Jomenvisst! *L* Vi instruktörar ihop, men umgås lite privat också.![]()
Ja, det var jag! De verkade veta vad de pratade om, så det var kanon. Är ni bekanta?
Antagligen hade inte jag heller behövt fixa något, men det hade satt sig i huvudet på mig. När man börjar fundera... Jag behövde bara att någon talade om att allt var ok så var jag rätt nöjd. Sen blev det en liten "bekvämlighetsjustering" som på köpet.![]()
Grejen är den, att när du får hem en ny hoj (ny för dig, behöver inte var ny ur kartong), så är det alltid bra att kolla in fjädringsinställningarna så att de är injusterade på cykelns standardvärden. Om du inte reda från början vet att den är fixad och justerad så att den passar din körning förstås.
Många är på och skruvar och grejar, fast det de egentligen borde göra är att lära sig köra. Elakt? Ja, kanske, men sant. Många kurser som vi har förare/deltagare som vill ha hjälp med att skruva fjädring och då ber vi dem ta reda på standardinställningarna. När de är på plats, hjälper vi till att mäta upp häng, pratar lite om körstil och VAR han/hon brukar köra och så börjar vi om, från standard och så jobbar vi med dagens övningar. Ingen som det har blivit fel för hittills.
Nya hojar kan ibland vara felskruvade, det har hänt mig ett par ggr, framför allt att inställningarna i gaffelbenen varit olika, det kan vara en otäck upplevelse.
Hänget är nästan det viktigaste, är hänget rätt, då vet man att fjädern bak (ja, fram också, men de brukar inte vara lika kinkiga) jobbar i rätt område och att cykeln kommer bete sig som den är tänkt att göra. Sedan är det personliga preferenser och körstil och även underlaget/banan som avgör om du vill ha mer eller mindre komp/retur.
Och som du sade, standardinställd är hojen oftast justerad för att klara av det allra mesta för en förare som väger 70 kg utan utrustning.
Standardinställningarna är ju inte anpassade för Rossi och gänget, men för de allra flesta så duger det alldeles utmärkt för både bana och gata.
Oj, vad långt det blev.

Last edited: