Gsx-r1100

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ett av de två 12-15 mm tjocka s-formade oljerören i motorns framkant mellan toppen och vevhuset läcker vid övre infästningen. Ingen allvarlig läcka men det kommer en droppe då och då och motorns framsida blir helt täckt av en olja+damm-kaka.

Kan inte se några bultar eller andra fästanordningar, ser ut som om rörets ena ände är inkörd i ett hål i toppen och den andra i blocket.

Går det att få loss rören utan att lyfta toppen?

Nån som vet hur tätningen är ordnad?

Eller vad jag egentligen mest undrar: Hur fixar man enklast en sån läcka?
 
Kan inte se några bultar eller andra fästanordningar, ser ut som om rörets ena ände är inkörd i ett hål i toppen och den andra i blocket.
Svar: Japp de e bara inskjutet i övre blockhalvan och i toppen

Går det att få loss rören utan att lyfta toppen?
Svar: Inte utan att man pajjar rören, eftersom rören ligger mot sina ändlägen i block respektive topp. Detta är en förenkling för att slippa att använda skruvar och annat som skulle bli en dyrare lösning.

Nån som vet hur tätningen är ordnad?
Svar: I rören finns spår där det sitter O-ringar som tätar

Eller vad jag egentligen mest undrar: Hur fixar man enklast en sån läcka?
Svar: Ful-lösning är att knö dit nån tätande packningssilicon som gör att de inte rinner ut ohejdat.

Mer korrekt lösning är att plocka isär och byta O-ringar och vid montering se till att O-ringarna inte skadas vilket jag gissar är ca 80% som gör att de börjar läcka. 20% materialfel och/eller åldring av materialet.
 
Tack fortpelle, det var nog ungefär vad jag misstänkte.

Får bli en tur till Biltema för att hämta lite värmetålig silicon.
 
Visst är det åt helvete att behöva lyfta toppen för att byta en o-ring!

Kunde man inte såga av röret mitt på, byta o-ring och "laga" röret med utanpåliggande värmetålig slang med en klämma på varje sida om snittet?

Försiktigt demontera också nedre rörhalvan och ta bort ev. "sågspån" som ramlat ner i vevhuset genom att ösa i olja genom hålet, sen dränera tråget och fylla på ny olja?
 
Visst är det åt helvete att behöva lyfta toppen för att byta en o-ring!

Kunde man inte såga av röret mitt på, byta o-ring och "laga" röret med utanpåliggande värmetålig slang med en klämma på varje sida om snittet?

Försiktigt demontera också nedre rörhalvan och ta bort ev. "sågspån" som ramlat ner i vevhuset genom att ösa i olja genom hålet, sen dränera tråget och fylla på ny olja?

Då finns tyvärr risken att anordningen kommer att röra på sig av vibrationer och när man minst anar det spricker eller släpper.
Och det ser inte snyggt ut heller.
Det går, MEN man MÅSTE veta konstruktionstekniskt vad man gör.

Eftersom det inte är tryckpåkänning förutom vevhus-trycket som man dränerar ut genom org. i ventilkåpansdelen, dels genom att sätta dit en vevhusventilationsplugg som ersätter oljepåfylllningslocket med en slang man sätter ett litet K&N-filter eller drar ner i en cola-burk under sadeln eller annan plats. Så kan de gå att smeta dit tätgucka i spalten där du ser oljeläckaget... men de kan bli kladdigt å fult, men kan fungera.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top