GSXR 1000 insprutningsfråga...?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag har nyss införskaffat mig en Gixxer 1000 K1, den är kittad med KN-filter och Jardin bolton...Frågan jag ställer mig är; kompenserar sprutet för dessa prylar "automatiskt" eller riskerar jag att köra den magert med brända ventiler å elände?

Följdfråga: Vid en vanlig bänkning, mäts luft/bränsleblandningen då eller bara effekten?

Har iofs tänkt investera i en PC III, men tänkte spara den utgiften till i vinter, om möjligt. :tomten
 
I och med att den saknar lambda så kompenserar den inte för dessa prylar. Så ja, den riskerar att gå magert. Ska du ändå köra den i bänk så se till att göra det riktigt på samma gång, med mappning och hela kittet. Om du nu vill köra den i bänk och inte mixtra med sprutet så kan du väl be att dom kollar luft/bränsle-blandningen så den inte är helt åt helvete fel. Men som sagt var, PC3 + mappning. Kostar lite extra, men smakar lite bättre.
 
Valentinic skrev:
2277481 I och med att den saknar lambda så kompenserar den inte för dessa prylar. Så ja, den riskerar att gå magert. Ska du ändå köra den i bänk så se till att göra det riktigt på samma gång, med mappning och hela kittet. Om du nu vill köra den i bänk och inte mixtra med sprutet så kan du väl be att dom kollar luft/bränsle-blandningen så den inte är helt åt helvete fel. Men som sagt var, PC3 + mappning. Kostar lite extra, men smakar lite bättre.

Tanken med bänkningen var just att få blandningen kollad...Men visst behöver man att pcIII för att mappa om den? Får väl bita i det sura ekonomiska äpplet isf :tomten
 
Tänkte bara påpeka att även om den har lambda så är det inte säkert att den får rätt blandning vid gaspådrag.
 
Lord Adrian skrev:
2278307 Tanken med bänkningen var just att få blandningen kollad...Men visst behöver man att pcIII för att mappa om den? Får väl bita i det sura ekonomiska äpplet isf :tomten

Det ska allt gå att mappa om utan PCIII. Så jag vet inte riktigt varför den är så omtalad. Kanske blir bättre med PC3? Eller kanske går lättare ? Jag har iaf köpt en. :D
 
Valentinic skrev:
2280958 Det ska allt gå att mappa om utan PCIII. Så jag vet inte riktigt varför den är så omtalad. Kanske blir bättre med PC3? Eller kanske går lättare ? Jag har iaf köpt en. :D


Sitter i samma sits med slipon och kn-filter. Vad kostar en PCIII ungefär?
 
pc111

ilstallione skrev:
2290451 Sitter i samma sits med slipon och kn-filter. Vad kostar en PCIII ungefär?

De kostar ca 340 dollar om man köper från usa..
jag köpte min för 1600 från en trevlig kille i dalarna :tummenupp
Och man kan ställa på insprutet utan PC men det blir mycket exaktare med en PC :argpådato
 
ilstallione skrev:
2290451 Sitter i samma sits med slipon och kn-filter. Vad kostar en PCIII ungefär?

vad för sits?
som jag har fattat det så behöver inte kn filter nån efterjustering... alltså så förändrar dom inte blandningen på nåt vis...
Likadant är det med dom flesta slip on på markanden...

MVH
Gildemeister...

Taget från KN:s hemsa
http://www.knfilters.com/filtercharger.htm
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=SU-7500

Replacement Air Filters for Street Legal Motorcycles - K&N Replacement Air Filters are designed to fit right into the standard OEM motorcycle airbox. No modifications are required by the owner, no jet changes or adjustment of the carburetors is anticipated or suggested. Customer modification of the standard airbox - removing the cover, drilling holes into the side or top will have a drastic effect on smooth carburetion. Modifications will cause the stock system to run lean and reduce horsepower. Keep your motorcycle stock and the new K&N Replacement Element will be good for the life of the engine
 
Jag upplever det som att den går en smula snålt under 6-7000 varv för det finns en tvekan på gasen där. Blir ev att jag byter hoj i vinter så jag vill inte slänga pengar på denna i "onödan".

På alla mina förgasarhojar utom en har jag fått bestycka om när jag monterat slipon så varför det inte skulle behövas med insprutning kan jag inte föstå. Kanske går lite fett från fabrik men det borde ju även förgasare göra i så fall...?
 
Last edited:
ilstallione skrev:
2290487 Jag upplever det som att den går en smula snålt under 6-7000 varv för det finns en tvekan på gasen där. Blir ev att jag byter hoj i vinter så jag vill inte slänga pengar på denna i "onödan".


upplever du samma med original grejorna också...
jämför gärna med ett nytt originalfilter å inte med nått gammalt skit.

Jag menar...
Mappa hojen i original skick på bänk med nytt originalfilter...
Byt till dessa performance prylar, gör om proceduren.
Allt för många gånger kommer man fram till att det som satt på från början är lika bra som skiten man skruvar dit.

Din hoj kanske behöver en justering oavsett filter...
MVH
Gilde
 
Gildemeister skrev:
2290498 upplever du samma med original grejorna också...
jämför gärna med ett nytt originalfilter å inte med nått gammalt skit.

Jag menar...
Mappa hojen i original skick på bänk med nytt originalfilter...
Byt till dessa performance prylar, gör om proceduren.
Allt för många gånger kommer man fram till att det som satt på från början är lika bra som skiten man skruvar dit.

Din hoj kanske behöver en justering oavsett filter...
MVH
Gilde

Jag köpte den i detta skicket och har inte testat med originalssystem och originalfilter, borde kanske göra det först.

Detta är mina första insprutare så jag är lite osäker, med förgasare var det lite enklare att testa sig fram bara.
 
ilstallione skrev:
2290508 Jag köpte den i detta skicket och har inte testat med originalssystem och originalfilter, borde kanske göra det först.

Detta är mina första insprutare så jag är lite osäker, med förgasare var det lite enklare att testa sig fram bara.


ahhh ok
som på min hoj... satt redan på men inget jag köper extra.
En PC kan jag tänka mig att köpa men inte ett filter som påstås ge effekt.
Jag är alltid skeptisk till saker som kallas för performance men som inte kräver efterjusteringar...

Fridens
Gilde...
 
R6 Johan skrev:
2290463 De kostar ca 340 dollar om man köper från usa..
jag köpte min för 1600 från en trevlig kille i dalarna :tummenupp
Och man kan ställa på insprutet utan PC men det blir mycket exaktare med en PC :argpådato

Eller $260 om man beställer från fuelmoto.com, + $32 för frakten som tar 2-5 dagar. Jag la en order igår kväll, men har inte fått nån bekräftelse ännu. Slutsumman för en PC3 och en TRE med frakt och tull och moms blir ca 2750:-

Återkommer med hur köpet avlöpt senare :banana
 
Jag köpte nyligen en gsx-r600.. Köpte till ett Jardine bolt-on och funderade även på KN filter. Men då sa de i butiken/verkstaden att då behöver hojjen mappas om, och på med en pcIII. Enligt dem går det annars för snålt, så de kunde inte rekomendera bolt-on + kn-filter utan en pcIII och sedan köras i bänken.
 
scud skrev:
2290568 Jag köpte nyligen en gsx-r600.. Köpte till ett Jardine bolt-on och funderade även på KN filter. Men då sa de i butiken/verkstaden att då behöver hojjen mappas om, och på med en pcIII. Enligt dem går det annars för snålt, så de kunde inte rekomendera bolt-on + kn-filter utan en pcIII och sedan köras i bänken.

Det är ju klart... dom lever ju på att sälja prylar.
 
Gildemeister skrev:
2290517 ahhh ok
som på min hoj... satt redan på men inget jag köper extra.
En PC kan jag tänka mig att köpa men inte ett filter som påstås ge effekt.
Jag är alltid skeptisk till saker som kallas för performance men som inte kräver efterjusteringar...

Fridens
Gilde...

Håller med dig helt och hållet, särskilt när det är förpackat i glassiga kartonger osv osv :) Förstår inte hur något kan öka effekten utan att kräva förgasarjustering, borde vara mot alla fysikens lagar? Någon som vet får gärna förklara.

Slipon vill jag dock ha för att höra motorn när jag kör med andra, lam ursäkt men det ska låta lite tycker jag. Man är väl färgad sen man körde med V&H Supersport förr, då brölade det ganska bra...
 
lyssna nu här :mattias
jag hade en gixxer 1000 K1 med yoshimura trioval helsystem + KN filter och PCIII och nu pratar vi bänkad inte nå'n ful-map från PC's hemsida. Det roliga i det hela är att enda stället som den var uppfetad var vid 3000 varv(lite på stort sett samtliga lastpunkter) Resten av mappen var nerjusterad och på vissa ställen ganska mycket.

Jag drar slutsatsen att du kan glömma att den går snålt orginal, de har som alltid satt goda marginaler för att det ska passa även varmare breddgrader och vi här uppe i norden kan lungt köra vidare utan PC fast med några hästar mindre och (något fetare plånbok) Släng inte pengarna i sjön (köp inge PCIII)

EDIT: ladda ner mjukvaran från powercommander.com och kolla på de mappar som finns att hämta på deras sida så får du se att det ligger något i det jag säger.
 
Last edited:
[PlastRaket] skrev:
2290851 lyssna nu här :mattias
jag hade en gixxer 1000 K1 med yoshimura trioval helsystem + KN filter och PCIII och nu pratar vi bänkad inte nå'n ful-map från PC's hemsida. Det roliga i det hela är att enda stället som den var uppfetad var vid 3000 varv(lite på stort sett samtliga lastpunkter) Resten av mappen var nerjusterad och på vissa ställen ganska mycket.

Jag drar slutsatsen att du kan glömma att den går snålt orginal, de har som alltid satt goda marginaler för att det ska passa även varmare breddgrader och vi här uppe i norden kan lungt köra vidare utan PC fast med några hästar mindre och (något fetare plånbok) Släng inte pengarna i sjön (köp inge PCIII)

Låter ju iofs rätt betryggande, men med en riktig mapp bör man väl få ut lite mer i låg och mellanregistert, dom sista stackars pollarna på topp skiter jag faktiskt i....
 
Lord Adrian skrev:
2277228 Jag har nyss införskaffat mig en Gixxer 1000 K1, den är kittad med KN-filter och Jardin bolton...Frågan jag ställer mig är; kompenserar sprutet för dessa prylar "automatiskt" eller riskerar jag att köra den magert med brända ventiler å elände?

Följdfråga: Vid en vanlig bänkning, mäts luft/bränsleblandningen då eller bara effekten?

Har iofs tänkt investera i en PC III, men tänkte spara den utgiften till i vinter, om möjligt. :tomten

R1000 är inställd för en bränsle/luft blandning på 14,5 till 1 för att klara emissionskrav. Högst effekt fås vid 12,5-13 till 1 så om inte annat för att få ut max effekt är det vettigt att montera en PC. Om du bara har monterat ett bolt-on och kör med original mellanrör och har SEAT-valve kvar, är det ingen fara att köra med originalmappningen.
 
Lord Adrian skrev:
2290859 Låter ju iofs rätt betryggande, men med en riktig mapp bör man väl få ut lite mer i låg och mellanregistert, dom sista stackars pollarna på topp skiter jag faktiskt i....

du vinner nog några (läs max 5) pållar, frågan är om det är värt 6000 spänn? (PC+bänk)
en så'n hoj har ju redan gott om mos och vill du komma någon vart så är 6000:- bara max 4000:- från en färdig turboanläggning om du är lite händig, eller har polare som är det. då snackar vi lätt 250HK på hjulet och det är betydligt mer väl investerade pengar tycker nog jag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top