GSXR 1100 växellåda

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
GSXR 1100 växellåda/Bestyckning K&N filter

Hej alla visa
Jag har en -92:a som fastnar på 1:an ibland och viner på 5:an.
Frågan är om vilka lådor som passar - årsmodeller?
 
Last edited:
Fastnar??

Blir billigare att byta dreven. Har för mig dem ligger på runt tusingen styck
 
Hoppar någon växel ur vid hög belastning? Om inte, så är dreven troligen ok.

Det låter snarare som att du har sneda växelgafflar (alternativt sliten växeltrumma). De kostar inte skjortan och finns ofta billigt på ebay. Om man är normalbegåvad och tar hjälp av en reparationshandbok så är det inte speciellt svårt att dela motorn och ta ur växellådan, med trumma och växelgafflar. Cylinder, topp m.m. behöver inte demonteras.
 
Ja så var det...
Gaffeln för 1:a var krokig och 5:ans drevpar hade ganska mycket spel.
Känns bra nu..:banana
 
Nja inte så snabbt rev den i vintras, fick tag i en Öhlins ttx från en K6a och fick flytta batteriet, för det fick jag peta in k&n filter -så nu jobbar jag med att bestycka om den
Köpte ett lambda instrument och en sond för detta.,.
 
Nja inte så snabbt rev den i vintras, fick tag i en Öhlins ttx från en K6a och fick flytta batteriet, för det fick jag peta in k&n filter -så nu jobbar jag med att bestycka om den
Köpte ett lambda instrument och en sond för detta.,.

Det går att få till bestyckningen av original vakuumförgasarna hyfsat (med K&N-filter), men det kommer aldrig att bli riktigt bra. Om du har råd, köp begagnade RS36:or. Underbara förgasare, som är enkla att bestycka och de ger en helt annan respons.
 
Ska man nedgradera, det sitter 40 på den idag? Alla påstår att det inte fungerar med k&n -är det så att man ska ge sig på luft munstyckena för membranet istället när man ändrat på förutsättningarna för att styra dem?
 
Ska man nedgradera, det sitter 40 på den idag? Alla påstår att det inte fungerar med k&n -är det så att man ska ge sig på luft munstyckena för membranet istället när man ändrat på förutsättningarna för att styra dem?
RS-förgasarna har inget spjäll som stör luftflödet, så de flödar bättre, även om de är mindre. Jag har både 38:or och 40:or, men skulle helst ha 34:or eller 36:or på gata. Som Anders säger ovan, vakuumförgasare är betydligt mjukare och smidigare vid vardagskörning, men de funkar dåligt tillsammans med K&N-filter.

Om du kan, montera original luftburk och behåll dina vakuumförgasare. Om du måste ha K&N-filter så är RS-förgasarna mycket enklare att bestycka.
 
Kanske kör jag på något speciellt vis men jag har då inte märkt av att det skulle vara svårare/knepigare att köra med RS än med vakumstyrda.

Någon endaste gång har hojen stendött pga för stort gaspåslag för tidigt. Vilket då det händer iofs får en att sätta kaffet i vrångstrupen. Har ändå 38:or. Men det är också allt.

Hade vakumstyrda 34:or på tidigare.
 
Om du kan, montera original luftburk och behåll dina vakuumförgasare. Om du måste ha K&N-filter så är RS-förgasarna mycket enklare att bestycka.
Jag har ingen plats för batteriet med Öhlins TTX:en som jag monterat, gasbehållaren och fjäderförspänningsratten bygger på höjden, så jag har gjort en batterilåda som finns där original filtret satt.
Har ingen lust att backa då original filtret gör service till ett elände.
Dessutom ser det bättre ut :rock
 
Last edited:
OK, jag gav mig inte med gasarna...
Det satt 120 huvudmunstycken i den trots att enligt boken ska det sitta 122.5 standard (cykeln är ursprungligen tysk) och det sitter ett 4-1 Devil system-mycket öppet på den.
Gick upp till 130- gick illa och dör på fullgas, samma med 140 munstycken men varvar ngt mer c.a 7500.

Sökte på Gixxer.com och hittade några trådar med ungefär samma konf som jag har- standard motor, 4-1 och K&N filter- och en 92 -där dom pratar om 150 och 152.5 i huvudmunstycken.
Satte in 152.5 idag och jag har aldrig haft denna respons med den här cykeln över 7000 varv.
Den går inte rent på mellangas så jag får höja nålarna ett snäpp till och fortsätta testa.

Jag har beställt ett bredbands lambda och har ett instrument sedan tidigare så jag ska följa upp så att den går rätt bestyckat.
:banana

Hittills 3 uppsättningar munstycken= 70kr*4 =280 * 3 = 840kr + 2 st frakter a 20kr = 880kr .
Braigasen levererar snabb o problemfritt!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top