GSX-R 750 vs. GSX-R 1000

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Funderar på att börja åka sporthoj igen och har snöat in på är en
GSX-R 1000 2003-2004. Kommer att köra väg 100% om det fortsätter som innan.

Det jag funderar på är om inte en GSX-R 750 2004-2005 är ett bättre alternativ.

Kommer jag sakna vridet hos 1000 kubikaren?
Har 750 verkligen bättre köregenskaper?

Ni som vet och kört bägge hojarna kan ni inte berätta om era åsikter/upplevelser.

Sitter och filosoferar om att det kanske är för mycket pulver i 1000 kubikarn i vissa situationer?
En sak som jag verkligen gillade med min saknade 916 var att man kunde mosa på 100% gas ur kurvorna o dra den till maxvarv utan att man fick en "skita i byxorna" upplevelse. ( Det kanske är den som man vill ha :yoparty )

Då kanske 750n är lite lättare att utnyttja? Varvar ju mer också o det gillar mitt motoröra..

Skulle 750 kännas trött nån gång finns ju alltid lustgas att ta till, jag menar allvar :) Gillar när det rör på sig!

(Har försökt söka i ämnet men inte fått sökfunktionen att funka)

Jag valde 750 dock äldre årsmodell för att den vara mellanting 600cc 1000cc.
Har aldrig tröttnat på den. Turbo ska dit enbart för skoj och test skull.
Skulle jag köpa nyare hoj som du så skulle jag valt 750 direkt.
Kul att köra ifrån polare särskilt om man har mindre cc också! :tummenupp

Om man säger så här så kommer du inte sakna effekt i en 750 men eftersom du frågar så köp en 1000 så slipper du undra om 750 var rätt.
Övertygad om att du inte bör vrida fullt ur böjarna om du vill leva ett tag till.
Skillnaden mot en 916 är brutal.

båda e väl ganska extrema hojar men jag har haft samma funderingar och ett par snubbar jag snackade med som haft gixxer 750 sa att dom saknade vridet som literhojen har..

Så i mitt fall blir det en -05 gixxer 1000.

Då slipper jag fundera...

Men allt hänger väl på vad man använder hojen, i många fall skulle nog en 750 räcka gott och väl...

Lägg in en likadann tråd på gixxer.se
Kan ju finnas en anledning till att det knappt finns
några beg. 750 04-05.

1000-motorn är underbar!!! (trots at mitt hjärta slår för yama kör Jag 1000R).

Har haft båda en sesong... GSXR-750 -01 och GSXR-1000 -03

Skilnaden är Mycket mycket större än vad man kan tro! mins knappt skillnaden nu när jag försöker tänka på det, men jag mins mycket väl att jag tyckte det var en stor skillnad mellan 1000 och 750 .. och mer eller mindre ångrade att jag inte köpte mig en 1000 från första början =) dock bör man nog ha rätt mycket hoj vana innan man går på 1000 för det är en ganska extrem hoj!

tror 750 är mer än väl potent hoj och faktiskt en sanslös bra kompromiss när man ska ha en hoj, jag hade 600 innan och skulle köpa en 750 ... men korkad som jag va så provkörde jag 1000.. och voila.. här e jag med min 1000 :) Inte sagt att 1000 är bättre eller att jag kör en milimeter bättre på en 1000.. men va tvungen o köpa en innan dom vart olagliga :D

EDIT: sen är faktiskt 600/750 04-05 dom snyggaste gixxrarna som gjorts, imho

Last edited:
Du som har haft bägge, jag gillar att gasa på kurvig väg, använda det lite högre varvtalsregistret. Är 750 trevligare mer kul oftare då?
Eller saknar man vrid för den där goa flytkörningen på "ett steg högre" växel?

Catway skrev:
2699046 Har haft båda en sesong... GSXR-750 -01 och GSXR-1000 -03

Skilnaden är Mycket mycket större än vad man kan tro! mins knappt skillnaden nu när jag försöker tänka på det, men jag mins mycket väl att jag tyckte det var en stor skillnad mellan 1000 och 750 .. och mer eller mindre ångrade att jag inte köpte mig en 1000 från första början =) dock bör man nog ha rätt mycket hoj vana innan man går på 1000 för det är en ganska extrem hoj!

Helt rätt, jag vill ha en snabbare hoj än 916:en. Den är ju förvisso helt underbar på sitt sätt. Har inte det där goa "klippet" bara. Saknar den nåt otroligt, har lovat att köpa mig själv att köpa en 996 SPS en dag. Men innan dess är det många andra hojar jag vill prova!

MC Doktorn skrev:
2698993 Om man säger så här så kommer du inte sakna effekt i en 750 men eftersom du frågar så köp en 1000 så slipper du undra om 750 var rätt.
Övertygad om att du inte bör vrida fullt ur böjarna om du vill leva ett tag till.
Skillnaden mot en 916 är brutal.

Last edited:
Banane skrev:
2699084 Du som har haft bägge, jag gillar att gasa på kurvig väg, använda det lite högre varvtalsregistret. Är 750 trevligare mer kul oftare då?
Eller saknar man vrid för den där goa flytkörningen på "ett steg högre" växel?

förstår vad du menar även om inte frågan va riktad till mig. Dock iom att jag hade 600 förra året, och kurviga vägar i roslagen är min "thing"..så visst blir det lite mer aktivt med en 600/750 i form av att hålla sig i ranget där man har mer pulver, inge snack om saken och säkerligen mindre på 750 än 600 ... dock så har du inte 1000:s charm av att vägra hålla ner framhjulet i varje krön :) bägge e kul!

750!

Har haft min 750 i 3år. kört mest gata men börjat köra mer och mer på bana. Har aldrig saknat effekt. har inte kört någon gixxer 1000 men Flera R1:or och jag har aldrig känt att jag vill byta. hade jag råd skulle jag byta till en 750 04-05 det måste vara den snyggaste sporthoj som tillverkats. ( har dock inte sett nya ducati 1098 i verkligheten).

Om det nu är så att 750 har tillräckligt vrid för "slö körningen" på högre växlar så verkar det vara den man skall ha.

Saknar man idiot acc i högre farter rakt fram så spenderar man några kronor här: http://www.noswizard.com/
så har man kompenserat sitt 1000 kubiks behov..

Skall försöka lugna mig så länge att jag kan ta o provköra bägge..
Men jag vill byta nu.. Blev inte så många mil med Banditen men man behöver inte ha så många innan man inser chassits brister. Första hårda inbromsningen så knockade gaffelstabilisatorn över framskärmen tutan med konstant tuta som funktion.. mysko men det säger en del..
Köpte den för att den var billig i inköp o försäkring när man bodde i stan, men nu är det nya tider...

Robban skrev:
2699160 Har haft min 750 i 3år. kört mest gata men börjat köra mer och mer på bana. Har aldrig saknat effekt. har inte kört någon gixxer 1000 men Flera R1:or och jag har aldrig känt att jag vill byta. hade jag råd skulle jag byta till en 750 04-05 det måste vara den snyggaste sporthoj som tillverkats. ( har dock inte sett nya ducati 1098 i verkligheten).

Förutom vridet och effekten så är r1000 en "sämre" hoj. R750 är mycket lättare att hantera. Inte alls lika tung som r1000 är, För trots att det bara skiljer några få kilon mellan dem så är r1000 mycket tyngre att hantera..
En viss del av det kan man ändra genom att höja den bak..
För mig är valet självklart.. 750 är den bästa kompromissen man kan ha för kruviga vägar, bana och landsväg. Snabb att svänga med.. Effekt så du klarar dig..

Jag hör till dem som inte riktigt gillar 1000-motorn - fråga mig inte varför för det kan jag inte svara på. Jag kör en 750 04. Den motorn tycker jag är fantastisk. Man vet när man är i registret. Ett jäkla klipp i den över 10 k. Som jämförelse kan jag nämna att man kör ifrån alla R1 äldre än 04 på Anderstorpsrakan (900 m raksträcka).

SENSEI skrev:
Inte alls lika tung som r1000 är, För trots att det bara skiljer några få kilon mellan dem så är r1000 mycket tyngre att hantera..
I de tester jag sett där man väger dem fulltankae brukar det skilja runt 8 kg. Det är inte så lite. En annan rätt konstig sak är att 750 avgaskrökar är gjorda i rostfritt medan de på 1000 är i titan. Rören väger verkligen as på 750 men är lätta och fina på 1000. Jag har ett helsystem i titan på min, vilket ökar skillnaden till ca 15 kg mot en standard-1000. Ingen riktigt rättvis jämförelse iofs.

Ovan avser 04-hojarna.

Edit: ang lågvarvsdraget kan det vara värt att nämna det test som signaturen Felix gjorde. Han körde sin 750 -04 från 60 (?) km/h till maxfart mot en polare på en ZX9:a från runt år 00. 750-in tog ledningen direkt och höll den hela vägen till toppfart. På sexans växel hela vägen... För en del räcker det, för andra inte.

Last edited:
Den finns nog inget enkelt svar men som många redan sagt, 1000 är nog skönare om du bara ska köra gata, och 750 om du bara ska köra bana. Problemet blir när du ska göra både och, och då kan bara du avgöra vad som passar dig.

Charmen med en 600 är att du känner att du kör skiten ur den och kan gå hårt på, har inte kört 1000 på bana men jag gissar att man måste behandla den med otroligt mycket mer respekt, där hänger det på dig att klara av det.
Där känns 750 som en bra kompromiss, 600 chassi med lite extra effekt men ändå inte tyngd och vrid av en 1000.

/N

Tycker man beöver växla mindre med 1000 jämf med 750.... Det är en av sakerna jag gillar mycket... du kan liksom dra fullt från 3:an låg gas och det händer saker... medans du med 750 blir tvungen att lägga i 2:an för att få liknade effekt.

Ovan exempel kan vara jobbigt om man kör i grupp eller stan osv.. då du blir tvungen att bromsa då en bil dummar sig osv..

Tackar för input..

Passar 1000 motorn i 750 ramen? Är det enkelt att skifta? En tanke bara..

Tänker åka på Banditen några månader in i säsongen. Provköra bägge ordentligt o byta när jag har läget klart för mig.

Synd att det är så ont om GSX-R 750s 2004-2005 på marknaden för det mesta, eller har jag fel?

Back