GSX-R 750 dålig broms

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
I onsdags var jag och provkörde en GSX-R 750 (2000). En trevlig hoj på många sätt, men frambromsen var helt under isen (man fick ta i så att man fick ont i handen). Efter att ha läst en hel del reviews från den tiden; 'framkommer det att det inte är det här exemplaret som har haft otur, utan att bromsarna var sopiga redan då den lämnade fabriken. :(

Fråga: Räcker det att sätta dit några ultrasuperduperbelägg eller måste man ge sig på att byta dyrare delar, och i så fall till vad?

GSX-R har alltid dragits med svampiga bromsar. Själv har jag vant mig vid det så att jag faktiskt föredrar något mindre hårda än genomsnittet (tror jag). Det viktiga är ju att bromsarna funkar fullt ut och att man känner att de är lätta att dosera.

Enligt min erfarenhet är huvudorsaken bromspumpen. Jag har en bromspump där alla delar är bytta mot icke-original, samt även bytt både slangar och slangsystem (till helt separata) och med det har jag uppnått vad jag tycker är optimalt.

Jag har haft ett antal GSX-R 1000 och original har detta alltid varit en "feature".

Jag har en gsxr750 -99 (tokico sexkolvsok) med stålomspunnet. Tycker att bromsarna är svampiga ändå, men bromsverkan är bra. Har köpt en sats nya o-ringar till oken som jag ska byta nästa vecka, får se om det förbättrar något!

Jag har kört många tusen gatmil och många varv på bana med en gixxer 750 -99, och med tiden blev det svampigare och svampigare, men en renovering av oken och pumpen gjorde grym skillnad, störst skillnad gjorde ok-renoveringen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra