GSX-R 750 -94 överhettar

Hagegaard

Ny medlem
Gick med
22 May 2018
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -94
Hej hörni!
Jag har precis införskaffat mig en GSX-R 750 från 94 i syfte att lära mig meka och det första felet som måste tas itu med är kylningen. Här är mina två problem:

1. Värmen stiger väldigt snabbt, såpass snabbt att jag ogärna fastnar vid ett rödljus. Min plan är att gå igenom verkstadsmanualen och testa bit för bit men om det finns någon gammal räv här så lyssnar jag gärna på lite visdom.

2. Mätaren (för temperaturen) verkar reagera på gasen. När jag står still och varvar motorn försiktigt så stiger mätaren simultant med gasen och när jag släpper gasen så sjunker mätaren tillbaka direkt. Det här är den äldsta hojen jag ägt så jag har inte helt koll på vad som är rimligt och inte på en så mekanisk hoj men detta känns inte helt rätt?

problem nr. 2 får mig att tänka att motorn kanske faktiskt inte alls överhettar utan att det är nått knäppt med mätaren?

Slutligen så vill jag säga att jag letade lite efter trådar som diskuterade detta men fann inget. Om jag missat något relevant så får ni gärna rikta mig ditåt.

Punkt 2 får mig att fundera på om du har tillräckligt med kylvätska i systemet..

Tack! Det är kollat och nivån är okej. Hur sannolikt är det att det sitter gunk ivägen någonstans så att det inte flödar som det ska? Går det att skölja systemet och kanske bli av med eventuell ärg?

Last edited:
Det luktar avgaser om kylarvätskan om det är problemet.
Jag hade tömt ut den gamla vätskan, fyllt på ny och luftat ordentligt. Varmkört tills fläkten startat. Känt på slangar när jag varvade. Kollat efter vit rök ur avgasröret. Kollat om det försvinner vätska etc osv

Göra ett Leakdown test? Inget märkvärdigt och kul speciellt om man byggt sig sin egen

Bubblar det i kylarvätskan, ja då VET du

Om du köper en, köp ingen låg-trycks-testare som många av de kinesiska verkar vara.
(eller gör det om du vill göra som jag.... jag köpte en och byggde om den till en som man kan ha 5-7 bars testtryck, då regulatorn på min fungerar för högre tryck än 1-1,5 bar som den använde original)

Last edited:
Startar kylfläkten som kylfläkten ska när du står vid rödljus ?
Eller hemma när hojen går på tomgång, startar kylfläkten när motorn börjar bli för varm, senast strax över 100 grader C kylvätska.
(Den är väl inte luft /oljekyld ? :rodnar)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla