Gsxr-gurus help bitte!!

SkogsOlle skrev:
Upptäcker att två flisor har slagits bort, i godset in mot tändstiftet.

Det där fenomenet händer på alla toppar märkta med "S1" under ett av insugen i topplocket. Det är avgassätet som har för tajt spel och spricker in mot gängan efter ett par år. Spricka blir ca 4 mm djup. Inget att bry sig om - ta en kniv och karva lite och få bort de skarpa kanter, det räcker så.
 
andersbrink skrev:
Det där fenomenet händer på alla toppar märkta med "S1" under ett av insugen i topplocket. Det är avgassätet som har för tajt spel och spricker in mot gängan efter ett par år. Spricka blir ca 4 mm djup. Inget att bry sig om - ta en kniv och karva lite och få bort de skarpa kanter, det räcker så.

Tack för svaret!!!
/Olle
 
andersbrink skrev:
Det där fenomenet händer på alla toppar märkta med "S1" under ett av insugen i topplocket.

Jag har ett "S2" märkt topplock och sprickorna är vid insugsventilerna.
Vad är det för någon skillnad på S1 och S2 toppar?
/Olle
 
Ingen annan skillnad än att man använt en annan (ny) gjutform. Att de spricker olika på S1 och S2 beror inte på gjutningen utan på toleranser i produktionsprocessen då man fräser upp och krymper i ventilsätena. Shit happens, även på Suzuki. Bör tilläggas, det finns ingen chans i världen att sätena lossnar av sig självt. Det måste till fruktansvärt mycket våld för att få ur dem - typ ett totalt motorhaveri, om ens då.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top