GSX600F vs VFR750F?

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Lever värsta Svenssonlivet o fyller gubbe om 2 månader. :yoparty Varken hinner eller längre vill jaga kurvor. Har rullat hoj i 5 sesonger, först TL1000S (halv sesong, passade inte mig), YZF750R (passade mig som fisken i vattnet) och sist nu R1 (2 sesonger) som var ”underhållande” men som sagt så blir mina turer allt mer sällan :( och mestadels till o från jobbet.
Så till min ”undran”. Varken kört VFR750F (-90-92) lr GSX600F (-97-98) och ogillar att bara dra till nån för o provköra (kanske ända rätta sättet). Tycker GSX600F:en verkar ha go körställning men e rädd för att komma att sakna pulver. VFR750F:en kanske e onödigt ”sportig” (vet att de e en sporttourer) då jag vill lämna den biten. (bl.a kraschat för många gånger) Än en gång alltså nån som vill ha synpunkter (på just dessa två hojar).
Drar o köper nån av dessa två under juni månad…

PS. Va gör nån på sporthoj.com som vill lämna sporthojskörning? :va …DS

/ Thomb
 
Har kört GSX600F ett par säsonger och kan väl säga att den är ok, dock orkeslös. Har provkört VFR750 ett par gånger och gillar den grymt mycket mer. Skönare sittställning och smidigare enligt min mening. Skulle hellre satsa på en VFR.
 
LiQUiD skrev:
Har kört GSX600F ett par säsonger och kan väl säga att den är ok, dock orkeslös. Har provkört VFR750 ett par gånger och gillar den grymt mycket mer. Skönare sittställning och smidigare enligt min mening. Skulle hellre satsa på en VFR.


Perfekt hjälp på traven av nån med din erfarenhet...

/ Tack! / Thomb
 
LiQUiD skrev:
Har kört GSX600F ett par säsonger och kan väl säga att den är ok, dock orkeslös. Har provkört VFR750 ett par gånger och gillar den grymt mycket mer. Skönare sittställning och smidigare enligt min mening. Skulle hellre satsa på en VFR.


Håller med. Hade en VFR 94´a snygg hoj och grymt vrid. knatar på lika bra med passagerare som utan...nästan. 0-100 på 3,2 enligt uppgift, och åker lätt 20 mil utan att stanna och skaka lossa arselet. :tummenupp

Min hoj sålde jag för 34000:- (billligt) så prutar du lite så ligger de på 30 och uppåt för gen2, 1990 och nyare.

/J
 
Har endast kört ett tiotal mil med gsxf men som jag ser det är det en tung slö klump. Vill man pyssla med nån form av "sportig" körning är den inte så lämplig. Till touring utan passagerare funkar den dock säkert prima.
 
johanrehn80 skrev:
Håller med. Hade en VFR 94´a snygg hoj och grymt vrid. knatar på lika bra med passagerare som utan...nästan. 0-100 på 3,2 enligt uppgift, och åker lätt 20 mil utan att stanna och skaka lossa arselet. :tummenupp

Min hoj sålde jag för 34000:- (billligt) så prutar du lite så ligger de på 30 och uppåt för gen2, 1990 och nyare.

/J


That´s it! :banana Nån i GBG med många mils omnäjd och med en VFR750F -90 lr nyare blir runt 30 papp rikare o en hoj fattigare...

/ Thomb! :)
 
Jag hade En GSX600F, -01 som förstahoj. Jag hade den i 2 år.

Den är underbar på långturer. Längsta turen blev en sväng på 112 mil och det gick galant. Inga kramper eller bortdommningar någonstans
Den är ganska tung 205 kg torrvikt. Sen har den bara 80 hk men vridmomentet är helt ok i 600-klass.

När det gäller Suzukin så kom en nyare modell 1998. Den har väl nästan samma ram och motor som den gamla. Det som skilde var väl kåporna som fick sig en uppdatering.

Den har en luft/olje-kyld radfyra. Motorn är i princip skottsäker. Den knallar och går tills någon slår ihjäl den.
 
Wiseguy skrev:
Jag hade En GSX600F, -01 som förstahoj. Jag hade den i 2 år.

Den är underbar på långturer. Längsta turen blev en sväng på 112 mil och det gick galant. Inga kramper eller bortdommningar någonstans
Den är ganska tung 205 kg torrvikt. Sen har den bara 80 hk men vridmomentet är helt ok i 600-klass.

När det gäller Suzukin så kom en nyare modell 1998. Den har väl nästan samma ram och motor som den gamla. Det som skilde var väl kåporna som fick sig en uppdatering.

Den har en luft/olje-kyld radfyra. Motorn är i princip skottsäker. Den knallar och går tills någon slår ihjäl den.


Ajj, ajj, då! :va
Så va man kluven igen! Speciellt då vridet enligt dig är som 600 brukar vara o jag som sagt vill kunna köra om bilar flitigt men inte längre kasta hojen villt omkring. Faktiskt efter en sömnlös natts grubblande var jag ändå inne på denna GSX600 trotts gårdagens "övertalning" att VFR va den som gällde.
Får helt enkelt prova en GSX o se om den kan tillfredställa mina behov...

Gärna fler synpunkter...

/ Thomb
 
Prova gärna Suzuki GSX750F. Den har lite större motor. Lite mer vrid och lite mer hästar.
Ramen och kåporna är i princip samma på båda modellerna.
Priserna borde inte skilja så mycket dom emellan heller. Just F-modellerna är ganska svår sålda. Alla vill ju ha r-modeller istället. Så man kan pruta hyffsat mycket.
 
Wiseguy skrev:
Prova gärna Suzuki GSX750F. Den har lite större motor. Lite mer vrid och lite mer hästar.
Ramen och kåporna är i princip samma på båda modellerna.
Priserna borde inte skilja så mycket dom emellan heller. Just F-modellerna är ganska svår sålda. Alla vill ju ha r-modeller istället. Så man kan pruta hyffsat mycket.


Pengarna täcker inte den uppgången :4skrika som jag får till minst 10 papp... Annars vore d ett mycke bra allternativ...

/ Thomb
 
Jag har bara provkört VFR800, men om jag skulle ha någon hoj utan att ha sport-ambitioner å för att åka längre bitar skulle jag lätt välja den. Dessutom låter den bättre än allt annat! Man sitter helt perfekt, de e bara åka åka åka. Dessutom är den lite sportig oxo, åka på en bandag skulle man nog våga sig på oxo :tummenupp

Har inte prövat nån GSXF men jag gissar att det är samma sak som de flesta radfyror...
 
Skärp dig nu, du jämför ju äpplen med bananer.

Vridet i en 600cc radfyra och en 750 V-4 är ju milsvid skillnad.

På en V-4 behöver du ju inte ens växla ner.
 
Har precis provkört en GSX600F -98 och de var större skillnad än jag räknat med. Glad att killen lät mig prova :Bugar trotts min "suspekta" inställning till GSX600F vad det gällde just pulvret i maskinen. Även körställningen var knepigare än vad jag föreställt mig. Inte bra att man senast haft en R1:a som man ohjälpligt gämför med. :3freak Jag vet att det är fel men vad gör man. Flög av den hyffsat var efter familjen inte uppskattar sportcyklar :fatta! så jag tänkte man kanske kunde gå halva vägen var. Här nest får jag ge mig på en VFR då o gämföra...

Gott att ni ger era synpunkter inför mitt val... :tummenupp

/ Thomb
 
Tack :) för era synpunkter vad det gällde mitt val VFR vs GSX men det blev en aning anorlunda. Precis hämtat en Fazer 600 -98 :banana till ett enligt mig överkomligt pris, :tungan dvs likt vad man begärde för VFR/GSX...

Mvh Thomb :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top