GSX-R 750 K8 tråden

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
:hihi

Ja, det var jag! De verkade veta vad de pratade om, så det var kanon. Är ni bekanta?

Antagligen hade inte jag heller behövt fixa något, men det hade satt sig i huvudet på mig. När man börjar fundera... Jag behövde bara att någon talade om att allt var ok så var jag rätt nöjd. Sen blev det en liten "bekvämlighetsjustering" som på köpet. :hihi
Jomenvisst! *L* Vi instruktörar ihop, men umgås lite privat också.

Grejen är den, att när du får hem en ny hoj (ny för dig, behöver inte var ny ur kartong), så är det alltid bra att kolla in fjädringsinställningarna så att de är injusterade på cykelns standardvärden. Om du inte reda från början vet att den är fixad och justerad så att den passar din körning förstås.

Många är på och skruvar och grejar, fast det de egentligen borde göra är att lära sig köra. Elakt? Ja, kanske, men sant. Många kurser som vi har förare/deltagare som vill ha hjälp med att skruva fjädring och då ber vi dem ta reda på standardinställningarna. När de är på plats, hjälper vi till att mäta upp häng, pratar lite om körstil och VAR han/hon brukar köra och så börjar vi om, från standard och så jobbar vi med dagens övningar. Ingen som det har blivit fel för hittills.

Nya hojar kan ibland vara felskruvade, det har hänt mig ett par ggr, framför allt att inställningarna i gaffelbenen varit olika, det kan vara en otäck upplevelse.

Hänget är nästan det viktigaste, är hänget rätt, då vet man att fjädern bak (ja, fram också, men de brukar inte vara lika kinkiga) jobbar i rätt område och att cykeln kommer bete sig som den är tänkt att göra. Sedan är det personliga preferenser och körstil och även underlaget/banan som avgör om du vill ha mer eller mindre komp/retur.

Och som du sade, standardinställd är hojen oftast justerad för att klara av det allra mesta för en förare som väger 70 kg utan utrustning.

Standardinställningarna är ju inte anpassade för Rossi och gänget, men för de allra flesta så duger det alldeles utmärkt för både bana och gata.

Oj, vad långt det blev. :rodnar
 
Last edited:

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
Jag håller med Yasha.

Jag hämtade precis min hoj från AVA MC för de ställde in min hojs fjädring.
Ska till Gelleråsen i helgen på SMC bankörning.

Jag väger över 100 kg med mc kläder.

// Colossus
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Då får man sälla sig till skaran som kör K8. Det har blivit ca 40 mil nu under påskhelgen. 50 - 60 kg lättare än gamla hojen samt lägre tyngdpunkt gör en del i kurvtagningshänseende. Fast saknade 407 kubikcentimetrar gör skillnad i bottendrag. Fjädringsmässigt finns det säkert en del att göra då man inte väger in på 70 kg. Orginalinställningarna får duga under inkörningen, sen får jag se till bankörningarna.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lite godis som skall monteras en del före och en del till krashkåporna som snart dyker upp förhoppningsvis.
 

Bifogat

  • IMG_0197s.JPG
    IMG_0197s.JPG
    144.2 KB · Visningar: 91
Last edited:

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Såg att nån hänvisade till MC-Online för Stompgrips.
Om ni beställer därifrån så var säker på att ni får kontakt med dom innan så att allt är ok för leverans.
Beställde till sambon GSXR750K8 i mars och jag har inte hört ett knyst ännu
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202843

Edit: Jag fick svar från MConline och de kan inte leverera några StompGrips till sambons hoj.
 
Last edited:

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Ang, stompgrips.
Nån som haft på dom länge? Polare sa att dom lossnar lätt i limmet å efter d e det kört, kommer in damm å skit som gör att dom lossnar, sen att dom skaver på stället?, nån som upplevt d?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Ang, stompgrips.
Nån som haft på dom länge? Polare sa att dom lossnar lätt i limmet å efter d e det kört, kommer in damm å skit som gör att dom lossnar, sen att dom skaver på stället?, nån som upplevt d?
Det är inga problem alls om man monterar dem som anvisat. Rengör underlaget så att det är fettfritt, värm på plasten och montera + låt härda den tid det står! Jag har haft mina på sedan maj förra året och körde bana hela säsongen, inte ett släpp någonstans.

Man måste vara noggrann och framförallt se till att fästa i kanterna förstås, men följer man inte anvisningarna så kommer det inte bli bra. Precis som när man monterar en tankpad, bara det att slitaget på stompgrips är större.

Kanske skaver de lite på stället, men det är bara fjoll. Lacken skyddas och du får ett grymt grepp om tanken.

Om man är rädd för att grejerna ska nötas så ska man ha en annan hobby.

Min åsikt och erfarenhet.
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Det är inga problem alls om man monterar dem som anvisat. Rengör underlaget så att det är fettfritt, värm på plasten och montera + låt härda den tid det står! Jag har haft mina på sedan maj förra året och körde bana hela säsongen, inte ett släpp någonstans.

Man måste vara noggrann och framförallt se till att fästa i kanterna förstås, men följer man inte anvisningarna så kommer det inte bli bra. Precis som när man monterar en tankpad, bara det att slitaget på stompgrips är större.

Kanske skaver de lite på stället, men det är bara fjoll. Lacken skyddas och du får ett grymt grepp om tanken.

Om man är rädd för att grejerna ska nötas så ska man ha en annan hobby.

Min åsikt och erfarenhet.

Bra :tummenupp Ja slitage kommer om man vill eller inte. Vill nog dock ha svarta, men inte lätt att hitta dom. Får se hur man gör, kanske bara låter ditec sätt en skyddsplast efter behandlingen. Men tack för tipsen!
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Bra :tummenupp Ja slitage kommer om man vill eller inte. Vill nog dock ha svarta, men inte lätt att hitta dom. Får se hur man gör, kanske bara låter ditec sätt en skyddsplast efter behandlingen. Men tack för tipsen!

När CSS är i Sverige, brukar de ha med sig Stompisar till de flesta hojar och jag köpte mina svarta av dem förra året. De är på Gelleråsen 24-25 maj, men det kanske inte är ett stället man bara har vägarna förbi? *L*
 

jono

Ny medlem
Gick med
24 May 2005
Ort
Dalsland
Hoj
ducati
märken

Någon som har testat Gripsters från Techspec?

Hej På er!

Har okså en gsxr 750-08 som jag är helnöjd med. Har haft både gsxr 1000 och gsxr 600 av senare årsmoddeler och tycker 750 är det optimala för bandagar och gatåkning som jag använder min hoj. Den funkar även att ta en sväng på norge semester varje sommar(trollstigen) Anledningen till att jag skriver var att några försökte få bort klistermärken,Det enklaste och bästa sättet är att ta en vanlig hårtork och värma över märket man vill plocka bort. Märket lossar lätt och kan skrapas bort med nageln enkelt, torka bort limrester med ex wb 40 som finns att köpa på alla mackar=klart!!!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Är det någon som kommer ihåg priset för 100 mila servicen? Det börjar bli dags.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Hej på er!
Min pärla är skadad. :(
Den ramlade i garaget igår, rakt på makens hoj, så det står två skadade gixxrar i garaget just nu. Depp, depp, depp. Med lite silvertejp har jag plåstrat om den så den går att köra, men skadorna är:

Rutan
Toppkåpan
Vänstra backspegeln
Ramhornet (tror jag den kallades, prylen som instrumentpanelen sitter i)
Generatorkåpan
Kraschpuckarna
Tanken (blev skrapad mot gubbens fotpinne)

På makens hoj blev det skador på två delar av sidokåpan.

Jag tycker lite synd om oss just nu. Min pärla har bara precis passerat 100-milastrecket och är redan av med oskulden... :huvet

Edit: Hur skulle världen klara sig utan silvertejp?
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lider med dig, visst är det roligt med 32000:- i självrisk. Rutan går att köpa eftermarknads för ca 700:-. www.Maxmc.se har backspeglar till 06-07 som passar för ca 500:- tas hem genom ordinarie handlare. Hornet eller kåpstag 94511-37H00 173$ dvs 2500:- Generatorkåpa 11351-01H02 kostar 165$ dvs säkert 2500:- 11483-01H00 packning 10$ dvs förm 250:-. Toppkåpa 94401-37H10-1PX 194$ dvs 3500:-. Tank 44100-37H20-019 742$ dvs 9000:- (lacka om).
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Lider med dig, visst är det roligt med 32000:- i självrisk. Rutan går att köpa eftermarknads för ca 700:-. www.Maxmc.se har backspeglar till 06-07 som passar för ca 500:- tas hem genom ordinarie handlare. Hornet eller kåpstag 94511-37H00 173$ dvs 2500:- Generatorkåpa 11351-01H02 kostar 165$ dvs säkert 2500:- 11483-01H00 packning 10$ dvs förm 250:-. Toppkåpa 94401-37H10-1PX 194$ dvs 3500:-. Tank 44100-37H20-019 742$ dvs 9000:- (lacka om).

Som tur var har jag valt helförsäkring hos Folksam trots vagnskadeförsäkringen, så det blir 3000 kr + 25% av totala kostnaden. Jag har inte fått kalkylen än, och dyrt blir det, men inte 32500 kr...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är gynnsammare premier i Falun än i Huvudstaden, själv får man snåla in på vad man kan. Nu står det 97 mil på mätaren så nu får gixxern stå till servicen om två veckor. Tur man har en skogsmullemaskin också.
Roar mig med att skriva ut verkstadsmanualen (cd-rom) som införskaffats 657 sidor, varav diagnosdelen bara är på 140 sidor. Sedan behöver man dels ett SDS kit och dyr programvara om man ska greja den biten. Tacka vet jag oldschool förgasare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top