GSXR 1000 -07 vs R1 -07

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Har tänkt köpa mig ny hoj snart (troligen november).

Har funderat på en R1a, men nu har jag även fått upp ögonen på gsxr 1000. Jag skulle vilja ha så mycket för/nackdelar och info om båda hojjarna, hur ni ställer dom mot varandra osv

Användningsområdet är väl väldigt olika, hojjen är tänkt att användas dagligen,cruisa på fina sommardagar,åka ut med ett gäng på krokiga vägar, en o annan bankörning etc etc

Last edited:
Båda hojarna är ju extremt välanpassade med kompromisser för både bana/hoj, du kommer få enormt många olika svar, i slutändan handlar det nog oftast om vilken hoj du föredrar. Eller vilken hoj du hittar till bäst pris.

Vilken du än väljer kommer du bli nöjd! :tummenupp

Dom är likvärdiga, kostar lika, prova en av varje och avgör sen själv.

Ta den som du sitter bäst på och som du tycker är snyggast.
Vad gäller motoreffekt och sånt så tar det lång tid att kunna utnyttna den om man nånsin kan göra det...

ja jo det enklaste är väl o testa hojjarna innan säsongen är över och avgöra då. Hade en r1a 09a ett litet tag, satt verkligen bra på den, kanske inte är samma ställning på en 07a men är dom snarlik så är det stort plus, annars har jag bara haft en gsxr 750-00.
En fråga ang gixxern, dubbla utblåsen är så jäkla fult placerade, verkligen hatar de stuket. Sett många som bara har ett på ena sidan, antar att det finns modifikationer som gör detta möjligt?

Last edited:
Det här är som att välja mellan Arla och Skåne Mejeri. Samma smak, samma produkt, bara välja vilka grupp du vill imponera på mest :) Yama-folket eller Suka-folket :) Köp den du tycker är snyggast till bäst pris så kommer du bli nöjd. :D

Det här är som att välja mellan Arla och Skåne Mejeri. Samma smak, samma produkt, bara välja vilka grupp du vill imponera på mest :) Yama-folket eller Suka-folket :) Köp den du tycker är snyggast till bäst pris så kommer du bli nöjd. :D
Så sant! 99,9% som sitter å funderar på vilken litershoj som är bäst blir iaf spöade av en 125-racer på en bana nära dig :fakta

Enligt mig tycker jag själv att r1an är lite etrigare i registret medan gsxr har ett goare "jämnt" drag, om man nu kan säga så.. dock tycker jag r1an är lite för kort , tycker man sitter lite ihop tryckt fast dock väldigt skön kör ställning i alla fall , men skall själv byta över till Gsxr pga det..

kan tilllägga att k7 har problem med svårljusterad bakfjädring..svampar i höga farter och är näst intill omöjligt att ljustera in..

när inte ens öhlins egna tekniker kunde ljustera in fjädringen på gälleråsen på en hoj där..

ska man åka mycket bana och bakhjul osv så ska man nog uppgradera bakfjädringen till ngn aftermarket..

Det går ju mycket snack om att 05-06 var bättre än 07-08 men det är ju lika som alla sägnen om att nasa inte landade på månen 1967 eller när det var..
Ingen som vet med säkerhet, sägnen...

nu är ju jag partisk, men mindre på alla mått och lättare, samt enligt sägnen lite bättre mellan register :tungan

Köper du en k6 istället får du en burk direkt...
Ang mer mos i 06 än 07 så är det väl inget man kan utnyttja själv ändå! Dock så läser jag en av englands största mc-tidningar som undantagslöst rekomenderar k5-k6 istället för k7 pga av att den skulle vara bättre!

Sittställningen du beskriver passar nog bäst in på r1 då den är betydligt rymligare än gsxr!

Edit: Många tillverkare har singelkonvertering en snygg är denna: www.racefit.co.uk

Last edited:
ja jo det enklaste är väl o testa hojjarna innan säsongen är över och avgöra då. Hade en r1a 09a ett litet tag, satt verkligen bra på den, kanske inte är samma ställning på en 07a men är dom snarlik så är det stort plus, annars har jag bara haft en gsxr 750-00.
En fråga ang gixxern, dubbla utblåsen är så jäkla fult placerade, verkligen hatar de stuket. Sett många som bara har ett på ena sidan, antar att det finns modifikationer som gör detta möjligt?

Jardine gp1 tror jag "systemet" heter. Googla och du skall finna!

Enligt mig tycker jag själv att r1an är lite etrigare i registret medan gsxr har ett goare "jämnt" drag, om man nu kan säga så.. dock tycker jag r1an är lite för kort , tycker man sitter lite ihop tryckt fast dock väldigt skön kör ställning i alla fall , men skall själv byta över till Gsxr pga det..

....och jag köpte R1 07:an just pga av att jag tycker den är bättre och bekvämare i körställningen.

Men som sagt alla dagens literhojar är så pass bra att prestanda inte saknas. Köp den du tycker är snyggast eller den du sitter bäst på.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!