GSX-R 750 vs. GSX-R 1000

Tackar för input..

Passar 1000 motorn i 750 ramen? Är det enkelt att skifta? En tanke bara..

Tänker åka på Banditen några månader in i säsongen. Provköra bägge ordentligt o byta när jag har läget klart för mig.

Synd att det är så ont om GSX-R 750s 2004-2005 på marknaden för det mesta, eller har jag fel?

1000 motorn passar i ramen.. Dock måste du flytta de övre motorfästena...
Samt byta styrboxen.

Hur stor skillnad är det på en 04-05 och modellen innan? För den innan är jävligt slö...

Hur stor skillnad är det på en 04-05 och modellen innan? För den innan är jävligt slö...
Kan väl bero lite på drevning/utväxling... ni som var på bromma i somras såg ju hur t ex en 03a smiskade stjärt med en 05a rakt fram, båda org, typ 0-210 blås eller vad det nu var dom kom upp i..om vi snackar 1000cc, förstod inte vilken kubik du menade.

Själv skulle jag köra 1000 på gata, men 750 på bana. Vilket känns helt naturligt. Sen om man tänkt sig köra lite bandagar för skoj skull, kanske sällan åker med passagerare, varför inte 750. Men allroundhoj på gata, mestadels singelåkning, 1000 alla gånger.

Jag har sneglat lite åt "åka mestadels bana 2007" och köra rookie1000, men även kunna ta ut samma hoj på gata, då blir det utan tvekan en 750 2007a eller dylikt. Men får jag inte tag i alla grejjerna, som kostar, om det blir ännu en säsong mestadels på gata 2007, så blir det lätt en K5a (eller R1a, mer troligt R1a).

Bara lite reflektioner...

Last edited:

Snackar du 750? 1000 gäller 01-02, 03-04 samt nyare vagans. Säg inte att gixxern är slö om du är cbrist. Jag har hjärtat hos R1 men det som får mig att köra sukka är motorn! Är det NÅGON av de 4 japanerna som är trött är det just bladen. Hade en CBR1000 -04 och den var ett skämt i maskin mot min efterföljande GSXR1000 -02 som iof var sämre på allt annat än motor men SLÖ var den inte!

Snackar du 750? 1000 gäller 01-02, 03-04 samt nyare vagans. Säg inte att gixxern är slö om du är cbrist. Jag har hjärtat hos R1 men det som får mig att köra sukka är motorn! Är det NÅGON av de 4 japanerna som är trött är det just bladen. Hade en CBR1000 -04 och den var ett skämt i maskin mot min efterföljande GSXR1000 -02 som iof var sämre på allt annat än motor men SLÖ var den inte!

Av mina erfarenheter att döma så skiljer det inte märkbart mellan bladen jag har och en gixxer -04... När man kör dom sida vid sida alltså... Sen hur dom upplevs bakom styret är en annan sak...

http://photos.motorcycle-usa.com/1000BikeShootoutDynoHP_2.jpg

Sen till ämnet... Köper du en 750 så kommer du säkert handla helsystem och powercommander osv... Köper du 1000 så slipper du det... Sen så kan ju 750 vara roligare på bana kanske men det beror väl på vilken bana oxå...:va

Glömde skriva att det var 750 jag undrade över. Jag känner en som har en 04 750 som verkar gå som ett troll, fast det är ju svårt att säga utan att prova. Men en 01 750 känns väldigt mycke klenare långt ner i registret än min 929 som inte direkt är nån raket.

Glömde skriva att det var 750 jag undrade över. Jag känner en som har en 04 750 som verkar gå som ett troll, fast det är ju svårt att säga utan att prova. Men en 01 750 känns väldigt mycke klenare långt ner i registret än min 929 som inte direkt är nån raket.

Jo...Långt ner i registret är det skillnad...lika stor skillnad som när man kommer över 8-9000 rpm. Då exploderar sukken o 929:an tuggar vidare på sina jämna kurva... Hade 929:a innan o gsxr:en är i mina ögon roligare om man gillar lite varv. Jag velar fortfarande vad jag gillar....Kikar på Blocket nu efter en TL1000:tungan. Inte direkt varvvilligt !:D

Tja hänger dom verkligen på om det är fullgaskörning? Kanske... Jag har provat en original och en en med PC, helsystem drevning osv. Orginalcykeln upplevdes väldigt slö tills man fick snurr på den, den andra var bättre men det är inte så roligt att dreva ner för mycket heller. Men nu var det ju 04-05 han funderade på, kanske är stor skillnad? Snygga som få är dom iallafall.

Flytta motorfästena, är det en komplicerad operation?

Efter att ha följt tråden blir det ännu tydligare att jag skall vänta o provköra ordentligt.

1000 motorn passar i ramen.. Dock måste du flytta de övre motorfästena...
Samt byta styrboxen.

Nu var det klart

Japp, då var frågan utagerad för stunden, blir R1 pilot denna säsongen.

Hitta ett bra ex o gjorde en bra deal, skall dock ändå provköra en del denna säsongen tänkte jag.

Back