GSXR 600 -98 startar inte

TuggLejf

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2017
Ort
Åstorp
Hoj
Suzuki GSXR srad -98
Hej!

Precis köpt min första mc, en Suzuki GSXR srad 600 -98.

Har inte tagit mitt mc kort än så jag köpte den i ganska taskigt skick att renovera.

Starta och gick som en klocka när jag fick hem den, så jag plocka ner kåporna och tog av tanken och rengjorde den ordentligt.

Efter det satte jag på tanken igen för o varmköra motorn så jag kunde tömma oljan lättare, men då starta den inte.

Bränslepumpen gick inte igång så jag fick inget tryck....

Så jag plocka av det igen och kolla igenom kablaget men jag kunde inte hitta något, testade reläet och det öppna och stängde som det skulle, testade bränslepumpen med ett 12v batteri och den funka den med.

Så efter jag hade satt tillbaka allt igen så hörde jag pumpen gå igång, så jag starta den och den dog direkt efter igen och nu helt dö igen...

Nån som har nån idé av vad man kan prova, tacksam för alla tips!
 
Du måste ha kopplingen intryckt på dom maskinerna. En simpel sak man gärna glömmer av har jag märkt. Se till så att brytaren vid kopplingshandtag och stödet fungerar som de ska. Se även till att tilt-sensorn sitter som den ska.
 
Du måste ha kopplingen intryckt på dom maskinerna. En simpel sak man gärna glömmer av har jag märkt. Se till så att brytaren vid kopplingshandtag och stödet fungerar som de ska. Se även till att tilt-sensorn sitter som den ska.

Jo de har jag missat några gånger, men nu när du säger det så har förra ägaren gjort nån kul lösning på kopplingen som jag inte löst än, får nog gå ut o kolla brytarna.

Tackar för svaret! :)
 
Jag tror du har surat ner den. Ur med stiften, blås rent dem, och låt den gärna lufta ur en natt.

Typiskt rookie-misstake att starta upp och stänga av den 20 ggr i samband med hoj som bara står
 
Blir så om man inte varmkör motorn ordentligt varje gång. Och det ska göras på rull.

Eller vad menar du med - "och nu helt dö igen..." ?

Snurrade inte startmotorn senast du försökte starta?
 
Last edited:
Jag tror du har surat ner den. Ur med stiften, blås rent dem, och låt den gärna lufta ur en natt.

Typiskt rookie-misstake att starta upp och stänga av den 20 ggr i samband med hoj som bara står

rookie kan man lätt påstå jag är :) , men jag har haft igång den två ggr sedan jag tog hem den, sedan dess har de inte startat, hade av stiften innan idag och dem såg helt ok ut :/

Jodå startmotorn gick, och motorn vart igång i nån sekund innan den la av, efter det har jag inte fått liv i den....

Som det är just nu så kan jag inte få igång startmotorn, kan dra om nyckeln och lamporna tänds och thats it.

Trodde innan att det var något med bränslepumpen då den inte gick igång när jag slog på tändingen, och då att den inte få ngn soppa, men den funkar ju, får väl kolla igenom kablaget bättre imorgon
 
Last edited:
skumt, och batteriet är helt 100?. bör/brukar ge över 13 volt efter att ha stått ett dygn utan laddning om det är bra.


Jag satte nyligen i ett litiumbatteri i min, skaplig skillnad på snurr det blev mot Biltemabatteriet som aldrig gav mer än 12,4v (för lite)
 
Last edited:
skumt, och batteriet är helt 100?. bör/brukar ge över 13 volt efter att ha stått ett dygn utan laddning om det är bra.


Jag satte nyligen i ett litiumbatteri i min, skaplig skillnad på snurr det blev mot Biltemabatteriet som aldrig gav mer än 12,4v (för lite)

Har faktiskt ett bitema batteri i atm :p men det satt på laddning igår så jag fick iaf 13.4V ungefär så det ska ju inte vara ett problem :s
 
Om inte bränslepumpen går igång så är det något som bryter strömmen till den. Du skrev att någon hade gjort en konstig lösning på kopplingsbrytaren..? Börja felsök där.
Om jag minns rätt så har den 3 brytare som kan orsaka att bränslepumpen inte går igång och det är stödkontakten (brytare vid stödet som gör att du inte kan starta hojen med växel i), kopplingsgreppet (brytare som kontrollerar ifall kopplingen är intryckt) och dödarknappen.
Brytaren vid kopplingsgreppet gör att du kan starta med växel i om du trycker in kopplingen. Suzuki har dessutom använt den brytaren som säkerhet rätt länge, d.v.s. att du måste trycka in kopplingen för att kunna starta motorn.
 
Om inte bränslepumpen går igång så är det något som bryter strömmen till den. Du skrev att någon hade gjort en konstig lösning på kopplingsbrytaren..? Börja felsök där.
Om jag minns rätt så har den 3 brytare som kan orsaka att bränslepumpen inte går igång och det är stödkontakten (brytare vid stödet som gör att du inte kan starta hojen med växel i), kopplingsgreppet (brytare som kontrollerar ifall kopplingen är intryckt) och dödarknappen.
Brytaren vid kopplingsgreppet gör att du kan starta med växel i om du trycker in kopplingen. Suzuki har dessutom använt den brytaren som säkerhet rätt länge, d.v.s. att du måste trycka in kopplingen för att kunna starta motorn.

Stödkontakten fick jag faktiskt inte att bryta/öppna.... men jag testade bygla kontakten och se ifall den fick igång men det gjorde ingen skillnad...

Har mätt på +/- på bränslepumpen och den får 12v när jag slår på tändningen.

Edit: den får 12v Men inte på rätt trådar om det är som det står i haynes boken
 
Last edited:
Det kan inte vara så att ECU'n e kass? Får inte ngn spänning på reläet. Som då går från ecu'n och "killswtchen" på styret.
 
Last edited:
Det kan inte vara så att ECU'n e kass? Får inte ngn spänning på reläet. Som då går från ecu'n och "killswtchen" på styret.

Visst kan ECUn vara kass men mest troligt så är det något annat.
Vad är det för "kul lösning" som föregående ägare gjort på kopplingen?
 
Aa han har fattats delar till kopplingsvajern så den sitter sådär, vilket jag får byta ut sen vid senare tillfälle, visste bara att han hade nämnt det och att det då kunde vara ngt med brytaren med, men den funkar som den ska.
 
Aa han har fattats delar till kopplingsvajern så den sitter sådär, vilket jag får byta ut sen vid senare tillfälle, visste bara att han hade nämnt det och att det då kunde vara ngt med brytaren med, men den funkar som den ska.

Okej.
Fick du ordning på stödkontakten?
Mät upp dödarknappen så du är säker på att den fungerar som den ska om du inte redan gjort det.
Kolla så att alla kablar och kontakter ser okej ut där framme under kåporna. Inte helt ovanligt att någon har varit där och pillat och sedan inte fått dit allting riktigt ordentligt.
Kolla kablaget till bränslepumpen. När du ändå är där i området och gräver så kan du kolla kablaget från generatorn (3 sladdar där du har ca 80 volt mellan faserna). Kontakten brukar smälta sönder och då laddar den dåligt.
Kolla även jordningskablage och kontaktytor (tror HayabusaMan nämnde det här ovan också).
 
Ja stöd kontakten fick ja rätt på, behövdes en rengöring och lite smörja.

Skulle plocka ner dödarknappen idag hade jag tänkt, men när jag kom ut tänkte jag kan ju lika gärna prova sätta på tändingen o se vad som händer, och då starta den.... nu har jag ju haft av nästan alla kontakterna så det kan ju vara ngt glapp i nån av dem...

Så nu vet jag iallafall vad det är förmodligen, men inte var. Finns en hel del skarvar och ihoptvinnade/tejpade kablar som jag får se över och göra ordentliga.
 
Om du känner för det, kan du leta efter ett komplett beg elsystem utan klippta kablar på ebay.

Eller annars som reservdelselsystem som jag fick tag på för ingenting. Din hoj har ju ingen lambda och sånna grejer så du borde kunna använda ett från vilket land som helst, men kan ha fel...
 
Last edited:
Ja det kan man ju göra, ser förjävligt ut atm... Ska ta o leta upp nått sånt! :tummenupp
 
Sök på: gsxr srad wire harness

Jag skulle nog börja där, om du har ett riktigt risigt system som nu troligen dessutom ger problem.

Enda sättet att felsöka ett "original harness" på riktigt är att ta bort det helt från ramen, lägga upp det på
tjejens nya köksbord :gnisslaoch linda av tejpen, då kan du testa varenda kabel och kontakt med fin överblick.
Torka av gammalt skitigt klister med t-röd el liknande.

Jag gjorde det nyss på min hoj, men bara för att snygga till gamla misstag.
Sen använde jag helt vanlig eltejp (ej flera lager,då blir den för stel, tunnt som suzuki gör) Återanvände de tjocka höljena som satt mellan kontaktsektionerna för de var öppningsbara.
Har provat vulktejp förut men det sög, för den tålde inte en droppe el minsta stänk från tex bensin från tidigare erfarenheter (iaf inte den jag hade)
 
Last edited:
Jordfel kan också ge skumma, intermittenta problem. Dvs, kolla alla kablar till jord så att de inte glappar.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top