GSX1100es ingen tomgång svårstartad ?

"Wannabe"Katana

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX1100es
Hej!
Jag verkar ha köpt mig ett problem...
Köpte för ett par dar sen en GSX1100es som vid köpet var utan tomgång och som gick dåligt, tålde inget gaspådrag över hela registret.
Jag bytte tändstift och rengjorde gasarna och ställde även upp nålarna två hack till max.
Eftersom den enligt utsago skulle vara trimmad, borrad 1200 och med ett par milda kammar men med originalinställda förgasare.
Nu går den som ett skott över 4000rpm, men tomgångsproblemet kvarstår.
Så fort motorvarvet sjunker under 1800rpm så tvärdör motorn.
Jag skulle tro den går för fett eftersom ett kraftigt gaspådrag när just när den dör kan rädda den.
Och oftast startar den inte utan att puttas igång.
Har försökt ställa blandskruvarna för tomgången men utan att lyckas.
Funderar på om nålinställningen kan påverka tomgångsblandningen?

Tips emottages gärna...

[QUOTE="Wannabe"Katana]Hej!
Jag verkar ha köpt mig ett problem...
Köpte för ett par dar sen en GSX1100es som vid köpet var utan tomgång och som gick dåligt, tålde inget gaspådrag över hela registret.
Jag bytte tändstift och rengjorde gasarna och ställde även upp nålarna två hack till max.
Eftersom den enligt utsago skulle vara trimmad, borrad 1200 och med ett par milda kammar men med originalinställda förgasare.
Nu går den som ett skott över 4000rpm, men tomgångsproblemet kvarstår.
Så fort motorvarvet sjunker under 1800rpm så tvärdör motorn.
Jag skulle tro den går för fett eftersom ett kraftigt gaspådrag när just när den dör kan rädda den.
Och oftast startar den inte utan att puttas igång.
Har försökt ställa blandskruvarna för tomgången men utan att lyckas.
Funderar på om nålinställningen kan påverka tomgångsblandningen?

Tips emottages gärna...[/QUOTE]Vad har du för förgasare på den då?Är det standard vacumfuggarna så kan det vara ett trasigt membran.

Soppamunstycket för tomgången är igensatt. Det är ett litet rör som går ned i flottörhuset och har ett litet hål i änden som är väldigt litet. Munstycket går inte att byta (utan stora problem). Ta en koppar-kardel från en el-kabel och peta rent med. Börja sen med att ställa luftskruvarna 1/2 ut från lätt bottnat läge och skruva sen ut den i steg om 1/2 varv tills du får en bra tomgång när den är varm efter en kort "blipp". Med "bra tomgång" menas att den inte ska hänga kvar på höga varv eller sjunka under normal tomgångsvarv för att sen bli återställd efter att du gjort en kort "blipp" på gashandtaget.

Jag ska prova att rengöra munstyckena med en kardel.
Jag provade att blåsa med tryckluft , men det kanske inte rengör om det är riktigt ärgat i dom.

Har hittat orsaken till varför den tvärdog och inte ville starta...
Rätt dumt... luftburken tätade inte mot förgasarna ,jag såg det förut men trodde inte det hadde nån betydelse, så jag tänkte fixa det senare :kocko

Men jag får inte till nån stabil tomgång, jag måste "blippa" till då och då för att få den på 1600-1800rpm.
Med skruvarna ljusterade 3varv ut är lägsta stabila varvtal 2200rpm och då är den väldigt seg på att komma ner på det varvtalet.Men om jag skruvar igen dom så blir den genast mer benägen att tjuvstanna och svårstartad.

Men den går ju nu och tomgången går säkert att få till, så nu känns livet genast lite ljusare :)

Tack så mycket för hjälpen! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...