Gsxr 1000 startar inte efter motorbyte???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har precis bytt motor på min gsxr 1000-03 och monterat en från en gsxr 1000-01. Batteriet är inte helt ok så jag har testat med startkablar och startgas men den tänder inte ändå. Har gjort detta förut utan problem, tänkte bara om det skiljer något mellan elsystemet på -01 och -03? Har kollat på båda elsystemet och de ser likadana ut förutom två smala kontakter med fyra trådar i vardera. De kommer ut ut kabelstammen precis ovanför framdrevet. Har slipat rent plus- och minuskabeln vid batteriet och motorn, alla säkringar är hela men det verkar inte komma någon gnista till stiften....börjar bli panik nu!!!
 
Låter det om soppa-pumpen? Inget relä som hängt sig? Sitter ingen startspärr på dom va? Inte så att någon av dom kontakterna ska sitta på någon brytare för stöd?
 
Hur är det med startspärrar?

Vi slänger i en m3 maskin i en e30 och då var vi tvungna att montera hela startspärrpaketet med tändning, startspärren vid tändningslåset osv.. Men om du inte haft problem med de tidigare så:-/
 
Sitter vipp/vält brytaren rätt?
Hur är det med pulser från givarna i nya motorn vs elsystemet? Gamla gixxern har ju 16mb ecu och den nyare har 32mb..... mvh Micke
 
Soppapumpen låter, verkar som det inte blir gnista då den inte tänder på startgas ens. Ska testa att byta boxen imorrn! Sitter ingen startspärr på dessa modeller tror jag. Jorden och pluskabeln är avslipade och kontrollerade. Kollade tippsensorn också, verkade inte vara något konstigt. Återkommer med update...
 
-01:an verkar ha två olika boxar och -03:ans box stämmer inte artikelnumret på så det kanske kan vara något...
 
K1-K2 har inte samma box som K3, undersökt detta då jag ville veta vilka Power Commanders som passade min förra K3:a. Dessa har inte nån startspärr så nåt som inte finns kan inte spöka.
 
K1-K2 har inte samma box som K3, undersökt detta då jag ville veta vilka Power Commanders som passade min förra K3:a. Dessa har inte nån startspärr så nåt som inte finns kan inte spöka.

Då borde det kunna vara så att den startar om jag byter box...
 
Det som kommer fram invid drevet är växellägesswitchen, men har du missat kopplingen där borde den var heldöd när du försöker starta. Tror knappast det beror på ECU'n. Har själv bytt motor på min Bandit och kan köra på både den gamla som den nya styrboxen. Att det är en kraftfullare dator i nyare styrboxen påverkar inget. Får du ingen gnista, men det övriga funkar, verkar det vara fel i kretsen mellan vevaxelsensorn och styrboxen. Har du kopplat den rätt?
 
Det som kommer fram invid drevet är växellägesswitchen, men har du missat kopplingen där borde den var heldöd när du försöker starta. Tror knappast det beror på ECU'n. Har själv bytt motor på min Bandit och kan köra på både den gamla som den nya styrboxen. Att det är en kraftfullare dator i nyare styrboxen påverkar inget. Får du ingen gnista, men det övriga funkar, verkar det vara fel i kretsen mellan vevaxelsensorn och styrboxen. Har du kopplat den rätt?

Det är ju kontakter till allting som har en motsvarighet där det ska kopplas in och alla är ihopkopplade. Bara att jag hittade två små kontakter på detta elsystemet som inte gick till någonting. Dessa två fanns inte på -01:ans elsystem. Men jag ska testa lite imorrn... Regbesiktning på torsdag så det är bäst att skiten funkar nu!
 
Fortsättning följer..... Bytte cdi-box idag och batteri. Motorn snurrar på som tusan men inte ett liv. Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler. Fan, det lutar åt att jag får byta tillbaka till -03:ans motor igen....suck, hade andra planer för den.
 
Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler.

Men det är ju det jag skriver i mitt inlägg ovan, du har ingen kontakt mellan pickupen och styrboxen. Kolla dina ledningar.
 
Btw.... Jag ska ev sälja mitt plenum med spridare och mcx piggyback boxen.. är det något av intresse? från min gsxr 1000 -02. mvh Micke
 
Nu kommer felkoden c42 upp: ignition switch signal is not input in the ecm. Ignition switch lead wire/coupler.

Men det är ju det jag skriver i mitt inlägg ovan, du har ingen kontakt mellan pickupen och styrboxen. Kolla dina ledningar.

Pratade med Mc-guiden i Vetlanda och de trodde att jag kanske behöver byta elsystemet också. Det blir ju inte så skoj..... Får kolla ett elschema och jämföra lite.
 
Btw.... Jag ska ev sälja mitt plenum med spridare och mcx piggyback boxen.. är det något av intresse? från min gsxr 1000 -02. mvh Micke

Hej. Tackar som frågar, men för stunden ska jag inte investera i turbobygge....
 
Inte kamaxelsensor, utan sensorn som sitter (sannolikt på höger sida) på vevaxeln. I stället för brytarspetsar som man hade förr i tiden (på Hedehös tid) har man nu en induktiv givare mot vevaxeln. Det är denna som styr CDI'n. Det är därför du inte får gnista. CDI'n får helt enkelt inga signaler, och då blir det inga tändpulser till tändspolarna.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top