gsxr 1100 91 -går som skit efter service

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade den nyinköpta hojen inne på stor service nyligen (inkl däck) hos en mindre firma som jag anlitat förut. Ett gäng tusenlappar fattigare kunde jag häromdagen konstatera att tomgången var rejält nedskruvad (ca 1200 varv/m), vilket den knappt går runt på. Än tristare var att den dör nar man chokar, vilket den inte gjorde innan. Så jag sket i choken och då funkar det någotsånär bra. Håller man varvet uppe, inga probs, men i låga farter, tex vid rödljus med varm motor, kroknar den direkt. När jag startar hostar den igång och det puffar lite svart ur pipan men bra går den inte. Gissar jag fel om jag tror den går tokfett eller kan det vara något annat?

Pratade med verkstan och tonen var inte lika vänlig nu som när jag halade fram VISAkortet och skulle betala. "jamen vi testade ju hojen innan du hämtade den och då gick den ju bra...." I mina ögon är detta ett backobb: de har kladdat till blandningen på något sätt och då ska det göras om, kostnadsfritt. Eller??

Självklart ska dom fixa till hojen, jag förmodar att hojen gick bra innan du lämnade in den. Gör om och gör rätt är vad verkstaden ska lyssna till.

Går den inte bra på 1200 så är det något annat fel.. Hojar ska ligga på ca 1100-1200rpm vid tomgång om jag inte minns fel..

Edit: Läs om läs rätt.. :huvet klart dom ska fixa det, lär ju inte vara något allvarligt om den funkade fint innan servicen..

Tomgången är för fett ställd av verkstaden. Börja med 2-1/2 varv ut och gå vidare därifrån. Gör det själv så vet du att det blev rätt gjort. Kika i sticky-tråden hur man ställer in CV-förgasare på rätt sätt. Den ska inte gå att starta (utan stora bekymmer) utan choke med kall motor. Ställ tomgångsvarvet till 1300 - 1400 varv så mår kamaxlarna bättre.

Sep skrev:
2232063 Går den inte bra på 1200 så är det något annat fel.. Hojar ska ligga på ca 1100-1200rpm vid tomgång om jag inte minns fel..

Edit: Läs om läs rätt.. :huvet klart dom ska fixa det, lär ju inte vara något allvarligt om den funkade fint innan servicen..

Inte en gixxer 1100...vet ingen som sätter tomgången till 1200 varv. De går notoriskt illa på låga varv, i synnerhet om de är kalla. Har hittills varit tvungen att choka fullt får att få igång den men nu är det något knas...

andersbrink skrev:
2232332 Tomgången är för fett ställd av verkstaden. Börja med 2-1/2 varv ut och gå vidare därifrån. Gör det själv så vet du att det blev rätt gjort. Kika i sticky-tråden hur man ställer in CV-förgasare på rätt sätt. Den ska inte gå att starta (utan stora bekymmer) utan choke med kall motor. Ställ tomgångsvarvet till 1300 - 1400 varv så mår kamaxlarna bättre.

Hmm, trodde väl det...det tråkiga är ju verkstadens plötsliga ovilja nu när de är "klara".....fan man ska meka själv så slipper man sånt här larv...tack anders :tummenupp

Fast vad har tomgångsinställningen med kammarnas väl och ve att göra? :confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg