte lika varma - och ventilen samlar på sig koks på båda sidor om sätet. Antingen kan man ta isär toppen och göra rent för hand eller så kan man varmköra motorn rejält (riktigt het, så att cyllarna är över 100 grader) och ta en duschslang med fin stril och spruta in i insuget medans motorn varvas till ca 8000 varv och du ökar mängden insprutat vatten tills motorn börjar misstända rejält på den cylinder du sprutar vatten i. Låt den vara på gränsen till att misstända i ca 10 sekunder. Fortsätt sen med de tre andra cyllarna.

Optimalt ska du ha så pass klen blandninge vid normal körning att du inte får en koksbildning på insugsventilerna. Det är oftast de med Dyno-jettade hojar eller slitna emulsionsrör som får koks på insugventilerna.

...eller så kan du göra som oss fartglada, installera ett lustgassystem.
Sotningsmetoden du beskriver har jag sett på dansk tv, dom varvade upp en bilmotor och tömde i en flaska vatten i förgasaren, jag trodde dom va galna, men om du säger att man kan göra så stämmer det säkert.

:tummenupp

Du kan prova själv på en gammal spis om det funkar. Låt stek-sörjan på spishällen ligga kvar nån vecka och sen med varm platta och spishäll sprutar du på vatten - PLOPPS - så spränger vattenångan bort lorten. Röjarns enkelt att ta bort ingrodd skit. Sånt man lär sig när man är ungkarl, av olyckorna med kokande vatten på en het spisyta - så rengörs spisen "av sig själv". :D

GSXR1100R skrev:
Sotningsmetoden du beskriver har jag sett på dansk tv, dom varvade upp en bilmotor och tömde i en flaska vatten i förgasaren, jag trodde dom va galna, men om du säger att man kan göra så stämmer det säkert.

:tummenupp

andersbrink skrev:
Du kan prova själv på en gammal spis om det funkar. Låt stek-sörjan på spishällen ligga kvar nån vecka och sen med varm platta och spishäll sprutar du på vatten - PLOPPS - så spränger vattenångan bort lorten. Röjarns enkelt att ta bort ingrodd skit. Sånt man lär sig när man är ungkarl, av olyckorna med kokande vatten på en het spisyta - så rengörs spisen "av sig själv". :D
Funkar på alla spisar altså, även 1100 cc :tungan

Lyfter tråden ytterligare en gång!
Jag rengjorde förbränningskammaren på toppen idag.
Upptäcker att två flisor har slagits bort, i godset in mot tändstiftet.
(Markerat på bilden, har tyvärr ingen bättre bild)
Alltså i den kant som är mellan gängorna till stiftet och ventiltallriken..
Kan dessa två "bortslagna" flisor ställa till med ngt?
Antar att de borde slipas ner för att undvika så kallade hotspots..
/Olle

Bifogat

• Ventiler-vänster.gif
    Ventiler-vänster.gif
    131.2 KB · Visningar: 96
Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026