GSXR 1000 -07 vs R1 -07

tack för alla svaren, lite vidare bli man ju. Nu har ni informerat att k6orna skulle kunnavara bättre än k7orna, just effekten är ju som sagt inget jag kommer att kunna utnyttja direkt så det spelar nog ingen roll, men hur är det med bromsar om man gemför k6,k7 o r1an ?

tack för alla svaren, lite vidare bli man ju. Nu har ni informerat att k6orna skulle kunnavara bättre än k7orna, just effekten är ju som sagt inget jag kommer att kunna utnyttja direkt så det spelar nog ingen roll, men hur är det med bromsar om man gemför k6,k7 o r1an ?

Just bromsar är väl lite akilleshäl på gixxer(inte dåliga men inte bäst)! Har fixat mina med ferodo belägg plus att att en isr-pump och stålspunnet ska på! R1-07 blev uppdaterade med nya bromsar och skall vara några av de bästa!

Bestämmer du dig för en R1 får du gärna köpa min hör av dig på pm OBS du får ett bra pris.

Dom är likvärdiga, kostar lika, prova en av varje och avgör sen själv.

Ta den som du sitter bäst på och som du tycker är snyggast.
Vad gäller motoreffekt och sånt så tar det lång tid att kunna utnyttna den om man nånsin kan göra det...

Så gjorde jag, och vad jag valde ser du:D

Jag tycker att man sitter mycket bättre på GSXR-en. Jag är 186 och väger lite över 100 :P
Tyckte att sittställningen på R1 la mer vikt på axlar och handleder.

Din å! Gillar sukkan:), allt utom framljusen , provkörde, som jag skrev, en vit Gixxer 08, fin som fan, men jag tyckte att den kändes "svampig" i fjädringen.

Föll sen som en fura när jag testade denna R1:an, det var SÅ mycket gjort på den, hade kvitton på över 40k + att den hade rejält med pulver, bromsad till 171hk på slangen, märkbart bättre en Gixxern..

Din å! Gillar sukkan:), allt utom framljusen , provkörde, som jag skrev, en vit Gixxer 08, fin som fan, men jag tyckte att den kändes "svampig" i fjädringen.

Föll sen som en fura när jag testade denna R1:an, det var SÅ mycket gjort på den, hade kvitton på över 40k + att den hade rejält med pulver, bromsad till 171hk på slangen, märkbart bättre en Gixxern..

vad hade gixxern då om r1 hade märkbart bättre effekt jämfört med sukkin ?

Har vid det här laget förklarats av flera ovan. I mitt, och många andras tycke, är K6 helt enkelt en bättre hoj. Bättre pulver och register, lättare att ställa in osv.

K5an är lite mer råare i sitt register och lite mer bakhjulsbenägen, men faktum är att K7-K8 går att mappa med pc3a så att registret blir som en K5a om man känner sig missnöjd med sin K7-8. Jag upplever att effekten räcker längre med K7-8 då jag hade lite svårare att hänga med en polares nyare retta med K5an men K8an har mycket mer att ge i toppfart.
Fjädringen ÄR svår att ställa in, men får man in den (vilket man får om man vet vad man gör, alternativt lämnar den till någon som vet) så är det en kanonhoj. Den har fått mycket kritik av folk som glömt detaljen att ställa in hojen korrekt.

Om du inte vill ha motorras skall du nog fundera på annan hoj än Yamaha -07...
Ivgf om du skall köra den hårt.

K5an är lite mer råare i sitt register och lite mer bakhjulsbenägen, men faktum är att K7-K8 går att mappa med pc3a så att registret blir som en K5a om man känner sig missnöjd med sin K7-8. Jag upplever att effekten räcker längre med K7-8 då jag hade lite svårare att hänga med en polares nyare retta med K5an men K8an har mycket mer att ge i toppfart.
Fjädringen ÄR svår att ställa in, men får man in den (vilket man får om man vet vad man gör, alternativt lämnar den till någon som vet) så är det en kanonhoj. Den har fått mycket kritik av folk som glömt detaljen att ställa in hojen korrekt.

massa dravel ovan..:D:gnissla

k5/k6 rockar..:yoparty

Last edited:
Jag funtade också på en Retta eller Gixxer,har haft två R1or innan men sadlade om helt å köpte en Aprlia rsv Factory-08 med 100mil på mätarn i förra veckan,lite mer pengar men satans så skön karaktär på allt:)Bara för att du ska få en vidvinkel på det hela:)Jag är nöjd:tummenupp Men annars så hade jag satsat på Rettan ;-)

kan tilllägga att k7 har problem med svårljusterad bakfjädring..svampar i höga farter och är näst intill omöjligt att ljustera in..

när inte ens öhlins egna tekniker kunde ljustera in fjädringen på gälleråsen på en hoj där..

Trams. Fjädringen är jättebra.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!