GSXR 1100 växellåda

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
GSXR 1100 växellåda/Bestyckning K&N filter

Hej alla visa
Jag har en -92:a som fastnar på 1:an ibland och viner på 5:an.
Frågan är om vilka lådor som passar - årsmodeller?
 
Last edited:

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Fastnar??

Blir billigare att byta dreven. Har för mig dem ligger på runt tusingen styck
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Hoppar någon växel ur vid hög belastning? Om inte, så är dreven troligen ok.

Det låter snarare som att du har sneda växelgafflar (alternativt sliten växeltrumma). De kostar inte skjortan och finns ofta billigt på ebay. Om man är normalbegåvad och tar hjälp av en reparationshandbok så är det inte speciellt svårt att dela motorn och ta ur växellådan, med trumma och växelgafflar. Cylinder, topp m.m. behöver inte demonteras.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ja så var det...
Gaffeln för 1:a var krokig och 5:ans drevpar hade ganska mycket spel.
Känns bra nu..:banana
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Nja inte så snabbt rev den i vintras, fick tag i en Öhlins ttx från en K6a och fick flytta batteriet, för det fick jag peta in k&n filter -så nu jobbar jag med att bestycka om den
Köpte ett lambda instrument och en sond för detta.,.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Nja inte så snabbt rev den i vintras, fick tag i en Öhlins ttx från en K6a och fick flytta batteriet, för det fick jag peta in k&n filter -så nu jobbar jag med att bestycka om den
Köpte ett lambda instrument och en sond för detta.,.

Det går att få till bestyckningen av original vakuumförgasarna hyfsat (med K&N-filter), men det kommer aldrig att bli riktigt bra. Om du har råd, köp begagnade RS36:eek:r. Underbara förgasare, som är enkla att bestycka och de ger en helt annan respons.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ska man nedgradera, det sitter 40 på den idag? Alla påstår att det inte fungerar med k&n -är det så att man ska ge sig på luft munstyckena för membranet istället när man ändrat på förutsättningarna för att styra dem?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Ska man nedgradera, det sitter 40 på den idag? Alla påstår att det inte fungerar med k&n -är det så att man ska ge sig på luft munstyckena för membranet istället när man ändrat på förutsättningarna för att styra dem?
RS-förgasarna har inget spjäll som stör luftflödet, så de flödar bättre, även om de är mindre. Jag har både 38:eek:r och 40:eek:r, men skulle helst ha 34:eek:r eller 36:eek:r på gata. Som Anders säger ovan, vakuumförgasare är betydligt mjukare och smidigare vid vardagskörning, men de funkar dåligt tillsammans med K&N-filter.

Om du kan, montera original luftburk och behåll dina vakuumförgasare. Om du måste ha K&N-filter så är RS-förgasarna mycket enklare att bestycka.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kanske kör jag på något speciellt vis men jag har då inte märkt av att det skulle vara svårare/knepigare att köra med RS än med vakumstyrda.

Någon endaste gång har hojen stendött pga för stort gaspåslag för tidigt. Vilket då det händer iofs får en att sätta kaffet i vrångstrupen. Har ändå 38:eek:r. Men det är också allt.

Hade vakumstyrda 34:eek:r på tidigare.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Om du kan, montera original luftburk och behåll dina vakuumförgasare. Om du måste ha K&N-filter så är RS-förgasarna mycket enklare att bestycka.
Jag har ingen plats för batteriet med Öhlins TTX:en som jag monterat, gasbehållaren och fjäderförspänningsratten bygger på höjden, så jag har gjort en batterilåda som finns där original filtret satt.
Har ingen lust att backa då original filtret gör service till ett elände.
Dessutom ser det bättre ut :rock
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
OK, jag gav mig inte med gasarna...
Det satt 120 huvudmunstycken i den trots att enligt boken ska det sitta 122.5 standard (cykeln är ursprungligen tysk) och det sitter ett 4-1 Devil system-mycket öppet på den.
Gick upp till 130- gick illa och dör på fullgas, samma med 140 munstycken men varvar ngt mer c.a 7500.

Sökte på Gixxer.com och hittade några trådar med ungefär samma konf som jag har- standard motor, 4-1 och K&N filter- och en 92 -där dom pratar om 150 och 152.5 i huvudmunstycken.
Satte in 152.5 idag och jag har aldrig haft denna respons med den här cykeln över 7000 varv.
Den går inte rent på mellangas så jag får höja nålarna ett snäpp till och fortsätta testa.

Jag har beställt ett bredbands lambda och har ett instrument sedan tidigare så jag ska följa upp så att den går rätt bestyckat.
:banana

Hittills 3 uppsättningar munstycken= 70kr*4 =280 * 3 = 840kr + 2 st frakter a 20kr = 880kr .
Braigasen levererar snabb o problemfritt!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top