GSXR´s evigt läckande framgafflar!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har både på min K3 och K5 insett att deras packboxar i gaffeln läcker rätt ofta, även för polarna med Tl1000 och deras K3/K4 samt K5/K6.

Senast kände jag att fan nu testar jag lite värre racing grejer så jag köpte All Balls röda packboxar till K5:an men innan säsongen ens slutat började denna läcka igen.

K5:an är en ren banhoj så blir inte mycket slangande. Men insåg att problemet uppstod efter att vi spänt hojen på släpet lite väl hårt. På plats försökte jag bladmåtts tricket men det hjälpte inte. Så väl hemma monterade jag av gafflarna och tryckte tillbaks packboxarna som hade tryckts ut av att gaffeln hade spänts för hårt på släpet. Och efter det läckte de inte nå mer.

Detta insåg jag då jag ändå hade bytt packboxarna innan säsongen och visste att de var fräscha, annars hade man tänkt som vanligt att visst de är slitna och bättre att byta ut.

Så nu till saken, är inte snål, men inte kul att på en bandag se att skiten börjar läcka igen så jag tänkte att det kanske är nåt fel konstruktion på dessa, för inte fan har jag sett eller märkt att andra märken läcker så ofta.

Så jag tänkte om man kunde byta plats på den delen jag markerat rött (9) för att lägga den mellan 10 och 11.

gsxr 1000 k5.jpg

Alternativt få tag i ett par (9) shims/brickor eller vad det kallas och lägga där så packboxen inte kan tryckas ut som det gjort tidigare.

För nåt jävligt måste det vara, men vill fråga er mer kunniga här så jag inte skadar grejerna eller nåt.

Last edited:
Försöka spänna ner hojen utan att belasta gaffeln? Kan inte det vara ett trick. Det tycker jag funkar bra om man fixerar framhjulet i ett ställ och sedan har ett fäste med remmar som jag lägger över bakhjulet. Detta spänner sedan hojen nedåt och in mot framhjulet. Hojen kan mao inte röra sig, och jag belastar inte fjädringen.

Köpte mitt fäste till bakhjulet på nätet. Asbra liten pryl!

Tack för tipsen, men jag ser inte problemet i hur jag spänner hojen för efter den dagen byte jag "metod" utan undrar om man kan göra nåt med just packboxarna för att de inte ska bli såhär nå fler ggr.

Lite så jag menade. Spänna ner hojen hårt känns inte jättebra för packboxarna. Möjligt att jag har fel. Inte har mina packboxar läckt efter det. Dock när jag belastade fjädrarna har jag råkat ut för läckande packboxar, (GSXR). Behöver inte ha med det att göra, men jag tror så. Därav mitt tips.

Finns andra tips på bättre packboxar eller liknande är även jag idel öra :)

Jag skulle inte flytta ner den, grejerna har ju sin position av en anledning. När radialtätningen är intryckt i gaffelbenet så låser du den med låsbrickan, clipset.

Om den inte orkar hålla mot så kommer den inte orka med en distans där heller.

Skaffa en annan låsring. En styvare. Det är väl det jag kan råda till.

Nej flytta inte distansbrickan. Den finns där för att undvika att boxen kantrar vilket orsakar läckage. Använder du korrekt verktyg vid montering? Det är väldigt vanligt med pboxar som böjrar läcka på nolltid och då är det i 90% av fallen inkorrekt montering. Ju mindre friktion man vill ha i gaffeln desto känsligare att boxen hamnar rätt...

Hur har du fyllt oljan?
Efter mängdmåttet eller mätt oljenivån i gaffeln utan fjäder?

Om du fyller efter mängdmåttet så blir det ofta för mycket olja och gaffeln börjar läcka pga övertryck.

Har gjort det felet själv och gaffeln slutade läcka när jag gjorde rätt!

Har inte läst svaren här i tråden. Men ett litet tips som jag alltid körde på crossen är ju annars om det går att sätta en träkloss imellan framhjul och gaffel och spänna ner hojen så belastar man inte fjädringen. Detta går även att sätta någonting under hojen. Kan ju bli svårare om man har massvis med kåpor och stänkis fram. kör kårt! :hej

Nej flytta inte distansbrickan. Den finns där för att undvika att boxen kantrar vilket orsakar läckage. Använder du korrekt verktyg vid montering? Det är väldigt vanligt med pboxar som böjrar läcka på nolltid och då är det i 90% av fallen inkorrekt montering. Ju mindre friktion man vill ha i gaffeln desto känsligare att boxen hamnar rätt...

Använder det jag har, det vill säga den gamla packboxen för att lägga över och trycka ner den nya boxen.

Hur har du fyllt oljan?
Efter mängdmåttet eller mätt oljenivån i gaffeln utan fjäder?

Om du fyller efter mängdmåttet så blir det ofta för mycket olja och gaffeln börjar läcka pga övertryck.

Har gjort det felet själv och gaffeln slutade läcka när jag gjorde rätt!

Bytt olja har jag, men då jag ej har alla verktyg för att göra det "by the bok" så gör jag det med hjälp av det jag har. Tömmer oljan i en oljemått som rymmer ca 1liter. Så lika mycket som jag tömmer lika mycket fyller jag på. Så det blir någorlunda rätt! Hoppas du förstår, annars kan jag förklara bättre.

Ytterbenet är lite "ovalt" påå insidan. Brickan är till för att packboxen får en plan yta att ligga emot, så den bör finnas kvar.
Eftersom packboxen kommer ut så.......kan du väl söka en packbox med samma inner- och yttermått, men nån mm tjockare.

Bytt olja har jag, men då jag ej har alla verktyg för att göra det "by the bok" så gör jag det med hjälp av det jag har. Tömmer oljan i en oljemått som rymmer ca 1liter. Så lika mycket som jag tömmer lika mycket fyller jag på. Så det blir någorlunda rätt! Hoppas du förstår, annars kan jag förklara bättre.

Jag hajjar jag hajjar!

Jag har verktyget för att montera ur fjädern om du vill göra det by the book!
Är det så att det aldrig blir tätt så kan jag tänka mig att det ska kunna vara en anledning.
Hur mycket olja är det du tappar ur och i ungefär ganska exakt?

Jag hajjar jag hajjar!

Jag har verktyget för att montera ur fjädern om du vill göra det by the book!
Är det så att det aldrig blir tätt så kan jag tänka mig att det ska kunna vara en anledning.
Hur mycket olja är det du tappar ur och i ungefär ganska exakt?

Typ ja...
Köpte Öhlins jockes när jag var där.

Tack för erbjudandet men med soppa priset idag så går det jämnt ut om jag köper de verktygen själv :)
Och verktyg för att mäta oljan har jag sen tidigare.
Hur bär du dig åt när du plockar ur de gamla packboxarna och trycker dit de nya?

Packboxarna blir väl inte belastade av att fjädringen är komprimerad vid transport?
Det är ju skillnad när fjädringen jobbar snabbt tex hårda nerslag vid bakhjulsåka mm.

På min gsxr 1100 -92 läckte vänstra benet, på min Busa -01 vänstra benet, på min nuvarande Busa -03, innan byte vid 2 tillfällen också bara det vänstra. Det är ett fenomen, känner inte till någon konstruktionsskillnad mellan benen.
Inga repor eller hack i innerbenen heller.

men vid 2 tillfällen läckte de efter transport och då var det oskruvade gafflar med orginalolja/oljemängd

Last edited:
På min gsxr 1100 -92 läckte vänstra benet, på min Busa -01 vänstra benet, på min nuvarande Busa -03, innan byte vid 2 tillfällen också bara det vänstra. Det är ett fenomen, känner inte till någon konstruktionsskillnad mellan benen.
Inga repor eller hack i innerbenen heller.

men vid 2 tillfällen läckte de efter transport och då var det oskruvade gafflar med orginalolja/oljemängd

Det är väldigt sällan båda läcker precis som du säger. Men man har fått lära sig att byta båda ändå när det är dags.

Nåt djävulskap är det för allt för ofta ser man sina Suzuki vänner ha detta problem med packboxarna och läckage, och när man fått erfarna detta själv flertal ggr på samma hoj/ar man ägt blir man fan fundersam.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti