Min tes blir oxå för mycket soppa. Det har visat sig på många hojar att när ett tändstift väl blivit surt, så blir det ofta överslag mellan isolatorfot och jord.
Beats me why...
Såna stift KAN få livi gen om de får ligga och "torka" ett tag...så släng inte stiften!
Jag har ingen erfarenhet av Dynojet själv, men det jag talat med dem som har erfarenheten av Dyno-Jet är att dessa kit har en synnerligen kort livslängd.
Dåligt material i nål och nålmusnsycke gör att det slits i förtid = större hål = FÖR mycket soppa främst på mellanvarv, vilket stämmer med dina symptom.
Dyno jet verkar vara konserverad gröt i mina öron eftersom jag har rätt stor erfarenhet av förgasare i allmänhet och hojgasare i synnerhet.
Förgasare har grovt räknat 4 arbetsområden, och de överlappar varann lite.
Har man då gjort en korrekt justering och satt i rätt storlekar på munstyckena så att blandningen blir rätt inom respektive fartområde, ja - då ÄR det ju rätt...sååå....
Jag har aldrig sett hur Dyno-Jet skulle kunna göra detta jobb MER rätt!?
(ok jag kan tänka mig en hel del anledningar om vi talar SERIÖS trimning där man vill avpassa olika nålar med olika konicitet osv, kanske inte ens linjärt koniska e.t.c och i riktigt kinkiga fall kanske olika nålar för olika banor samt ytterligare nålar för olika lufttryck...)
Men detta behöver alltså inte "svensson på gatan" eftersom nålens konicitet är avpassad till förgasarstorlek, fasning på trotteln och förväntat maximalt luftflöde.
Att då hysta in ett K&N och ett slipon ligger då enligt mig INOM den justermån en förgasare har inbyggd s.a.s m.h.a byte av H-munstycke, Lågfartsmunstycke samt hitta rätt läge på trottelnålen skall i de allra flesta fall räcka.
Och detta är ju ungefär vad Dyno-Jet kiten gör... men dyrare...
Sen är nålarna i dessa kit de facto är lite spetsigare så att de levererar MER soppa i mellanvarv (originalnålar på ffa moderna hojar är ju oftast avpassade för låga emissioner).
Men att hissa originalnålen räcker i 9 fall av 10. Perfekt kanske det inte blir, men den som kan köra maskinen så fullt ut att skillnaden märks är bara att gratulera - det är bara att skriva på för ett av GP stallen direkt!