gsxr 750 k7 eller gsxr 1000 k7 ?

_SuperMot_

Bad Boy
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 750 K8
Tja!
Vilken tror ni är den bästa hojjen för mig? 22år och haft 125:a, dock ingen tyngre hojj. är nog lite svagare för 750:ins utseende. men tekniskt sett o mest prisvärt??

Tack på förhand
Kristofer
 
Tror en 750 cc är betydligt svårare att sälja sen då de flesta kör 600 cc eller 1000 cc + så jag hade tagit 1000 cc:tummenupp Såvida du inte är väldigt liten o uppskattar att 750 cc:n är lite lättare:tummenupp
 
Tänkte mest prisvärt, både innköp och försäkring. Är ungefär 1.92m så tror inte jag skulle ha nått problem med 1000cc:arn. Måste ha över 600cc om jag inte minns fel för att få köra upp för tung.
 
Jag skulle välja, 750:an, mer unik hoj som räcker så det blir över.
Andrahandsvärdet tror jag kan bli bättre på 750:an då det inte finns lika många som 1000 cc:arna.

Men vad vet jag. Jag kör ju Hynda :hihi
 
tjena... hade själv cbr 600 tidigare, i våras köpte jag cbr1000rr isället och vilken skillnad de e! Mindre växlingar och mycket bättre kraft... Angående tung mc så e de 750cc för uppköprning...
 
vad skiljer det sig igentligen i försäkring mellan en 750 och en 1000 ? kanske bra o börja med en 750 för att sedan bli som ett barn på nytt när man sedan köper en 1000cc i framtiden :) fast dock tråkigt ifall det kommer upp en 1000cc när man är ute o rullar.
 
vad skiljer det sig igentligen i försäkring mellan en 750 och en 1000 ? kanske bra o börja med en 750 för att sedan bli som ett barn på nytt när man sedan köper en 1000cc i framtiden :) fast dock tråkigt ifall det kommer upp en 1000cc när man är ute o rullar.

Försäkringen är väldigt individuell från person till person.. Många olika faktorer spelar in, inte bara själva hojen utan var man bor, hur gammal man är, osv..
Ring runt o hör med olika försäkringsbolag! Det kräver kanske lite tid och engagemang, men det lönar sig!! :tummenupp
 
Tror du hamnar på samma premie.
Skiljer väl marginellt.
Tror man har mer kul på en 750, du kan nog köra ifrån en 929:a med den i alla fall.
 
Rätta mig om jag har fel, men visst plockade 750n, 1000kubikaren på en bana i nåt test för några år sedan...

Jag har själv haft samma tankar som TS, därav mitt inlägg...
 
Om du ändå tänkt skaffa en värsting så ta 1000cc direkt slipper du byta när/om du vill ha mer! Bättre och välja mellan 600 och 1000! Att köra upp på en SH är fullt möjligt men helt onödigt då det är mkt svårare!
 
750 skulle nog jag välja. [Som av en händelse har jag en Gixxer 750...]
Den är lite enklare att bli bra kompis med - särskilt när du är ovan vid kraften.
På bana matchar du tusenkubikarna - mycket på grund av den lite smidigare hanteringen. En 750 är också aningens mer förlåtande än en litermaskin. Och det är väl en fördel när man är lite ny?
Om du sen toppar hojköpet med att gå några av SMCs bankurser så ökar dina chanser att undvika olyckan.
 
Skulle själv välja 1000 alla gånger men då har jag ju redan en sådan också:D

750 är dock snyggare fram enligt min mening då lyset ser bättre ut.

För att köra upp med så rekomenderar jag ingen av dessa hojar men skall du ha någon av dem så tycker jag att det är riktigt vettigt att du lär dig köra på den hoj du senare kommer att köra med. Under manöverövningarna kommer du att lära dig hantera bromsarna och även få känsla för övrig hantering i lagliga hastigheter. Tyvärr så tror jag att du som så många andra lär testa hur fort den går och DÅ kan de kunskaper du förvärvat genom att ha blivit lite mer "bekant" med just din hoj ha en direkt avgörande betydelse.

Jag pysslar lite med MC-utbildning och försöker se till att eleverna får en någorlunda uppfattning om var deras gränser går och att det alltid går att försöka köra/svänga sig ur många situationer istället för att "frysa" och åka rakt av eller in i "objekt". Mycket av träningen ligger på mentala sidan, dvs att alltid se till att man KÖR sin hoj dit man vill istället för att falla på orationella panikreaktioner. Det finns egentligen få likheter mellan en 125:a och dessa K7-modeller då de har enorm prestanda så det är lätt att köra av i första kurvan om man inte tänker sig för ordentligt.

Lycka till med valet, vilken du än väljer av alternativen kommer du att gilla med de referensramar du har nu, i längden är nog ändå 1000cc maskinen roligast men som sagt det är ruggigt mycket att köra med för en som är ovan.
 
1. 750´n är snyggare. :tummenupp
2. 1000cc om du vill vara som alla andra och tänk på att det bara är döda fiskar som följer strömmen. :D
3. 750cc räcker effektmässigt gått och väl. :)

Trevlig helg :fyllisar

/J
 
Det är nästan samma pengar o försäkringen lär ju inte vara skitbillig på 750;n heller, ta den du helst vill ha, inte den som alla andra tycker du ska ha, kommer du ifrån en 125;a så finns det kraft nog för att skita i brallan vilken sporthoj du än väljer!
 
Jag har en 750 -06. tog kortet förra sommaren och det är min första hoj. supernöjd med den, kraften räcker till så det blir över när man e så färsk. en blandning mellan 600 och 1000. lätthanterlig men ändå stor kraft.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top