gsxr 750 k7 eller gsxr 1000 k7 ?

1000cc så slipper du fundera senare och byta upp dig. I tråden skrivs det väldigt bra fördelar med en 1000cc och det du vinner på FB premien för att försäkra 750cc så förlorar du det senare när det är dags att sälja och köpa dig en 1000cc
 
1000cc så slipper du fundera senare och byta upp dig. I tråden skrivs det väldigt bra fördelar med en 1000cc och det du vinner på FB premien för att försäkra 750cc så förlorar du det senare när det är dags att sälja och köpa dig en 1000cc


Du får ju även ta hänsyn till att han byter upp sig från 125cc.
 
Jag hade en 750 K6 (samma spec som k7 tidigare och nu har jag en 1000 k4. Jag körde snabbare på bana med 750 är vad jag gör nu med 1000-kubikaren. Delvis för jag körde så lite i somras med 1000 cc att jag inte fick in vanan men även för att jag var mycket räddare för att göra en high-sider vilket jag inte var rädd för att göra på 750:n.

Jag saknar min 750, det är inget fel på 1000 k4:an men jag saknar den ändå. Den var smidigare och lättare men en körställning som funkade direkt på bana. Har även haft 600cc och det finns betydligt mer kraft och vrid i 750.

Alla hojar är lättkörda nu för tiden vid lägre varvtal men 1000 cc kan lätt bli hysterisk om man inte är van och vrider på lite för mycket.

Du ska dock tänka på körställningen också. 750 är mindre än en 1000 cc och har du långa ben så är den inte bekväm för knävinkeln blir väldigt skarp. Jag är 180 cm lång men har lång rygg och relativt korta ben så för mig passade den bra.

Kan väl tillägga att för tillfället kör jag bara bana och ska man inte tävla är faktiskt 750 cc bästa kompromissen mellan 600:ans smidighet och kraften i en 1000cc.

I slutändan är det du som väljer, provsitt bägge och prova även andra hojar för att se vilken som passar dig bäst i körställningen. Effekten finns ändå tillräckligt i vilken hoj du väljer.
 
Tror absolut du blir nöjd med en gsxr 750 eller kanske en gsxr 600 , har själv haft 4st gsxr 750 och har nu en 600cc och en 1000cc av andra fabrikat.

Någon skrev tidigare i tråden att man ständigt måste ligga över 10000v/min för att det ska hända något vilket absolut inte är min uppfattning.

Tycker det finns en charm hos dom mindre motorerna (600-750) som inte nämnt så mycket i tråden, visst måste man växla lite mer men det är ju också en del av hojåka.
 
Mkt bra tråd tycker jag även om jag inte kör GSXR eller 750 av annan märke.

Jag bytte upp mig från CBR 600cc till Fireblade 929RR och tycker att det är en grym skillnad speciellt vad det gäller kraft och som nästan alla har påpekat slipper man växla som en dåre.. Även om det är en del av hojåkning så är det rätt skönt att ha kraften och inte växla ner en massa.

Nu är 929 ingen 1000cc men större en 750.. Så det är väl en mellan ting! Precis som 600--750. hehe :D

Hoppas du hittar det du söker!! 750 är säkert en kanon hoj också! Det tror jag.

Lycka till!! :tummenupp
 
Last edited:
Har precis bytt till en 750 (-98 dessutom, så nära skroten) och inser efter den här tråden,
att:

-Min vänstervad kommer växa något abnormt pga av alla växlingar.
-Bara att ge upp att åka med polarna som kör R1, kommer aldrig se skymten av dom.
-Får börja röka pipa, så jag har något att sysselsätta mig med medans jag försöker få varv/kraft i moppen.

Har jag uppfattat er korrekt rätt?

:rofl
 
Har precis bytt till en 750 (-98 dessutom, så nära skroten) och inser efter den här tråden,
att:

-Min vänstervad kommer växa något abnormt pga av alla växlingar.
-Bara att ge upp att åka med polarna som kör R1, kommer aldrig se skymten av dom.
-Får börja röka pipa, så jag har något att sysselsätta mig med medans jag försöker få varv/kraft i moppen.

Har jag uppfattat er korrekt rätt?

:rofl

- "Jag är inte bitter"

Du har gjort fel val bara inget att vara ledsen över :hihi ;)
Du kommer har en 1000cc inom något år-
 
Tog min styrlapp i sept. o köpte "bara" en GSX 750F.. 95hk... Och för att va helt grön så räcker det fanimej läänge!! Ska du ha ett monter på 150 hk o 165kg som första hoj tycker jag låter väldigt modigt. Jag känner iafal att jag inte e i närheten av va tillräckligt duktig förare för att ge mig på nått över 100hk.. Kanske jag som e pussy bara.. ;) men det va mina 5 öre...
 
Tog min styrlapp i sept. o köpte "bara" en GSX 750F.. 95hk... Och för att va helt grön så räcker det fanimej läänge!! Ska du ha ett monter på 150 hk o 165kg som första hoj tycker jag låter väldigt modigt. Jag känner iafal att jag inte e i närheten av va tillräckligt duktig förare för att ge mig på nått över 100hk.. Kanske jag som e pussy bara.. ;) men det va mina 5 öre...

Kul o se lite självdistans och ärlighet! :tummenupp :)
 
Tog min styrlapp i sept. o köpte "bara" en GSX 750F.. 95hk... Och för att va helt grön så räcker det fanimej läänge!! Ska du ha ett monter på 150 hk o 165kg som första hoj tycker jag låter väldigt modigt. Jag känner iafal att jag inte e i närheten av va tillräckligt duktig förare för att ge mig på nått över 100hk.. Kanske jag som e pussy bara.. ;) men det va mina 5 öre...

Tog hojkortet i början av juli och körskolan hade en sådan hoj. Hade rettan inköpt och ståendes hemma i garaget och skillnaden var enorm mellan hojarna. Att gå på 1000cc direkt är kanske overkill men ere drömhojen så är det. Det fanns helt enkelt inget annat.
Kan inte påstå att jag hanterar hojen fullt ut men är
jävligt snabb på rakorna :yoparty

Går ju faktiskt att köra en 1000cc försiktigt också.
 
Utan självdistansen och inse sina begränsningar hamnar man i diket.. Inget jag e ute efter! :)

Även om det går att köra ordentligt o lungt med en massa hk så växer ju hornen ut fort.. det gör mina iafal!! :D
 
Hade själv en Gixxer 750 -96 som första hoj. Va otroligt nöjd me den, även om de då va en 10 år gammal hoj. Ca 130 Hk vilket va mer än nog som första hoj, och nu 150 HK och lättare å smidigare. Vilken som kan åka fortast e som flera sagt upp till föraren. Finns dom som kör Er6-or på bana å har bättre varvtider än 1000 cc.

Kika länkarna till youtube, räcker inte det accet vet ja inte vad :confused:
http://se.youtube.com/watch?v=_bwegS1OLew

Test av Gixxer 750 -08
http://se.youtube.com/watch?v=7OAM30GuncY

Ska själv försöka bli av me Er6:an för ja saknar farten å då köpa en GSXR 750 -08.
Tips, köper du en 08/09 så ingår vagnskadan första året genom Länsförsäkringar på 600/750/1000 :banana
 
Har haft en 750- 98 med helsystem och en kugg mindre i fram och tycker den gick riktigt fint men framför allt var den lättare att köra fort med när det svänger mkt mot k1 1000 och k7 1000. 750 svänger som en 600 men har mer effekt.. Nu är jag dock på jakt efter en gsxr 1000 ;)
 
SH-rekord i bumpning av gammal tråd...?

I vilket fall som helst, glöm inte att skillnader mellan olika årsmodeller är minst lika stor som skillnaden 750 vs 1000. Du kan inte jämföra GSX-R 750 från 96-99 med senaste GSX-R 750. Även om chassiet är hyggligt på den gamla så har den nya märkbart mer effekt och framförallt en sittställning som fungerar längre än fem minuter.

Samma sak med GSX-R 1000. 2001-2004 har mycket effekt jämfört med vilken 750 som helst, men ingenting jämfört med 2005-2008. 2009 och senare har om möjligt mindre effekt än 2005-2008, men chassiet är betydligt mindre och kompaktare och känns nästan som en liten 250 jämfört med "köra buss känslan" hos de tidigare.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top