GSXR 1000 K4 misständer och dör ibland

Hej alla!
Nu är säsongen snart här och jag har redan hunnit att ta en tur igår då det var strålande sol och 15 grader.
Tyvärr så hände samma sak som sist, hojen stendör och måste "kylas" ner innan man får igång den. Detta hände flertalet gånger och jag har googlat och googlat.
Hittade en tråd på en amerikansk sida där en kille hade exakt samma problem som mig.
Han felsökte till förbannelse men kunde inte hitta något fel som var relaterat till hans problem.
En kille nämnde en bra sak och det var att när hojen dör så tänds "CHEC" lampan och detta skall betyda att instrumentpanelen inte har fått någon data från ECUn på 3 sekunder.
Alltså betyder detta att ECUn blir för varm och stängs av och när den har svalnat så startar hojen upp igen.
Jag får inte ut någon felkod på detta problemet utan det står enbart C00. Dock såg jag att TPS står för högt så den får jag justera.
Att öppna upp ECUn och kolla igenom hade eventuellt gått, har dock hört att det sitter silikon alternativt epoxy för att skydda komponenterna. Så det kan bli ganska pilligt. Hittade en del begagnade ECUn på Ebay från 4k och uppåt men fick en fundering ifall det finns någon firma som eventuellt reparerar motorstyreneheter och ifall det kanske hade blivit billigare än en ECU.
Någon som har några tips? :)
Hade du Powercommander? Då visar den galet i displayen så du måste dra ut den för att kolla tps.

Men felställd TPS gör inte att hojen tvärdör så det känns ju som det skulle kunna vara ECU-relaterat...

Hade varit bra som Skynet nämnde att ha en extra ECU och testat med.

Hade du kollat dödarknappen? Långsökt kanske. Skulle den slå till så får man ju CHEC i displayen.

Köper du ECU på Ebay så köp en Europeisk, kan vara en del skillnader på Amerikanska och ännu värre med Californien.
 
Last edited:
Nej, jag har ingen Powercommander installerad.
Nej precis, jag tror inte att TPSen är grunden för mitt problem... Och som tidigare nämnt så har jag ingen i närheten som jag känner som kör gsxr, kan iof slänga ut frågan på fb i någon mc-grupp.
Ja, dödarknappen samt switchen till stödet har jag kollat. Batteripolerna är också kollade då någon nämnde att det kunde spöka där.
Så det verkar tyvärr vara ECUn.
Jag har aldrig öppnat en ECU tidigare, är det något man vågar? Iom att jag ändå verkar vara tvungen att byta ut den.
Kan tilläggas att jag är bilmek i grund och botten och inte har tummen mitt i hand haha.
 
Om du fortfarande har turbo etc och måste byta ecu så skulle jag byta till en eftermarknad
Kanske lite mer pyssel i början men betydligt lättare att mappa.
 
Hej alla,
Det är jag igen😂

Liten update på läget.
Jag har öppnat upp styrenheten och tagit bort allt silikon så gott det går. Har dock inte haft möjlighet ännu att gå igenom kretskortet mikroskopiskt.
Av det vanliga ögat ser allt bra ut…

Jag har gått igenom typ alla kontakter på hojen för att leta efter glapp samt korrosion men allt ser helt och fint ut.
Jag har skrivit ut typ 200 sidor av Suzukis service manual och skall börja mäta olika kontakter. Dock inte funnit orken än haha…
Av den problematiken som jag upplever med hojen, är det troligt att kamaxel eller vevaxelgivaren är dålig? Känns som att problemet hade uppstått tidigare än efter 1 timmes körning…

Angående ECUn:
Jag har hittat en japansk sida som säljer dessa styrenheter, dock runt 9k.
Begagnat har jag hittat 1-2 stycken, dock ligger dessa också på runt 9k…
Finns det någon, helst i Göteborg men även runt om i landet som har en gixxer 1000 K4 som hade kunnat tänka sig att låna ut sin styrenhet i någon dag för en peng?
Detta för att snabbt kunna konstatera om att det verkligen är styrenheten som ballar eller inte.
Artikelnummer är i sådana fall:
32920-18G00/01

I övrigt uppskattas alla nya tips som ni experter kan komma upp med!

Ha det bäst och kör lugnt! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top