GSXR 750 äter stift

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Min hoj går f.ö riktigt bra förutom att Dyno-Jetten inte riktigt går bra vid arbetstemp. pluddrar lite smått vid 3-4000rpm men går perfekt över det och bra vid 3-4000rpm när den är kall. Så jag har dragit slutsatsen att det är dyno-jetten. (Ska sätta tillbaka original munstycken och nålar i vinter) Men orsaken till tråden är att den äter stift på 2:ans cyl och enbart där. Kan köra sisådär 2-300km sen dör 2:ans cyl och stiftet är slut. Byter och den går fint igen i några hundra km. Enda jag gjort är bytt tändhatt mellan 1:an o 2:an. Men nu for stiftet igen. Jag gissar att det bara är att köpa ny spole men tänkte höra ifall någon haft samma problem och kan bekräfta vad som behövs fixas eller om det kan bero på något annat.
Tacksam för svar.

Snowjob skrev:
Min hoj går f.ö riktigt bra förutom att Dyno-Jetten inte riktigt går bra vid arbetstemp. pluddrar lite smått vid 3-4000rpm men går perfekt över det och bra vid 3-4000rpm när den är kall.
För mycket soppa?

Min tes blir oxå för mycket soppa. Det har visat sig på många hojar att när ett tändstift väl blivit surt, så blir det ofta överslag mellan isolatorfot och jord.
Beats me why... :confused:
Såna stift KAN få livi gen om de får ligga och "torka" ett tag...så släng inte stiften!

Jag har ingen erfarenhet av Dynojet själv, men det jag talat med dem som har erfarenheten av Dyno-Jet är att dessa kit har en synnerligen kort livslängd.

Dåligt material i nål och nålmusnsycke gör att det slits i förtid = större hål = FÖR mycket soppa främst på mellanvarv, vilket stämmer med dina symptom.

Dyno jet verkar vara konserverad gröt i mina öron eftersom jag har rätt stor erfarenhet av förgasare i allmänhet och hojgasare i synnerhet.
Förgasare har grovt räknat 4 arbetsområden, och de överlappar varann lite.
Har man då gjort en korrekt justering och satt i rätt storlekar på munstyckena så att blandningen blir rätt inom respektive fartområde, ja - då ÄR det ju rätt...sååå....
Jag har aldrig sett hur Dyno-Jet skulle kunna göra detta jobb MER rätt!? :va

(ok jag kan tänka mig en hel del anledningar om vi talar SERIÖS trimning där man vill avpassa olika nålar med olika konicitet osv, kanske inte ens linjärt koniska e.t.c och i riktigt kinkiga fall kanske olika nålar för olika banor samt ytterligare nålar för olika lufttryck...)

Men detta behöver alltså inte "svensson på gatan" eftersom nålens konicitet är avpassad till förgasarstorlek, fasning på trotteln och förväntat maximalt luftflöde.
Att då hysta in ett K&N och ett slipon ligger då enligt mig INOM den justermån en förgasare har inbyggd s.a.s m.h.a byte av H-munstycke, Lågfartsmunstycke samt hitta rätt läge på trottelnålen skall i de allra flesta fall räcka. :fakta

Och detta är ju ungefär vad Dyno-Jet kiten gör... men dyrare...
Sen är nålarna i dessa kit de facto är lite spetsigare så att de levererar MER soppa i mellanvarv (originalnålar på ffa moderna hojar är ju oftast avpassade för låga emissioner).

Men att hissa originalnålen räcker i 9 fall av 10. Perfekt kanske det inte blir, men den som kan köra maskinen så fullt ut att skillnaden märks är bara att gratulera - det är bara att skriva på för ett av GP stallen direkt! :tummenupp

Mjo.

Jag uppskattar verkligen hjälpen med DynoJet problemen. Men det var faktist inte det jag var ute efter. Det jag undrar över är vad det beror på varför den äter stift på 2:ans cyl efter några 100 km? (Föggarna är synkade)

Den går för fett på låg/mellanvarv. Det slaggar igen tändstiften. Din stift är förmodligen väldigt sotiga. Är kolvringarna taskiga kan även olja följa med upp och sota igen stiften. Kolla även emulsionsrören, de kan vara utslitna. Sök på forumet på "emulsionsrör" och du hittar en tråd om vad som då händer.

andersbrink skrev:
Den går för fett på låg/mellanvarv. Det slaggar igen tändstiften. Din stift är förmodligen väldigt sotiga. Är kolvringarna taskiga kan även olja följa med upp och sota igen stiften. Kolla även emulsionsrören, de kan vara utslitna. Sök på forumet på "emulsionsrör" och du hittar en tråd om vad som då händer.

Nope.. Alla tändstift är gyllenbruna och maskin har bara gått 2000mil. Enbart 2:ans cylinder som är drabbad. Tändstiftet helt enkelt dör. Kollade på stiftet när jag bara kört ca:100km då kom det ingen gnista mellan "gapet" utan det bara dansade runt "inuti". Nästa steg är att det stiftet helt dör bort. Dom andra fortsätter vara bra och är körda ca: 2000km felfritt.

Snowjob skrev:
Nope.. Alla tändstift är gyllenbruna och maskin har bara gått 2000mil. Enbart 2:ans cylinder som är drabbad. Tändstiftet helt enkelt dör. Kollade på stiftet när jag bara kört ca:100km då kom det ingen gnista mellan "gapet" utan det bara dansade runt "inuti". Nästa steg är att det stiftet helt dör bort. Dom andra fortsätter vara bra och är körda ca: 2000km felfritt.

När kollar du stiften då? Kolla stiften efter att den stått på tomgång ett ganska bra tag. Kanske det visar sig att ett av stiften blir sotigt då?
Om du misstänker spolarna så föreslår jag som första steg att du mäter resistansen i primär och sekundärkrets. Pissenkelt med en multimeter från biltema för 79 spänn. Låter dock inte som spole i mina öron för då borde väl rimligtvis båda stiften från den spolen bli dåliga.

Hur många spolar har du? 4 lr 2? Om det är 2 borde en till cylinders stift oxå drabbas.

Om ett stift är gyllenbrunt ska inte ett stift dö.

Kan det vara så att ditt huvudmunstycke har skruvat ur sig och ligger i botten av flottören och sotar ned stiftet våldsamt när du kör inspirerat medans ytteränden på isolatorn piggnar till i färg när du kör lugnt (dvs trottelnålen fixar blandningen korrekt) sista biten innan du stänger av den?

andersbrink skrev:
Om ett stift är gyllenbrunt ska inte ett stift dö.

Kan det vara så att ditt huvudmunstycke har skruvat ur sig och ligger i botten av flottören och sotar ned stiftet våldsamt när du kör inspirerat medans ytteränden på isolatorn piggnar till i färg när du kör lugnt (dvs trottelnålen fixar blandningen korrekt) sista biten innan du stänger av den?
Du har så rätt. Gixxern har 2 spolar och eftersom endast en cyll jävlas så måste jag tro dig att det är något fel som är trasigt på just den föggen. Har haft upp föggarna för 2 veckor sen och rengjorde dom och allt sitter som det ska. Kollade dock inte emulsionsrören. Men i vinter ska jag sätta tebax original munstycken och nålar och skicka Dynojet kittet till Tjottahejjti med fax. Det har faktist hänt när jag köpte hojen nån dag efter att jag tagit upp tändstiftet jag bytte efter det dog först och då var stiftet helt igensotat?!.. Körd typ 40 km. Satte i det igen och det gick fint tills jag det dog. Då var det gyllenbrunt igen men blött med benzin (eftersom den inte tände alls). Håller ni med om att sannolikheten är att det blir bättre om jag lägger tillbaka originalmunstyckena och nålarna samt kollar att emulsionsrören är i bra skick?
Då borde hojen gå bra igen. Jag menar det märks verkligen att den är "tunad" för att köras på höga varv, den går grymt bra och rent 4000+ samt upp till 2000. Däremellan går den ryckigt.

Måste bara tillägga att jag tycker det är suveränt med ett Mek forum där man får snabb och kostnadsfri hjälp.

Anton_Ljunghusen skrev:
Taskig tändkabel?

Nope det är det nog inte. Borde den inte gå dåligt hela tiden då? E precis samma symtom, går dåligt på låga men bra på höga. Alltid samma stift som far också.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D